DaChronix Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Ang. amd sin kommende Opteron cpu, er det den av amd sine 64bits cpuer som vil være beregnet til desktop pcr eller er det den andre ? har også hørt no snakk om at en opteron 1.5ghz (64bit) kan matche en 3.4ghz p4 cpu, stemmer det eller er det bare surr og hvis det stemmer, hvor matcher den p4 cpun hen (hvilke felt) ? med takk på forhånd /DaChronix Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Opteron er serverprossesorene .. Athlon 64 tror jeg de begregnt til desktoper skal hete Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Det gikk noen rykter en stund om at Athlon64 (256kB L2) måtte ha 2 - 2,2GHz får å fortjene en PR-rating på 3400+. 2 - 2,2GHz er jo ikke helt usannsynlig i og med at en Opteron på 1,8GHz med 1MB L2 klarer 1,8GHz nå og at det er ca 5 mnd til Athlon 64 skal bli lansert. Opteronen på 1,8GHz yter jo relativt bra også i forhold til en P4 på ca 3GHz. Så det er ikke umulig at en Athlon 64 2 - 2,2GHz kan forsvare en PR-rating på 3400+. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Hmm, jeg har enda ikke lest noen tester på Opteron jeg.. Noen somm vet om noen bra...? Lenke til kommentar
Pin Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Blib: stikk på tomshardware der har de en veldig utfyllende test, ser faktisk ut som den smekker et xeon system på 3ghz Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Jeg tror at mange blir skuffet over Clawhammer/Sledgehammer sin ytelse. Men det er likevel en naturlig oppgradering for x86-arkitekturen. Noen kanskje påstår at det er unødvendig, men husk at 32-bits-arkitekturen som ble innført med i386 var minst like ubrukelig. Å kjøre Windows 95 på en 386er kan medføre mindre pauser... Den eneste måten å "tvinge" markedet over til 64-bits (fortsatt x86) er å "fase ut" eldre modeller, og bare tilby 64-bits løsninger. Foreløpig så tror jeg ikke at det kommer til å skje noen revolusjon innen programvare for x86-64. Likevel, når man ser på hvor lav klokkefrekvens de første eksemplarene kjører på, så ser det ut til at de yter langt mer pr. mhz enn k7-baserte prosessorer (for å ikke nevne p4). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Opteron har jo langt mer enn bare x86-64 å by på. Akkurat som 386 hadde langt flere nyheter enn x86-32 å by på i forhold til 286. Integrert minnekontroller er jo et av hovedpoengene. For ikke å snakke om enklere og etter hvert billigere hovedkort enn dagens. Og skalerbarheten ved SPM. Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Her er review'ene du bør lese om opteron: AMD Opteron Coverage - Part 4: Desktop Performance AMD Opteron Coverage - Part 3: The First Servers Arrive AMD Opteron Coverage - Part 2: Enterprise Performance AMD Opteron Coverage - Part 1: Intro to Opteron/K8 Architecture Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Ace er som vanlig best: http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=55000251 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Ace er som vanlig best:http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=55000251 Jepp, Ace har peiling! Jeg tar alltid Ace's artikler mer seriøst enn typiske ekstrem-geeker.. (ok, det var kanskje litt stygt sagt.. men jeg lar det stå) Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Kommer Athlon 64 til å kjøre på samme slik som Opteron? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Kommer Athlon 64 til å kjøre på samme slik som Opteron? Nei tror ikke det siden Opteron har betegnelse som viser hvor mange CPU'r den kan kjøre på et system osv Sikkert noe annet men tror ikke det blir XP*000+ rating heller Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Kommer Athlon 64 til å kjøre på samme slik som Opteron? Hvis det er rating du spør om (?) så blir det AFAIK Athlon64 3400+ osv Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Integrert minnekontroller er jo et av hovedpoengene. For ikke å snakke om enklere og etter hvert billigere hovedkort enn dagens. Og skalerbarheten ved SPM. Men prisreduksjonen på hovedkortene, tror jeg blir ganske så pent opphevet av høyere pris på CPU'ene. En Hammer er mer kompleks enn de vanlige K7'ene ... MYE mer og dermed tror jeg prisen blir høyere. Er nok lenge til du ser en Hammer til 500 schpenn på komplett, som det er med K7 idag Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Integrert minnekontroller er jo et av hovedpoengene. For ikke å snakke om enklere og etter hvert billigere hovedkort enn dagens. Og skalerbarheten ved SPM. Men prisreduksjonen på hovedkortene, tror jeg blir ganske så pent opphevet av høyere pris på CPU'ene. En Hammer er mer kompleks enn de vanlige K7'ene ... MYE mer og dermed tror jeg prisen blir høyere. Er nok lenge til du ser en Hammer til 500 schpenn på komplett, som det er med K7 idag Opteron kommer du nok aldri til å se til den prisen, og Athlon64 blir ikke lansert før i september en gang. Om et par års tid kan man _kanskje_ finne en Athlon64 3200+ til en slik pris. Lenke til kommentar
DraZeN Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Jeg begynner å se meg lei på såkalt tpi rating! Kan ikke cpuene bare bli så mange ghz istedefor xp2400 2 ghz ?? ARGH Lenke til kommentar
DraZeN Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Jeg begynner å se meg lei på såkalt tpi rating! Kan ikke cpuene bare bli så mange ghz istedefor xp2400 2 ghz ?? ARGH Lenke til kommentar
+RES+ Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Jeg begynner å se meg lei på såkalt tpi rating! Kan ikke cpuene bare bli så mange ghz istedefor xp2400 2 ghz ?? ARGH Hvorfor det? Hvem kjøper AMD da? Man måler ikke ytelse i GHz og det må du da forstå! GHz og MHz er bare tull! Lenke til kommentar
HighFly Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Jeg må innrømme at jeg har stor forventning til Opteron. Håper endelig at AMD kan slippe et produkt som de kan tjene nok penger på til at de går i pluss. Men det er urovekkende rykter om at de kan ha problemer med å få opp hastigheten på kjernen. I den siste tiden har produsentene ryddet opp i gamle flaskehalser i det gamle pc designet. Dette gjelder spesielt for AMD. Ved introduksjonen av Hyper Transport ryddet de vekk problemet med at man fylle opp 32 bits PCI bussen. Videre har man fjernet minnekontrolleren i chipsettet til fordel for direkte minneadressering. Itillegg har man doblet antalle registere internt i prosessoren som på sikt kan føre til en teoretisk økning i ytelse på 80 %. 64 bits designet gir muligheten for at prosessorene kan håndtere enorme mengder med minne. Det er synd at Opteron er forsinket, men jeg tror at man er avhenig av at produktet holder mål kvalitetsmessig. Når det gjelder hovedkort til AMD maskiner tror jeg at det vil komme en ny prisklasse som iallefall jeg har savnet tidligere. Det er hovedkort som ligger mellom serverhovedkort fra 5000 kr og oppover og vanlige forbruker hovedkort fra ca 800-1500 kroner. Disse kortene kan muligens komme på 2500 til 3500 kr. Kortene vil ikke ha alle de tweake mulighetene som typiske entusiast kort har. Istedet vil man få flere minne sokler,ECC, kvalitets nettverkskort, dual sockets ,SCSI og forhåpentligvis pcibuss over 32 bit. I og med at Opteron prismessig introduseres på ca 3000 til forbruker vil de være aktuelle for vanlig forbrukere. Dette kan føre til at flere velger dette systemet enn Athlon 64. Noe lignende skjedd tidligere når Duron serien fikk en mindre plass i vare sortementet enn hva man hadde planlagt. En stund snakket man f.eks å introdusere en MP utgave av denne serien. Men fordi utviklingen gikk for fort ble ikke dette noe av. Valg av system fremover kommer til å bli et valg om man vil ha et multitask system eller foretrekker all kraften til f.eks spill. Etter at Intel innførte Hyper-Threading ser det ut til at man kommer til å rette mer oppmerksomhet til multitask. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Forresten, de som ikke gjorde det burde fulgt Opteron lanseringen live via Webcast. very sexy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå