MrLee Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Jeg begynner å se meg lei på såkalt tpi rating! Kan ikke cpuene bare bli så mange ghz istedefor xp2400 2 ghz ?? ARGH grunnen er enkelt nok at mange ikke forstår at en lavere klokket CPU kan yte bedre enn en som er klokket høyere. derfor er de nødt til å vise cånn ca hva de kan yte, sånn at ikke tullingene skal bli skremt vekk...det er egentlig ganske så naturlig når "alle" har blitt såpass hjærnevaska av Intel til å tro at mer Mhz = mer ytelse... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Opteron kommer du nok aldri til å se til den prisen, og Athlon64 blir ikke lansert før i september en gang. Om et par års tid kan man _kanskje_ finne en Athlon64 3200+ til en slik pris. Man skal ikke lengre enn 1 år tilbake i tid (April 2002) for å se Athlon XP 2100+ priser på ca 3500kr og Athlon MP 2000+ på ca 3500kr. Så jeg ser ikke bort i fra at en Athlon 3200+ kommer under tusenlappen om et års tid. Athlon 64 skal også ha en ganske mye mindre kjerne enn Opteron (ca 40% mindre), noe som betyr produksjonskostnader nede på nivå med Palomino/Tbird. I tillegg vil det komme en krymping til 90nm om ca et år som åpner for enda lavere produksjonskostnader. (ca på nivå med Tbred) Så jeg ser ikke bort i fra at prisen på en Athlon64 3200+ kan bli 500kr om 1,5 år. Jeg må innrømme at jeg har stor forventning til Opteron. Håper endelig at AMD kan slippe et produkt som de kan tjene nok penger på til at de går i pluss. Men det er urovekkende rykter om at de kan ha problemer med å få opp hastigheten på kjernen. Mye av kjernelogikken er ganske like Athlon så 2,2GHz skal ikke være noe problem bare de får justert prosessen like mye som for Tbred-B. I tillegg har jo hammer fått 12 stegs pipeline i stedet for Athlon's 10. Det betyr en del ekstra frekvens-spillerom. Og om ikke det var nok, så vil den nye SOI-teknikken øke spillerommet yttligere. Hvis du husker tilbake til de første Palominoene: Athlon MP 1000 og Athlon MP 1200, så var de ganske ferske og kom i små antall ut fra en lite optimalisert prosess. På samme tid kom det ondsinnede rykter om at AMD hadde problemer med å øke frekvensen og ville havne langt bak Pentium4 som ble lansert omentrent samtidig. Jeg vil anta at det er litt sammenlignbart med de Opteronene du ser nå på 1,4-1,8 GHz, og tar slike rykter med en god klype salt. AMD får nok optimalisert prosessen langt bedre etter hvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå