Gå til innhold

GNU/LINUX: Hvordan er dine installasjonsvaner

Installasjonsvaner  

77 stemmer

1. 1. Hvor ofte nyinstallerer du systemet ditt?

• Månedlig
      6
    • Halvårlig
      33
    • Årlig
      8
    • Sjeldnere
      30
  2. 2. Hva er det som motiverer deg til nyinstallering?

• Ønsker å prøve ny distro
      34
    • Systemet er blitt treig, og jeg tror en nyinstallering vil hjelpe
      6
    • Ny versjon av distroen min har blitt lansert, og jeg vil heller nyinstallere enn å oppgradere
      30
    • Jeg har ødelagt noe, og jeg finner ikke ut hvordan jeg skal fikse det
      28
    • Jeg har ødelagt noe, og jeg gidder ikke bruke tid på å finne ut hvordan jeg skal fikse det
      17
    • Ny hardware
      18
    • Annet
      21

Anbefalte innlegg

Jeg ble inpirert av en debatt her på forumet til å finne ut mer om folks installasjonsvaner, og tenkte å kjøre en liten undersøkelse for å se hvordan folket på forumet ter seg. I første omgang er egentlig det som er interesant de som bruker GNU/Linux på desktopen. Serverbruker blir noe helt annet. Om du krysser av på punkt 2,3,4,6 eller 7 på spm. nr. 2 kunne det være interesant med en nærmere forklaring i tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra tiltak. Blir artig å se om det danner seg noe mønster. En liten spådom: tror det blir mange på "Systemet er blitt treig, og jeg tror en nyinstallering vil hjelpe"

Er sjelden det bli nyinstallasjon på meg, bruker som regel oppgradering mellom ubuntu lanseringene. Dog legger jeg inn nytt noen ganger, går ikke alle stegene fra 4.10 til 8.10. f.eks. la jeg inn 8.10 på nytt nå etter noen år med oppgraderinger. Vet ikke hvorfor egentlig, følelsen av en ren installasjon kanskje ;) '

Når det gjelder arch maskinen min (er den jeg bruker mest) formaterer jeg aldri. Men det er jo en litt annen type distro.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Reinstallerer stort sett hver gang Ubuntu kommer med ny distro. Hvis man har /home på en egen partisjon, går det raskere å bare legge inn / på nytt enn å oppgradere "on the fly".

edit: Nye distroer prøver jeg i Virtual Box, men har enda ikke byttet siden Ubuntu 5.10.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Stasjonære tror jeg ikke jeg kommer til å formatere med det første. Software raid er grunn nok for meg til å ikke stresse med formateringer.

Asus eee-en derimot har jeg knotet masse med. Gått fra ubuntu eee, til vanlig ubuntu med custom kernels (som har trynet) og sitter nå med arch.

Formatere noen av boksene her på grunn av at de har blitt trege tror jeg aldri jeg har gjort. Er nok som oftest når jeg tuller for mye med innstillinger jeg ikke har greie på, og alt går på trynet. :ermm:

Lenke til kommentar
Har aldri funnet en feil som krever reinstallering :)

Det har jeg. Men de siste 4-5 årene har disker tydeligvis blitt langt bedre, og sluttet å kræsje i ny og ne. (med andre ord - diskkræsj er en typisk feil som krever nyinstallering ;) )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg svarte årlig/ny distro, som kanskje er i overkant faktisk. For det systemet jeg *bruker* daglig.

Men i praksis installerer jeg vel opptil flere ganger i måneden, men det er flere typer OS og av ulike grunner.

1) Reparere etter systemkrasj/service på ulike PC'er (WinXP)

2) Som raskeste alternativ etter at en av unga(naboer) har infisert systemet med 99999 ormer/trojanere.

3) For å teste ut et OS på en eksisterende rigg (multi-boot).

Lenke til kommentar

Siden jeg bruker Ubuntu så svarte jeg halvårlig grunnet nyinstallasjon av den nye versjonen.

Og som RattleBattle, så har jeg separat /home partisjon, noe som gjør det langt enklere å beholde alle innstillingene. I tillegg så kjører jeg Clonezilla rett før en ny installasjon, slik at jeg alltid har mulighet til å gå tilbake om alt skulle skjære seg.

Har og selv lært at backup er viktig. Vil nødig miste alle bilder og all musikken.

atlef.

Lenke til kommentar

Før så ble det en reinstall relativt ofte pga jeg klarte og rote til ting såpass at en reinstall var det greieste. Pluss at jeg utforsket med diverse distroer og det var ikke alltid at Ubuntu sitt oppgraderings verktøy fungerte optimalt.

Men etter at jeg oppdaget Arch har det bare blitt en reinstall (pga brukerfeil) for lenge siden. Så lenge systemet ikke tar kvelden har jeg ingen planer om en reinstallering. Eneste jeg frykter er at jeg må ta en reinstall av Debian på serveren når etch ikke lenger mottar oppdateringer hvis oppgraderings verktøyet ikke funker.

Lenke til kommentar

Etter at jeg gikk over til å bruke GNU/Linux, har jeg heller ikke hatt noe behov for reinstallasjon på grunn av at maskinen har blitt "treig". Siden jeg også bruker Slackware, er det rimelig sjeldent jeg tar en fullstendig reinstallasjon av systemet med mindre det oppfordres til dette på det sterkeste når nye utgaver slippes (eller fordi jeg ikke har noe bedre å gjøre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...