ms88 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hei. Tenkte det var noen her som kanskje kunne hjelpe meg med utdanning. Er veldig usikker på poengberegning og hvilke fag jeg skal regne med når jeg skal søke på universitet. Jeg er 18 år og går siste året på videregående, Tannhelsesekretær Vg3 og har videre tenkt og utdanne meg til tannlege. Jeg har vært i samtale med både uib, samordnaopptak og rådgivere på skolen, men alle gir meg forskjellige svar. Noe som gjør meg veldig usikker. Neste år skal jeg gå påbygging til generell studiekompetanse 23timers kurs, og det hadde vært greit og vite hvilke mål jeg kan sette meg og hvilke karakterer jeg bør ha for å komme inn på odontologi studie. Jeg har hatt ganske gode karakterer på videregående Helse og sosial- 5 i snitt Helseservice- 4,6 i snitt Tannhelsesekretær- 5 i snitt Jeg tror jeg kommer inn på primærkvoten(førstegangsvitnemål kvoten) siden jeg har gått sammenhengende skolegang og jeg er under 21år det året jeg skal søke på universitet. De fleste universitetene har ganske lik poenggrenser på odontologistudie. Primærsøker: ca 60poeng (varierer fra 59,6 til 60,2 fra skole til skole) Ordinærsøker:ca 69,1 til 71,2 Så jeg vet jeg må klare å komme meg opp til 60poeng, men er veldig usikker på hvilke karakterer jeg skal regne med. For det er vell ikke alle karakterene fra 4 skole år ? Jeg hadde blitt kjempe glad om noen hadde hjulpet meg med dette! :!: :!: Mvh Lenke til kommentar
Star Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Man regner jo gjennomsnitt av samlige karakterer + evnt. tilleggspoeng Veldig frustrerende - jeg hadde samme problem da jeg søkte Tok noen ekstra fag etter VGS samt ett år i Forsvaret for å sanke noen ekstra poeng... Nå skal det sies at jeg da havnet i ordinær kvoten men.. Tilleggspoeng hos SO Har du hatt realfag og flere fordypningsfag på VGS? Lenke til kommentar
ms88 Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Okey. Ja det er virkelig frustrerende Det er slik at det er krav om å ha matte fysikk og kjemi for å komme inn på odontologi studie, så dette må jeg ta på privatskole. Det gir meg 2,5 realfag poeng. Men har hørt at man bare skal regne poeng av de avsluttende fagene på videregående, å ikke alle? jeg hadde jo 10 karakterer på Vg1, 8 fag på Vg2 og 4 fag på Vg3. dette blir jo 22 fag, + fagene på påbygging. Skal jeg regne alle dem? Vet du om noen som kan si meg dette helt sikkert? uib ville ikke gi meg noe svar før jeg sendte dem kopi av vitnemålet mitt, noe som jeg ikke har ennå. for de ville ikke gi meg noe feil svar. Det er nesten bedre det de sa enn det alle andre har sagt, som er feil... Lenke til kommentar
Star Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Fikk samme beskjed og at jeg ikke fikk 100% nøyaktig svar før opptaket var kjørt .. Det er frustrerende om man ligger i grenseland Jeg tok kontakt med privatgymnas ( dette kan jo være greit allerede nå om du har planer om å ta ekstra fag ) og regner sammen med dem ut hvor mye ekstra poeng / fag som var nødvendig for å helgradere seg ift. opptak. Brukte også fagveileder og eksamensansvarlig ved VGS til info om poengberegning og vektlegging av karakterer på vitnemål. Mitt tips er å snakke med flest mulig. Jeg irriterer meg enda på at det ikke finnes bedre svar på dette, selv ikke hos Samordnaopptak. Vet flere privat gymnas har uforpliktende førstegangssamtaler der du kan kartlegge behov og veiledere med VGS bør ha en viss peiling. Du har ikke mulighet for å sende UIB kopi av vitnemål, enn om det ikke er komplett? Evnt. samordna opptak?' Vanskelig å komme med flere konkrete råd. Det har blitt endringer i regning av ekstrapoeng etter at jeg søkte, så jeg skal ikke uttale meg skråsikkert om dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå