Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

17 år gammel gutt, jaget ut av mitt eget rom til fordel for lillebror


Gjest Fortvilet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, er en 17 år gammel gutt og har 3 småsøsken.

 

Det har seg slik at jeg har spinket og spart å brukt mine egne stipendpenger til å kjøpe meg PC til rommet mitt.

Nå har det blitt sånn at alle bruker rommet mitt som kontor, da dette er den eneste oppegående pc'n i huset.. Mamma er der hele tiden, og det er også søsknene mine.

Tilby dem hjelp med å kjøpe en oppegående PC resten av familien kan bruke. De betaler, men du gir råd om å velge ut en god PC. Og selvsagt skal du ha passord på din PC. PC-er bør sikres med passord, dersom de ikke er sikret med dør og lås for uvedkommende.

 

Sist i dag satt lillebror som er 11 år gammel og spilte GTA på dataen. Jeg ville ha ham til å flytte seg slik at jeg fikk bruke pc'n min, men da ropte han på pappa og sa at jeg plaget han.

Her bør du nok forklare situasjonen. Du ville bare ha tilgang til PC-en, og du ville kanskje hindre at lillebroren spilte et spill som er uegnet for barn. Dersom du gjorde dette på en måte som lillebroren oppfattet som plaging, så beklager du det, men gjør oppmerksom på du kun ville ha tilgang til din egen PC.

Lenke til kommentar
Hei, er en 17 år gammel gutt og har 3 småsøsken.

 

Det har seg slik at jeg har spinket og spart å brukt mine egne stipendpenger til å kjøpe meg PC til rommet mitt.

Nå har det blitt sånn at alle bruker rommet mitt som kontor, da dette er den eneste oppegående pc'n i huset.. Mamma er der hele tiden, og det er også søsknene mine.

Tilby dem hjelp med å kjøpe en oppegående PC resten av familien kan bruke. De betaler, men du gir råd om å velge ut en god PC. Og selvsagt skal du ha passord på din PC. PC-er bør sikres med passord, dersom de ikke er sikret med dør og lås for uvedkommende.

 

Sist i dag satt lillebror som er 11 år gammel og spilte GTA på dataen. Jeg ville ha ham til å flytte seg slik at jeg fikk bruke pc'n min, men da ropte han på pappa og sa at jeg plaget han.

Her bør du nok forklare situasjonen. Du ville bare ha tilgang til PC-en, og du ville kanskje hindre at lillebroren spilte et spill som er uegnet for barn. Dersom du gjorde dette på en måte som lillebroren oppfattet som plaging, så beklager du det, men gjør oppmerksom på du kun ville ha tilgang til din egen PC.

Støttet!

kult at noen klarer å svare godt og seriøst:)

Lenke til kommentar

Kanskje faren din er alltid sånn. Men foreldre er veldig flink til å være stresset, sur og si ting som de kanskje ikke hadde sagt normalt sett. Bare for å få kranglingen til å stoppe. Uansett urettferdig ovenfor deg. Ville tatt det opp en dag der ting var rolig. Lettere da enn når alle skriker til hverandre.

Lenke til kommentar
(...) Men foreldre er veldig flink til å være stresset, sur og si ting som de kanskje ikke hadde sagt normalt sett. Bare for å få kranglingen til å stoppe. (...)

 

Au!

 

Den traff... :ohmy:

 

God innsikt her fra Snublefot..

 

Vi "voksne" ser av og til bort fra rettferdighetsprinsippet for, nettopp, å hindre skrik og skrål. Og da går det som oftest på bekostning av det største... (eldste) barnet.

Men voksne som har valgt å få barn, burde tåle protester og skriking fra minstemann når han vil ha noe som den eldste har. Den voksne bør opptre voksent.

Ellers lærer jo bare "minstemann" at skriking lønner seg! Og at det virker!

 

Så foreldrene til trådstarter lager litt "ris til egen bak" her.

De risikerer å få småbarn som skriker seg til ting. Og sånne folk blir ikke hyggelige og omtenksomme når de vokser opp....

-Og en stor, fornuftig gutt som alltid må "jenke seg". Og som da selvfølgelig føler at han ikke får støtte. Og blir sur.

 

Nei, skal vel ikke overdramatisere dette her, men likevel.

Det burde være et prinsipp at mindre søsken aldri oppnår noe ved å lage trøbbel.

Men når de spør på en ordentlig måte, derimot, da kan de jo avogtil få det som de vil.

 

Gudd løkk....!

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter
Her hadde jeg kommet til og :

 

1-Dersom du ikke er altfor redd for konsekvensene så hadde jeg satt passord på datan, med kun en brukerkonto, og berettet for alle i familien at dette er DIN data, og ikke demmers.

Si at det er greit at de kan bruke den , men de har og fjerne seg med en eneste gang du vil bruke den.

 

2- opprett en gjestekonto som du har begrenset så brukerne kun kan gå på nettet, og du har selvfølgelig slått av sånn at de andre ikke kan installere programmer der, noe som betyr at de ikke får installert noen spill, eller spillt på 123spill.no.

Dette bør i værtfall fikse problemet med søsknene dine som spiller gta.

 

3-Si at du skal ha leie for datamaskinen siden det var du som bruke DINE PENGER på dette.

 

4-(min favoritt) BE DEM BRENNE!

nr. 2 er alt gjort

 

3 er ikke aktuelt, og egentlig ikke 1 heller, da muttern begynner med tullet sitt "hvordan skal jeg da betale regningene?"

 

nr. 4 kommer jeg til å utføre en dag..

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter
For en familie. De får spørre deg om de kan bruke dataen hvis det er noe viktig de må få gjort, ellers burde den være off limit. Det er ingen automatikk i at de skal få låne den, men du burde være snill nok til å tillate det såfremt det er noe viktig (eller hvis du unner dem å spille spill, surfe etc når du ikke bruker den).

 

Ingen av forslagene til 3nity vil funke med en så håpløs far. Trådstarter må nok adlyde, dessverre.

Jepp, må nok adlyde inntil videre..

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter
Problemer med foreldrene er aldri lett... vet av erfaring.

Og i motsetning til de fleste som syter over dårlig behandling av foreldrene (som jeg har sett) så føler jeg med deg på denne.

 

Du må nesten tenke ut hva du kan klare deg foruten.

Ser også ut som tiden er inne til å finne ett annet sted å bo. En 17 åring trenger ett visst privatliv, og viss rommet ditt er familiens kontor og småsøskens underholdningssenter, så har de trampet over noen grenser som foreldre bør vite bedre enn å gjøre.

 

Er ikke 100% enig i at pc'n skal være felleseie. Greit at du kan låne den bort dersom det kniper, men dersom foreldrene ikke viser vilje til å reparere egne pc'er, så kan de være foruten.

Sett opp kontoer hvor gjestekonto kun har tilgang til internett og ingen spill.

Din egen konto kan være passordbeskyttet.

Har du noen kompiser du kan sette opp maskinen hos? Noen som har flytta hjemmefra?

Ta fra de tilgang til pc'n så langt det lar seg gjøre.

 

Du må selvsagt kjenne litt på hva som gagner deg her... det er ikke sikkert du har den friheten til å gjøre litt opprør.

 

Ett spørsmål... dersom noe av hardware'n bryter sammen og du må kjøpe ny... hvem betaler?

 

 

En annen ting er det å bli tilsnakket slik som det der... Det er ikke lett... hva skal en tro?

Det blir for dumt når ungene skal te seg som voksne ovenfor barnslige foreldre... og det du beskriver er intet annet enn umodent, barnslig og vitner om lite gangsyn.

 

Utifra hva du skriver, så føler jeg som sagt at du bør begynne å tenke på å flytte... så får du tenke på hvordan du skal forholde deg til dine foreldre fra ditt territorium.

 

Og for de som synes jeg er litt vel dramatisk ovenfor en pc... så er pc'n bare ett symptom slik jeg ser det... ikke problemet.

 

Ingen av forslagene til 3nity vil funke med en så håpløs far. Trådstarter må nok adlyde, dessverre.

Nja... disagree...

 

Som 17åring så har du faktisk muligheter til å komme deg vekk... men det er ikke nødvendigvis lett...

Det har nok hendt og det er det JEG så må betale fullt ut av egen lomme. Eneste muttern sier er "det er ditt problem, du som er dum og låner bort pc'n til søsknene dine"

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter
Hvordan snakker du selv til faren din?

 

Jeg hadde svart på en måte slik at faren din føler seg teit/dårlig/umoden. Satt passord på pcn, tatt den inn på dine foreldres rom, satt meg på data som vanlig på kvelden, når de skal sove :h5:

Tja, er alltid jeg som blir underlegen i diskusjoner, var en gang jeg tok igjen litt og pratet mot han, men da ble han bare stum og sa ikke mer.

 

Til dere som sier at det er bare å låse døren; kjenner jeg far min rett så hadde han først blitt høyrøstet og sagt at jeg skal låse opp, hadde jeg nektet så hadde han sparket døren av hengslene. (been there done that...)

 

Pappa bruker ikke pc'n min, siden han har 2 laptoper for seg selv. De låner han selvsagt ikke bort.

 

Ellers har mamma også trykket meg ned en god del ganger, hun sparker jo av og til og slår, jeg får egentlig ikke det minste vondt av det da hun er liten og svak i forhold til meg. Var en gang jeg dyttet henne (refleks) slik at hun fløy bakover. Da fikk jeg høre at gjør jeg dette en gang til så blir jeg kastet ut. Jeg burde lære meg å bli mann å respektere kvinnfolk, for det er et kvinnfolk jeg har kommet fra :roll:

 

Og så har det jo vært flere ganger der jeg ligger å prøve å sove, var en dag jeg til og med skulle sove til tentamen, da satt hun på dataen og så på filmer på youtube og satt og kniste og moret seg med facebook. Jeg bad henne om å slå av fordi det var viktig at jeg fikk søvn.. etter at jeg maste et par ganger så slengte hun musen i dørken og kastet stolen i døren og gikk ut..

 

Så det er ikke helt greit her nei..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...