Gå til innhold

BK: første HDR shot

teinan

Anbefalte innlegg

var en aldri så liten tur ute i går og forsøkte meg på litt HDR'ing. Her er første forsøk...

Sånn rent bortsett fra at jeg klarte å brenne ut isen littegrann helt i forgrunnen, hva synes man ellers om bildet og komposisjonen?

post-173496-1231688949_thumb.jpg

edit: litt teknisk info...

f13 - iso100 - 3 eksponeringer på 1/6, 1/2 og 1/20 WB overskyet

HDR-merged i photoshop - behandlet med photomatix tonemapping

layerbehandlet i Lab-farger, lagt på et blåfilter, litt gradient, skarpet opp noe, pluss endel småtriks til.

Skutt i Drammen og Hokksund med et Nikon D80 på 18-70mm ved 70mm.

Endret av teinan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et helt greit bilde egentlig, men hadde vært enda bedre om forgrunnen ikke hadde vært så utbrent/lys :)

helt enig. men som sagt klarte jeg å brenne ut fronten (crapcrapcrap) og fikk ikke tid å reise inn igjen når det ble oppdaget... så se bort fra akkurat det hvit utbrente i front ;)

Lenke til kommentar
Et helt greit bilde egentlig, men hadde vært enda bedre om forgrunnen ikke hadde vært så utbrent/lys :)

helt enig. men som sagt klarte jeg å brenne ut fronten (crapcrapcrap) og fikk ikke tid å reise inn igjen når det ble oppdaget... så se bort fra akkurat det hvit utbrente i front ;)

baklager, glemte å lese "innledningen"

Lenke til kommentar
Komposisjonsmessig irriteres jeg av midtstillingen, men ellers synes jeg det er et knakende flott bilde.

det finnes ingen klar horisontlinje egentlig. faktisk var sjø/himmel satt ca 2/3 sjø og 1/3 himmel, men tåken spilte meg et puss og visket ut denne, slik at jeg fikk et midtstillt bilde horisontmessig.... men når jeg da satt og redigerte bestemte jeg meg for å sette denne slik pga linjer i bildet og balansen ellers... håper det funker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Kjente jeg øyeblikkelig ble tvilende da jeg så følgende: første HDR-shot, for alt for mange har til vane å ramle totalt over spakene slik at det blir et "kunstnerisk" bilde av det.

Men her ser det ut til at du har rimelig god kontroll.

Komposisjonen er grei, men for min del blir det litt mye stein til høyre. Jeg ville brukt mye mindre av steinstranden som forgrunn med havet og månen i bakgrunn. Men absolutt et fint bilde. =)

Lenke til kommentar

takker for responsene. Bortsett fra at jeg absolutt ikke kan få vekk hvit utbrenthet (crapcrapcrapcrap), så har jeg tatt alle andre tips til meg. har studert horisontlinjen grundig og laget en justert versjon hvor dette er rettet opp. Bla faktisk ganske fornøyd da.

Steinene er på en måte det som gjør bildet for meg, så jeg beholder de... :D Har studert teknikken via youtube relativt lenge før jeg bestemte meg for å prøve. HDR har tre retninger. Etterstrebe mest mulig naturlig look (det jeg liker), gå for en malerisk look (men fortsatt naturlig i farger og balanse) som er en egen retning, og den tredje - OVERBOARD... som dessverre er den som de aller fleste som gjør HDR bruker. for mye og kraftige farger, for mye "malerisk" preg osv. Sett meg mett på det på nettet, og du skal være rimelig stø og god på det du gjør før det blir vellykket (for det kan definitivt også bli vellykket). Anbefalt link vil være thebestofben desom du vil se en som kan dette. Har faktisk lært mye av ham.

Ble litt offtopic der, men altså, takk for konsturktiv tilbakemeldinger som igjen hjelper meg å bli bedre. :D

Endret av teinan
Lenke til kommentar

Jeg er også glad for å se noen bruke HDR til det formålet det var skapt for. Bildet er ikke aller verst, men fungerer for meg best som en demo på at det er mulig å bruke HDR til noe fornuftig. Jeg liker godt det du skriver i den siste posten. Der treffer du godt med din filosofi.

Aller verst er malerisk HDR som brukes i kombinasjon med liten DOF. Er det noen som noensinne har sett et landskapsmaleri med liten dybdeskarphet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...