Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken 7 seter?


Landau

Anbefalte innlegg

Til min store frustrasjon kom kjærringa å sa hu var på kjukken igjen.

Avkommet er ventet å komme til sommeren så vi trenger da en større bil enn det vi har i dag. Dvs en 7 seter.

Prisklasse bør ligge på ca 200-250 000 og ikke være eldere enn en 2003-4 model.

Har tittet litt på finn og funnet ut at Peugeot 807/Citroen C8 ser greie ut, men jeg har 0 snøring på om disse bilene er bra.

Trenger derfor råd fra noen som har peiling på slike biler.

Kom gjerne også med råd om andre biler som kan være aktuelle i denne størrelsen.

Det eneste kravet jeg har er at det skal være en 'ekte' 7 seter, IKKE en stasjonsvogn med klappseter bak.

 

Takk for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har hatt en Citroen C8 i 3-4 år..

 

Helt grei bil med god plass. Vi har brukt mellom 5 og 7 seter, og det er svært enkelt og sette/inn fjerne de fem bakerste.. Det er imidlertid svært liten baggasjeplass når alle setene er i, og de to som sitter bakerst har ikke særlig mye benplass.

 

Trodde de elektrisk styrte bakdørene skulle ta kveld i løpet av eierforholdet, men de går upåklagelig bra enda.

 

Anbefaler å prøvekjøre da førerplassen er noe annerledes enn hva jeg er vant til hvertfall :)

Lenke til kommentar

Vet ikke mye om slike store biler men har dere vurdert Toyota Previa? Hva med Corolla Verso? Kanskje den blir litt liten? Ellers har du jo biler som feks VW Sharan eller Mitsubishi Grandis. Du har jo klassikeren Chrysler Grand Voyager. Denne har jeg derimot hørt mye stygt om.

Lenke til kommentar

Trenger du 7 seter, eller egentlig bare 6? Et par hundre tusen betyr bruktbil. En av av de absolutte bestselgerne i Europa det siste tiåret er Fiat Multpla, med 6 seperate stoler. Og liker du ikke utseendet på den opprinnelige Multipla, så finnes det både en facelift og en japansk kopi med samme setearrangement, Honda FR-V. Begge ser mer normale ut enn den opprinnelige Multipla (det var en enda mer opprinnelig Fiat Multipla for snart 50 år siden, og den var verdens første MPV, men nok om den).

 

Fordelen med to seterekker hver med 3 skikkelige seter er at du får et skikkelig bagasjerom bakerst, det er det få 7-setere som kan skilte med. Dessuten er det få barn som liker å sitte 2 seterekker bak foreldrene, det slipper de i Mulitpla og FR-V.

 

fiatmultiplainterior200xg8.jpg

 

Både Fiat-en og Honda-en sitter dessuten flott i svingkjøring, bredden og den ekstra sporvidden sørger for det. Begge bilene regnes dessuten som outsidere blant MPV-ene, så her kan man virkelig gjøre skikkelige varp på bruktbilmarkedet.

 

Skeptisk? Jeg kjenner eiere av både Honda FR-V og Fiat Mulipla, bileiere og familiefedre som knapt kan tenke seg bedre familiebiler. De er fulle av lovord og kan faktisk knapt tenke seg å selge bilene. For det finnes knapt maken. Honda-en er dessverre ikke lengre i produksjon, men det er Fiat-en, i faceliftet utgave med normal front.

 

 

Redigering: Endret bildeadresse.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Skeptisk? Jeg kjenner eiere av både Honda FR-V og Fiat Mulipla, bileiere og familiefedre som knapt kan tenke seg bedre familiebiler. De er fulle av lovord og kan faktisk knapt tenke seg å selge bilene. For det finnes knapt maken. Honda-en er dessverre ikke lengre i produksjon, men det er Fiat-en, i faceliftet utgave med normal front.

 

Jeg er veldig positiv til kreative bilvalg som går på siden av normen om VW Passat og Toyota Avensis, men samtidig er Multipla og FR-V biler som klarer henholdsvis kun tre og fire stjerner i NCAP. Mens Renault Espace får fem. Ei heller er det mulig å få Multipla eller FR-V innenfor det nevnte budsjettet med antiskrens.

 

Dette, sammen med en ikke tilfredstillende kollisjonssikkerhet, gjør at jeg mener Multipla og FR-V er biler som man ikke velger dersom man skal ut i trafikken med de kjæreste man har i livet. Spør du meg er Renault Espace det mest fornuftige valget dersom man ønsker en praktisk og sikker 7-seter.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Biler er ikke for å krasje med, de er for kjøre med. Er man så fryktelig sikker på å krasje får man heller ta bussen, for da er man ikke egnet som bilfører.

 

Det er et tullete argument. Fakta er at Fiaten og Hondaen er usikre biler sammenlignet med de som er vurdert av trådstarter. Og det å avfeie dette med at man like gjerne kan ta bussen hvis man velger noe annet enn Multipla, kan i verste fall være et råd som utgjør forskjellen på liv og død for hele eller deler av en familie.

 

Dessuten er det ikke slik at man alltid har skyld hvis man er innblandet i en ulykke. Hva om man får en av disse uegnede sjåførene dine rett i fronten fordi vedkommende ikke klarte å holde seg på sin side av veien? Er det da å foretrekke å være i en 3-stjerners eller 5-stjerners bil?

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Biler er ikke for å krasje med, de er for kjøre med. Er man så fryktelig sikker på å krasje får man heller ta bussen, for da er man ikke egnet som bilfører.

Problemet er at det finnes hundretusenvis av andre billistar på vegane som ein ikkje kan ha kontroll på.

 

Med ungar nok til å ha behov for ein 7-seter kan ein forstå at det er ynskjeleg med ein sikker bil.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Til min store frustrasjon kom kjærringa å sa hu var på kjukken igjen.

... og du har ingen formening om hvordan dette har skjedd?? :tease:

 

Tenker du på en "skikkelig" 6/7-seter, eller en 5-seter med 2 nødseter? Sharan/Galaxy/Alhambra finnes både som 6 (2+2+2) seter og 7 (2+3+2) seter. Alle setene er gode her, også for voksne, men det er tungvint å fjerne seter som ikke er i bruk, da de må tas ut av bilen. Av 5+2-setere det finnes godt utvalg av kan nevnes Opel Zafira, og Mazda 5 kan også være et alternativ, praktisk med skyvedører.

Lenke til kommentar
Hvis sikkerhet er viktigere enn alt, kjøp en gammel panservogn (stormvogn) fra forsvaret. De er ganske rommelige, og kan dessuten kjøres under vann (greit hvis man havner i elva).

 

Synes du virkelig at det og vektlegge sikkerhet i en familiebil er merkelig?

 

Når det gjelder Grand Espace og C8/807 så er det veldig flotte familiebiler eneste er at det skårer svært lavt på driftsikkerhet, faktisk helt i bunn sjiktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi har alle forskjellige prioriteringer når det gjelder valg av bil, det kan være pris, driftssikkerhet, kollisjonssikkerhet, ytelser, annenhåndsverdi, størrelse, utstyr eller annet, dette er årsaken til at vi kjører forskjellige biler. I stedet for å kritisere andres prioriteringer fordi de avviker fra våre egne, kan vi kanskje heller holde oss til tema for tråden?

Lenke til kommentar
Vi har alle forskjellige prioriteringer når det gjelder valg av bil, det kan være pris, driftssikkerhet, kollisjonssikkerhet, ytelser, annenhåndsverdi, størrelse, utstyr eller annet, dette er årsaken til at vi kjører forskjellige biler. I stedet for å kritisere andres prioriteringer fordi de avviker fra våre egne, kan vi kanskje heller holde oss til tema for tråden?

 

Trådstarer spør om en 7 seter bil, da må det selvfølgelig være lov og påpeke svakheter med det forskjellige egenskapene til bilen.

Også og sette spørsmåltegn over andres prioritering, det er uansett opp til trådstarter hva han til syvende og sist vektlegger.

Lenke til kommentar
Til min store frustrasjon kom kjærringa å sa hu var på kjukken igjen.

... og du har ingen formening om hvordan dette har skjedd?? :tease:

 

Tenker du på en "skikkelig" 6/7-seter, eller en 5-seter med 2 nødseter? Sharan/Galaxy/Alhambra finnes både som 6 (2+2+2) seter og 7 (2+3+2) seter. Alle setene er gode her, også for voksne, men det er tungvint å fjerne seter som ikke er i bruk, da de må tas ut av bilen. Av 5+2-setere det finnes godt utvalg av kan nevnes Opel Zafira, og Mazda 5 kan også være et alternativ, praktisk med skyvedører.

 

Min onkel hadde en Zafira og den var det masse trøbbel med. Har ellers hørt at dette er greie biler så det kan være at man fikk en dårlig en. Ellers kan jeg nevne at de setene bak er så liten at de bare passer til små barn. Er fantastisk dårlig plass bak der. Du kan jo tenke deg hvordan det så ut når jeg, en kar på 1.85 som med 90kg å drasse på skulle turne meg bak der, var ikke et pent syn ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er derfor jeg spør om 5 + 2 nødseter eller 7 gode seter er ønskelig. Dette med trang 3. seterekke er felles for de fleste i Zafira-størrelsen, enten det er Touran, Mazda 5, Qashqai+ (heter den vel), med flere, mens Sharan/Sintra/806 mfl har plass til voksne bak.

Lenke til kommentar
Synes du virkelig at det og vektlegge sikkerhet i en familiebil er merkelig?

Jeg synes antall NCAP-stjerner har blitt et hysteri. Alle biler blir ikke testet, og for Multpla ble bilen endret rett etter NCAP-testen i 2001, men den fikk ikke ny NCAP-test. NCAP er et privatdrevet institutt, som dessverre ikke har kapasitet til å teste alle biler. Multpla ble testet sist i 2001, men har etter det bl.a fått en helt ny front som ikke er testet.

 

Dette blir som om VW Golf skulle testes kun i 1974 og ikke ved hvert modellskifte. Den opprinnelige Multpla fikk minus på frontalkrasjskader på voksne i forsetet, men derimot svært gode resultater ellers, bl.a svært gode sideveisresultat både foran og bak uten bruk av en eneste sidekollisjonspute, mye bedre enn mange konkurrenter med flere stjerner. Dette ble poengtert av NCAP som et vesentlig poeng.

 

Nå varsler dessuten NCAP at kjøreegenskaper og aktive sikkerhetssystem vil få større vekt i NCAP-resultatene i årene som kommer. Multpla og FR-V har fått veldig gode karakterer på nettopp kjøreegenskaper, noe som kan være viktig for å unngå kollisjoner. Om et par tiår vil kanskje enkelte bilprodusenter tilby biler som unngår enhver kollisjon aktivt, i stedet for å vente på kollisjoner passivt, slik dagens biler ofte er konstruert. Resultat blir lettere biler som bruker mindre drivstoff og som dessuten vil bli sikrere enn dagens kollisjonsbiler. Passiv kollisjonssikkerhet er derfor et midlertidig blindspor som er en konsekvens av NCAP-testingen hittil har vært basert på fortidens teknologi, nemlig passiv sikkerhet.

 

Eksempler på aktiv sikkerhet er rumperisterne i Citroën C4, som varsler hvis bilen passerer markeringlinjer uten at blinklyset er aktivert, BMWs avstandsradar, ABS-bremser, antiskrens for å kompensere for i utgangspunktet dårlige kjøreegenskaper, gode kjøreegenskaper osv.

Lenke til kommentar

Vist du faktisk har bruk for alle7 setene er jeg enig at du bør se på kassebilene.

Ville da sett på VW Caravelle eller Renault Trafic.

 

 

 

Synes du virkelig at det og vektlegge sikkerhet i en familiebil er merkelig?

Jeg synes antall NCAP-stjerner har blitt et hysteri. Alle biler blir ikke testet, og for Multpla ble bilen endret rett etter NCAP-testen i 2001, men den fikk ikke ny NCAP-test. NCAP er et privatdrevet institutt, som dessverre ikke har kapasitet til å teste alle biler. Multpla ble testet sist i 2001, men har etter det bl.a fått en helt ny front som ikke er testet.

 

Dette blir som om VW Golf skulle testes kun i 1974 og ikke ved hvert modellskifte. Den opprinnelige Multpla fikk minus på frontalkrasjskader på voksne i forsetet, men derimot svært gode resultater ellers, bl.a svært gode sideveisresultat både foran og bak uten bruk av en eneste sidekollisjonspute, mye bedre enn mange konkurrenter med flere stjerner. Dette ble poengtert av NCAP som et vesentlig poeng.

 

Nå varsler dessuten NCAP at kjøreegenskaper og aktive sikkerhetssystem vil få større vekt i NCAP-resultatene i årene som kommer. Multpla og FR-V har fått veldig gode karakterer på nettopp kjøreegenskaper, noe som kan være viktig for å unngå kollisjoner. Om et par tiår vil kanskje enkelte bilprodusenter tilby biler som unngår enhver kollisjon aktivt, i stedet for å vente på kollisjoner passivt, slik dagens biler ofte er konstruert. Resultat blir lettere biler som bruker mindre drivstoff og som dessuten vil bli sikrere enn dagens kollisjonsbiler. Passiv kollisjonssikkerhet er derfor et midlertidig blindspor som er en konsekvens av NCAP-testingen hittil har vært basert på fortidens teknologi, nemlig passiv sikkerhet.

 

Eksempler på aktiv sikkerhet er rumperisterne i Citroën C4, som varsler hvis bilen passerer markeringlinjer uten at blinklyset er aktivert, BMWs avstandsradar, ABS-bremser, antiskrens for å kompensere for i utgangspunktet dårlige kjøreegenskaper, gode kjøreegenskaper osv.

 

Det er faktisk bilprodusentene selv som bestemmer om det vil teste bilene og ikke NCAP, det også produsentene som betaler for testingen. Så det med kapasitet er feil. Men medlemmene av NCAP(blant annet NAF) tester noen biler også hvert år, men da ofte biler som det selges en del av og som produsenten ikke vil teste.

 

Hvordan Multipla hadde gjort det med oppgradert versjon er umulig og sei, men det er som sagt produsenten som har valgt og ikke teste den på ny.

Og med ett av det laveste resultatene i front kollisjon som noe gang er testet som utgangspunkt så hadde vertfall ikke jeg latt tvilen komme den til gode.

 

Bilens sikkerhet kommer både av aktiv og passiv sikkerhet, det holder ikke med en av delene. Jeg vil anbefale deg og lese litt opp rundt dødsstatistikk og passiv sikkerhet, og minner om at du ved en kollisjon har opp til 10 ganger større sannsynlighet for og overleve i en bil med høy passiv sikkerhet kontra en med lav passiv sikkerhet.

Så og si at passiv sikkerhet er ett blindspor fordi i framtiden vil muligens biler ikke kollidere er relativ horribelt synspunkt når det kvar dag redder mengder med liv.

Lenke til kommentar
Så og si at passiv sikkerhet er ett blindspor fordi i framtiden vil muligens biler ikke kollidere er relativ horribelt synspunkt når det kvar dag redder mengder med liv.

Er det? Er det horribelt å hevde at å unngå å kollidere er mindre farlig enn å kollidere? Er det horribelt å hevde at å unngå kollisjoner redder flere liv enn å kollidere? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...