Magnum p.i. Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Nøyaktig hva er det som gjør seteløsningen i Multipla mer genial enn andre MPV'er? At de kan legges ned, reguleres i lengden og tas ut? Man får akkurat det samme i f.eks. Espace, bare at man har et ekstra sete. At en bil har solgt godt behøver jo heller ikke bety at den er "sikker nok". Verken Ford F-serie, VW Boble eller Toyota Corolla har stort å slå i bordet med der. Endret 15. januar 2009 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Nøyaktig hva er det som gjør seteløsningen i Multipla mer genial enn andre MPV'er? Man sitter på to rader. I separate stoler. Med skikkelige trepunktbelter i alle setene. Hvert sete kan innstilles induviduelt, eller klappes sammen individuelt. De tre baksetene kan faktisk demonteres og tas ut individuelt. Selv de som sitter "helt bakerst" i bilen har god kontakt med de som sitter "helt forrest". Med bare to seterader blir det dessuten en hyggelig bagasjeplass bakerst selv med alle setene i bruk. Bagasjerommet er ekstra bredt (hjulbrønnene utgjør en langt mindre prosentandel av bredden enn i normalbrede biler). De relativt veldig vertikale sidene på bilen gir god romfølelse selv for de som sitter på sidene. Vindusstolpene står lengre unna hodet på de som sitter i sidesetene (det var nok derfor Multipla i NCAP-testen fikk så gode sidekollisjonsverdier, selv uten sidekollisjonsputer). Og det brede taket gir god skygge inne i bilen når middelhavssola står nesten rett opp og varmer som verst. De store sidevinduene gjør at selv små barn ser ut (og ser de ut så blir de ikke så fort grinete). Det finnes dessuten diverse glupt ekstrautstyr til bilen, f.eks et praktisk ski-/sykkelstativ til å feste på hekken. Fordi bredden er litt større enn på MPV-er flest, og man sitter på kun to rader, så behøver ikke bilen å være like laaang som andre MPV-er. Den er faktisk 20 cm kortere enn VW Golf. Det er derfor lettere å manøvrere og parkere den. Og fordi siderutene går så langt ned på sidene er den enklere å parkere enn selv de fleste vanlige personbiler. Driving itThe diesel version was surprisingly quiet inside or though outside the car it does still have the diesel engine noise. And with its 65 litres fuel tank, the car proved to be economical during the time we had the vehicle. The one down side of the car is its width. This maybe a problem only for those who choose to try and fit it into those car parks that are designed for really small Japanese cars! The upside of the width is the handling stability on the road. The handling is very good, much better than one would expect from its upright looks. The opinions We asked eight children, aged from six to eleven, what they thought of the car. Surprising none of them thought it was ugly, odd yes and cool! Surprise, surprise. The adult's opinions however varied from "It's so ugly, that it's cool." to "It's so ugly!" But surprisingly it does grow on you, so you have been warned! Price The Multipla 1.9 JTD ELX diesel model is valued at $44,990. We looked around for older second hand models and there are very few available. In fact we looked on the Trade Me website for a two months period and only found one (new). Owners of this car, hold on to them - now that says something, don't you think! Her er et bilde av interiøret i den nevnte Honda FR-V, den japanske kopien av Multipla. Interiøret i den er omtrent like glupt, men ikke like coolt som i Fiaten (etter min smak): Lenke til kommentar
joka Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Er det noen flere erfaringer med 807/C8?Eller kanskje Sharan/Galaxy? Takker for svar så langt! jeg har sharan 7 seter (enkelstoler), baksetene finnes også med innebygd barnesete.. og setene kan da snues bakfram... lite bagasjerom med alle setene montert... god plass til alle... barna stortrives i bilen... 2 varmeapparat... lavt dieselforbruk.. mellom 0,5 og 0,6 på vinteren... kaldt klima der du bor? sjekk at bilen har dieselvarmer... bilen er kald uten... (eller velg bensin) sharan/galaxy sliter med en del feil.. bl.a vindusviskere setter seg fast.. må smøres en gang i året ledningsbrudd til dørene.. stag til krengnings-stabilisator... lager skramlelyd (ufarlig).. enkel å bytte.... A/C kompressor ryker... (dyrt) automat... STYR UNNA ! luftmassemåler er også en gjenganger.. (enkel å bytte) vil ikke anbefale sharan hvis du ikke har litt teknisk innsikt, og kan fikse litt selv.. f.eks smøre vindusviskere... men... stikk innom en forhandler og prøvekjør en... sjekk service-historikk.. regreim skal byttes hver 90.000 km (rundt 7.000 kr på merkeverksted) finn en "comfortline" litt kjekt utstyr på de.. bl.a 8 kupe-lys + leselys over stolene bak, fint med god belysning når barna skal ut og inn jeg angrer ikke et sekund at jeg kjøpte sharan... (hadde passat før) Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Man sitter på to rader. I separate stoler. Nå ser det ut til at flere kopierer Multiplas seteløsning, denne gangen er det Lincoln Concept C som har 3 seter i to rader: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=33496 Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Nå ser det ut til at flere kopierer Multiplas seteløsning, denne gangen er det Lincoln Concept C som har 3 seter i to rader: Lincoln har altid vært nyskapende og kopierte Multiplas geniale seteløsning over 20 år før den ble lansert: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=1512872 Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Du burde prøve en bil som denne FØR du tar en avgjørelse om bilvalg. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde Jeg har en nyere versjon (2.8l 2005) som nå har passert 370.000 km. Det eneste jeg har hatt av reparasjoner er å bytte kupèviften. Dette er nydelige biler å kjøre, samt god plass til hele familien. Lenke til kommentar
reitsma Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Vi er med 6, (7 inkl. praktikant). Dvs 4 barn og 3 voksne. Vi kjører 2002 model Grand Espace, var selv skeptisk til kvalitet i begynnelse, men maken til praktisk bil finnes ikke. Vi har prøvekjørt følgende: Voyager, 807(C8), Galaxy og lånt Caravelle til naboen før vi handlet bil. Fordeler: masse plass, og praktisk innredning (større en Galaxy, C8 ogsv), plass til 7 -etter alt rimmelighet- og bagasje/barnevogn. Ikke så stor som Caravelle, men den kjører som en lastebil. Bilen er en sikkert og trygg familiebil, Caravelle er derimot også sikkert og trygg bil (vekt?) ser mange trafikkulykker i min jobb, de fleste kommer seg bra ut av en Cravelle. Har heldigvis ikke sett mange ulykker med Espace, men har nok tro de er trygge biler. Ulemper: kvalitet/prisfall. Kvalitet har jeg faktisk ingenting å prute på, bilen hadde en elektronisk 'bug' som ble reparert i garanti-tiden, ellers vanlig vedlikehold siste 2 år /20.000 km. Prisen faller litt mer en andre biler. Eldre Galaxy/Voyager sliter nok mer med dårlige rykter om kvalitet. Min råd: Prøvekjør de bilene du er interessert i, velg så den du er mest fornøyd med når det gjelder plass/komfort, kjøp en med garanti/NAF test. Skal du velge Renault: velg Grand Espace og helst nyere model med ESP, det blir mest sannsynlig var neste bil og... Lykke til med familieforøkelse! L. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå