Gå til innhold

Kino i stua, HVORDAN!?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å prøve å lage en liten kino i stua, og har personlig veldig lite peiling. Jeg tenker dette er stedet å søke litt hjelp. jeg vet nesten ikke hva jeg trenger, men anntar det er noe som; Prosjektor, lerret, hjemmekinoannlegg, reciever etc..

Så spørsmålet er hva jeg trenger, hvor jeg skal kjøpe det og til slutt; hvor mye koster det!

Tanken er å få så mye som mulig for pengene, men kanskje bruke en 20 000,-, MAKS 25 000,-.

Endret av H3art
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke krav har du på bilde- og lydkvalitet da?

Jeg vil nok si at du burde sette av minst 30'000 til et slikt prosjekt.

Jeg vet ikke helt hvordan det er med prosjektorer, men jeg ser at de mest populære filmprosjektører går for rundt 18-20 tusen alene.

Lenke til kommentar

Hvor mye penger du bør bruke avhenger av hvor ømfintlig du er for lyd/bilde.

Det finnes folk som ikke ser forskjell på vhs og dvd. Og ikke hører stor forskjell på mp3 og cd.

Jeg har selv prosjektor pakka fra avshop. dvs en Epson Tw700 og et 77" lerret.

Receivern er en denon 2308 og høytalere er 4stk Dynavoice F6, sub er en Dali Swa-12. Dette kostet meg litt i underkant av 20.000.

Storkoser meg med dette, men jeg spiller ikke så høyt mtp leieboere og småbarn i hus.

Lenke til kommentar

Jeg ser jo forskjell på vhs og dvd osv, og på den måten er jeg kresen! Men igjen, så er jeg ikke den som kommer til å bo foran lerrete, og dermed vet jeg ikke om det er verdt å bruke 20k på en prosjektor alene?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har lite peiling på hjemmekino selv, men etter det jeg har hørt vil denne pakken gi deg mye lyd for pengene.

http://www.surround.no/product/471035/__Ya..._R63-pakke.html

Da trenger du en subwoofer. Denne er utifra det jeg har hørt en veldig god sub som spiller bra for pengene.

http://www.surround.no/product/471939/_XTZ..._Sort_Matt.html

Tror dette vil gi deg veldig god lyd, til lite penger. Men for all del, ikke stol blindt på meg, har ikke skikkelig hjemmekino selv(har ikke råd til å kjøpe noe), men går hele tdien og leser og sikler etter diverse høyttalere og slikt.

Lenke til kommentar
Folk her inne er sikkert flinke til mye,

men personlig foretrekker jeg AVforum.no til slike spørsmål.

Du kunne jo tatt en tur innom og sett der også.

Lykke til med hjemmekino :-)

Det er hjelp ¨å få her på diskusjon.no også. Spesielt mange her har oppsett i samme prisklasse som trådstarter.

Det du trenger er som nevnt en surroundreciver, fem høytalere, subwoofer, prosjektor og lerret. I tilegg må du ha hdmi kabler og høytalerkabler. Når det er begrenset budsjett så dukker ofte nettbutikken surround.no opp. De fører høytalere fra Svenske dynavoice og xtz. Dynavoice produserer utrolig gode høytalere i forhold til hva man betaler for de. Xtz leverer også suveren lyd til pengene, spesielt subwooferne dems har fått suveren omtale overalt.

Tidligere ble det linket til en pakke med høytaler fra Proson og en xtz sub. Det er et godt alternativ. Et annet alternativ er M-65 og Yamaha 663 + XTZ 99 w12. Da har du sikret deg høytalere, en toppmoderne reciver som dekoder hd-lyd og en subwoofer som virkelig leverer. Det du mangler på lydsiden er høytalerkabler. Disse "slenger du med" fra der du kjøper høytalerne. Du behøver ikke og velge noe dyrt og fancy, men ikke velg for tynne kabler. Handler du på surround.no kan du feks gå for Disse kablene, evt litt tynnere til bakhøytalerne hvis du vil spare noen kroner. Du må også ha hdmi kabler til og skape forbindelse mellom feks blu-ray spiller og reciver og mellom reciver og prosjektor( hvis denne har hdmi inngang). Når det kommer til hdmi kabler så velger du enkelt og greit det billigste du finner, da du får like godt signal uansett kabel.

Prosjektor og lerret har jeg ingen kunnskap om, holder meg fortsatt til tv.

Her har du ihvertfall en god lydpakke som ikke sprenger budsjettet ditt.

Lenke til kommentar
Hva er en receiver?

En reciver er samlingspunktet eller hjernen i et hjemmekino anlegg. Man kobler til alle kildene( dvd, blu-ray, tv osv) og utgangene ( tv/prosjekter). Reciveren behandler signalene som kommer inn og sender informasjon til ugangene. Den dekoder lyd og mater høytalerne med informasjon og strøm.

Kort sagt: Du kobler alt til reciveren.

Lenke til kommentar

Det er hjelp ¨å få her på diskusjon.no også. Spesielt mange her har oppsett i samme prisklasse som trådstarter.

Det du trenger er som nevnt en surroundreciver, fem høytalere, subwoofer, prosjektor og lerret.

Ville nok hørt på han som foreslår AVforum, ja.

Det er jo ikke èn eneste her som har klart å skrive ordet "projektor" riktig her, en gang.... :tease:

Lenke til kommentar
Hva er en receiver?

En reciver er samlingspunktet eller hjernen i et hjemmekino anlegg. Man kobler til alle kildene( dvd, blu-ray, tv osv) og utgangene ( tv/prosjekter). Reciveren behandler signalene som kommer inn og sender informasjon til ugangene. Den dekoder lyd og mater høytalerne med informasjon og strøm.

Kort sagt: Du kobler alt til reciveren.

Takk. :)

Lenke til kommentar

Det du trenger er som nevnt en surroundreciver, fem høytalere, subwoofer, prosjektor og lerret.

Ville nok hørt på han som foreslår AVforum, ja.

Det er jo ikke èn eneste her som har klart å skrive ordet "projektor" riktig her, en gang.... :tease:

Går litt fort til tider :p

Trådstarter burde selvfølgelig forhøre seg så mange steder som mulig. AVforumet er desidert den siden der det er flest avfreaks og hifi-nerder på ett sted. Uansett, så er det i denne prisklassen enkelte produkter som blir pekt ut uansett hvor du spør om råd. De fleste som titter innom lyd/bilde seksjonen her på forumet er dessuten også på AVforum;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Har lite peiling på hjemmekino selv, men etter det jeg har hørt vil denne pakken gi deg mye lyd for pengene.

http://www.surround.no/product/471035/__Ya..._R63-pakke.html

Da trenger du en subwoofer. Denne er utifra det jeg har hørt en veldig god sub som spiller bra for pengene.

http://www.surround.no/product/471939/_XTZ..._Sort_Matt.html

Har hørt pakken, men med en annen subwoofer. Jeg har vanskeligheter for å tro at du vil få mer hjemmekino for pengene i andre pakker. Når man skal ha en komplett hjemmekino er det alltid kompromiss som må gjøres.

Lenke til kommentar

@Autofil:

Skal du først kommentere skriveferdighetene til medlemene her inne burde du kanskje ta en liten titt på den siste setningen din. :tease:

Men ellers er jeg enig med deg i at avforum.no kanskje er et bedre egnet sted når det gjelder surround og hjemmekino.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...