Gå til innhold

FDISK


Anbefalte innlegg

Skal formatere maskina til brodern, men får ikke fjerna alle partisjonene. Hd'en er på 60gig, den utvidede partisjonen på 55gig og den primære dermed på 5gig. Får fjerna den primære, men ikke den utvidede. Når jeg skal fjerne den utvidede får jeg beskjed om at jeg må fjerne de logiske stasjonene først, men det er ingen logiske stasjoner definert, så derfor får jeg ikke fjerna noen logiske og heller ikke den utvidede. Funker heller ikke å opprette en ny primær for den blir bare på 5gig. Så hvordan får jeg definert en logisk partisjon så jeg får fjerna den utvidede ? Har prøvd alle muligheter under valg 3, fjern partisjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle diskprodusenter jeg har vært borte i har et eget verktøy for å formatere. Det er som regel en nedlastbar fil som kjøres og lager en bootbar diskett.

Mye enklere enn å bruke fdisk.

[offtopic] Mye mulig det, men det er ikke formatering som diskuteres her.

Han har problemer med partisjonering. :) [/offtopic]

 

Tilbake til saken!

Bruker selv kun EFDisk, som følger med dette programmet: http://www.masterbooter.com

Har ennå ikke møtt på noen problemer. :D

Lenke til kommentar
Alle diskprodusenter jeg har vært borte i har et eget verktøy for å formatere. Det er som regel en nedlastbar fil som kjøres og lager en bootbar diskett.

Mye enklere enn å bruke fdisk.

[offtopic] Mye mulig det, men det er ikke formatering som diskuteres her.

Han har problemer med partisjonering. :) [/offtopic]

 

Tilbake til saken!

Bruker selv kun EFDisk, som følger med dette programmet: http://www.masterbooter.com

Har ennå ikke møtt på noen problemer. :D

Var litt gjerrig på forklaring i natt.

Verktøyet fra både Maxtor og WD er også laget for å slette/opprette partisjoner.

 

Tok en titt på Masterbooter og det så veldig bra ut.

Lenke til kommentar

Niks, det var det IKKE. Men jeg fant løsningen på FDISK.COM så takk til Kjetil Lura. Her er løsningen, vel å merke på engelsk da men :

 

I had a problem which I have never seen before and I been a systems administrator for about 5 years. I had this 4.2GB Fujitsu drive that I was trying to clear off. It had a primary partition, and an extended partition with no logical disks specified. I tried to delete the extended partition but I kept getting an error saying that I couldn't delete the extended partition with logical drives existing. So I try to delete the logical drives, but there aren't any. So I was stuck on it for an hour. I got desperate and decided to surf the web. I would a site that had very little info but had just what I needed. The site specified that there are undocumented switches that work with FDISK. I already knew that there was an /MBR switch to repair the master boot record, because I has to use it many times. I found much more! I was able to force fdisk to create a logical partition from the command line, Then I was able to delete the logical, extended, then finally the primary partition. I though that you may find these useful and could possibly post them on your site for people like me that happened to surf in to find hard to find info. Here they are:

 

Undocumented or little known FDISK parameters:

FDISK 1/PRI:100 - Command line to create a 100 meg DOS partition on hard

drive 1.

FDISK 1/EXT:500 - Command line to create a 500 meg extended DOS partition

on hard drive 1.

FDISK 1/LOG:250 - Command line to create a 250 logical drives.

 

FDISK /STATUS - Shows you the current status of your hard drives.

FDISK /MBR - Repair the master boot record.

FDISK /X - Ignores extended disk-access support. Use this switch if you

receive disk access or stack overflow messages.

 

Det finnes altså kommandoer du kan bruke utenfor fdisk. Problemet var altså at det ikke var definert noen logiske disker som du garanterte jorank. Hakke peil på hva brodern har herja med, men noe har ivertfall gått galt, så jeg brukte denne kommandoen for å definere en logisk disk : "FDISK 1/LOG:XXX" hvor X står for størrelsen på den utvidede partisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...