Gå til innhold

GNU/LINUX: Hvordan er dine installasjonsvaner

Installasjonsvaner  

77 stemmer

1. 1. Hvor ofte nyinstallerer du systemet ditt?

• Månedlig
      6
    • Halvårlig
      33
    • Årlig
      8
    • Sjeldnere
      30
  2. 2. Hva er det som motiverer deg til nyinstallering?

• Ønsker å prøve ny distro
      34
    • Systemet er blitt treig, og jeg tror en nyinstallering vil hjelpe
      6
    • Ny versjon av distroen min har blitt lansert, og jeg vil heller nyinstallere enn å oppgradere
      30
    • Jeg har ødelagt noe, og jeg finner ikke ut hvordan jeg skal fikse det
      28
    • Jeg har ødelagt noe, og jeg gidder ikke bruke tid på å finne ut hvordan jeg skal fikse det
      17
    • Ny hardware
      18
    • Annet
      21

Anbefalte innlegg

Men etter at jeg oppdaget Arch har det bare blitt en reinstall (pga brukerfeil) for lenge siden. Så lenge systemet ikke tar kvelden har jeg ingen planer om en reinstallering. Eneste jeg frykter er at jeg må ta en reinstall av Debian på serveren når etch ikke lenger mottar oppdateringer hvis oppgraderings verktøyet ikke funker.

Bare bytt om "etch" til "stable" i /etc/apt/sources.list. Da får du til enhver tid pakker fra den utgaven av Debian som er stable.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reinstallerte ganske ofte før da jeg kjørte Fedora. Blei i hvert fall hver gang det kom ny versjon, og av og til oftere etter at jeg fucka opp systemet. Prøvde også endel forskjellige distroer uten å bli helt fornøyd.

Etter at jeg installerte Gentoo er det ikke nødvendig å reinstallere i det hele tatt. De fleste feil kan fikses på en eller annen måte...

Lenke til kommentar

Pleier stortsett å oppgradere til siste versjon av den distroen jeg benytter, som har vært Fedora og Ubuntu til nå, og da blir det gjerne en gang i halvåret. Noen ganger har jeg brukt oppgraderingsfunksjonen, men etter å ha lest noen anbefaling om "clean install" så har jeg brukt det de siste gangene.

Har også byttet distro noen ganger for å test dem ut. Og noen ganger så har ikke ting blitt helt slik jeg ønsker, og da har en ren reinstallasjon sett ut som en raskere måte å rette opp i ting på enn å søke rundt etter hjelp, eller kanskje det bare er latskapen som slår til.

Lenke til kommentar
Reinstallerte ganske ofte før da jeg kjørte Fedora. Blei i hvert fall hver gang det kom ny versjon, og av og til oftere etter at jeg fucka opp systemet. Prøvde også endel forskjellige distroer uten å bli helt fornøyd.

Etter at jeg installerte Gentoo er det ikke nødvendig å reinstallere i det hele tatt. De fleste feil kan fikses på en eller annen måte...

vi er skummelt like :p

Lenke til kommentar

Har "måttet" installere Arch på nytt et par tre ganger, og det er etter ganske så eventyrlige kernelinstallasjoner. Alt trynet helt, så gadd ikke bruke lang tid på å finne ut hvordan jeg skulle fikse det. Vet nå at det er ikke verre enn å chroote inn i installasjonen min fra install-disken og trikse fram en ny kernel derfra ^^; Så da får vi se neste gang jeg må installere på nytt.

Lenke til kommentar

Tror jeg har formatert / og reinstallert ca. hver måned med Arch Linux. Sjeldent fordi det har vært nødvendig, men etter mye testing har jeg gjerne installert så mange programmer og endret på så mye at det går kjappere å bare reinstallere. Jeg tar vare på alle konfigurasjonsfiler jeg trenger, så en reinstallasjon tar ikke mer enn en time. Kanskje bare 15 minutter med tastetrykk, resten av tiden går med på å vente (primært nedlasting av filene). Tror jeg har slått meg til ro nå, så nå blir det kanskje litt lenger til neste reinstallasjon. :p Kompilere egen kernel har jeg for øvrig gitt opp for lengst (samtidig som jeg la bort gentoo for godt), slikt har jeg ikke tid til å holde på med, og for meg gir det ingen fordeler heller.

Lenke til kommentar

Har reinstallert den stasjonære PC-en min tre ganger siden august(da jeg fikk den). Arch x86 → OpenSolaris → Arch x86_64.

Vurderer å reinstallere nå fordi jeg ønsker å bytte filsystem på root fra xfs til ext4, men er usikker på om jeg prøve å gjøre det med en live-cd eller reinstallere. Har alt av data på serveren, så det er ikke noe problem å reinstallere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...