Mr. Bojangles Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Hei Jeg ser at blant annet UiS tilbyr forkurs for ingeniørstudenter, og ser samtidig på Sammordnaopptak.no at det er en egen kvote for forkurselever. Ser videre at UIS 217015 Petroleumsteknologi 55.2 81 52.5 56 36.7 Den lengst til høyre er poneggrensen for forkurs. Denne er jo betraktelig lavere enn ordinær- og primærkvoten - så vil det lønne seg for meg, med middelmådige karakterer, å gå ett år på forkurs først. Blir det da lettere for meg å komme inn, siden poenggrensen er lavere? Vil noen av karakterene fra vgs. telle - eller er poengene kalkulert etter middelverdien av eksamenskarakterene fra forkurs? På forhånd takk. Endret 11. januar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg blir overrasket om noen kan gi deg ett godt svar på dette. Når man søker på skoleplass blir søknaden puttet i en magisk sort boks, behandlet, og ett svar kommer ut på andre siden. Det er kostbart å bruke ett helt år på å gå forkurs når man har kvalifikasjonene, så jeg anbefaler at du prøver å unngå dette om du kan. Oppfyller du kravende som ordinær søker setter du ordinært opptak til studiet på førsteprioritert, og deretter forkurs og lignende på andre eller tredjeplass. Det er ikke værre enn det. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Har tilstrekkelig med realfag, og kommer til å sette petroleum på førsteplass - men tenker mer på dette som en "backup". Altså. hvis jeg ikke kommer inn på petroleum (noe jeg neppe gjør med mitt karaktersnitt, med mindre det studiet blir utrolig upopulært "over natten" ... Hvis jeg ikke kvalifiserer til forkurs, så blir det enten årsstudium i fysikk eller matematikk for å få ekstrapoengene.Har rett over 4 i snitt. Hvis jeg tar forkurs, vil da kun karakterene fra forkurs telle - eller vgs? Ser at 1-årig forkurs har følgende fag: * Matematikk * Fysikk * Kjemi * Norsk * Engelsk * Samfunnsfag Jeg har 3-er i alt for mange fag, så jeg ser på dette som et alternativ til å ta opp alle fagene fra vgs. Har hatt alle fagene på vgs. (bortsett fra kjemi) og gikk ut for et halvt år siden. Det at jeg sløser et år får så være, jeg skal sikkert leve mange år til. Endret 11. januar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Du burde også finne petroleums/ingeniørlinjer ved andre høgskoler. Ikke noen god ide å begrense seg til en skole når du er i tvil om karakterene, finn deg en plan b og c. Forkurs, tretermin og lign. er forberedende kurs for akkurat den skolen og karakterene der betyr ingenting andre plasser, så det er ikke noe å hente for deg utenom en studieplass ved å ta forkurs. Også, når du først har kommet inn ett sted betyr videregående karakterer svært lite deretter. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Ser at poenggrensene ligger nokså likt både hos UiS, NTNU og UiB. Hvis jeg ikke kommer inn, så står valget egentlig mellom forkurs eller årsstudium i matematikk (for å få 3 ekstrapoeng), men jeg får se - skal ha rådgivingstime om en god uke, og regner med å få litt klarhet i sakene da. Takk for svar forresten. Endret 12. januar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå