Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

17 år gammel gutt, jaget ut av mitt eget rom til fordel for lillebror


Gjest Fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet

Hei, er en 17 år gammel gutt og har 3 småsøsken.

 

Det har seg slik at jeg har spinket og spart å brukt mine egne stipendpenger til å kjøpe meg PC til rommet mitt.

Nå har det blitt sånn at alle bruker rommet mitt som kontor, da dette er den eneste oppegående pc'n i huset.. Mamma er der hele tiden, og det er også søsknene mine.

 

Sist i dag satt lillebror som er 11 år gammel og spilte GTA på dataen. Jeg ville ha ham til å flytte seg slik at jeg fikk bruke pc'n min, men da ropte han på pappa og sa at jeg plaget han. Pappa kom da og bad meg dra meg til helvete ut...

 

Så hvor normalt er egentlig dette? Hvordan hadde dere reagert på å ha en sånn far? Og ja.. han er min biologiske far faktisk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, er en 17 år gammel gutt og har 3 småsøsken.

 

Det har seg slik at jeg har spinket og spart å brukt mine egne stipendpenger til å kjøpe meg PC til rommet mitt.

Nå har det blitt sånn at alle bruker rommet mitt som kontor, da dette er den eneste oppegående pc'n i huset.. Mamma er der hele tiden, og det er også søsknene mine.

 

Sist i dag satt lillebror som er 11 år gammel og spilte GTA på dataen. Jeg ville ha ham til å flytte seg slik at jeg fikk bruke pc'n min, men da ropte han på pappa og sa at jeg plaget han. Pappa kom da og bad meg dra meg til helvete ut...

 

Så hvor normalt er egentlig dette? Hvordan hadde dere reagert på å ha en sånn far? Og ja.. han er min biologiske far faktisk..

 

Jeg ville aldri funnet meg i å bli snakket til slik av noen av mine foreldre, men så ville de aldri funnet på å snakke slik til meg heller, har dere noen problemer ellers?

Lenke til kommentar

Her hadde jeg kommet til og :

 

1-Dersom du ikke er altfor redd for konsekvensene så hadde jeg satt passord på datan, med kun en brukerkonto, og berettet for alle i familien at dette er DIN data, og ikke demmers.

Si at det er greit at de kan bruke den , men de har og fjerne seg med en eneste gang du vil bruke den.

 

2- opprett en gjestekonto som du har begrenset så brukerne kun kan gå på nettet, og du har selvfølgelig slått av sånn at de andre ikke kan installere programmer der, noe som betyr at de ikke får installert noen spill, eller spillt på 123spill.no.

Dette bør i værtfall fikse problemet med søsknene dine som spiller gta.

 

3-Si at du skal ha leie for datamaskinen siden det var du som bruke DINE PENGER på dette.

 

4-(min favoritt) BE DEM BRENNE!

Endret av 3nity
Lenke til kommentar

For en familie. De får spørre deg om de kan bruke dataen hvis det er noe viktig de må få gjort, ellers burde den være off limit. Det er ingen automatikk i at de skal få låne den, men du burde være snill nok til å tillate det såfremt det er noe viktig (eller hvis du unner dem å spille spill, surfe etc når du ikke bruker den).

 

Ingen av forslagene til 3nity vil funke med en så håpløs far. Trådstarter må nok adlyde, dessverre.

Endret av Modeswitch
Lenke til kommentar

Problemer med foreldrene er aldri lett... vet av erfaring.

Og i motsetning til de fleste som syter over dårlig behandling av foreldrene (som jeg har sett) så føler jeg med deg på denne.

 

Du må nesten tenke ut hva du kan klare deg foruten.

Ser også ut som tiden er inne til å finne ett annet sted å bo. En 17 åring trenger ett visst privatliv, og viss rommet ditt er familiens kontor og småsøskens underholdningssenter, så har de trampet over noen grenser som foreldre bør vite bedre enn å gjøre.

 

Er ikke 100% enig i at pc'n skal være felleseie. Greit at du kan låne den bort dersom det kniper, men dersom foreldrene ikke viser vilje til å reparere egne pc'er, så kan de være foruten.

Sett opp kontoer hvor gjestekonto kun har tilgang til internett og ingen spill.

Din egen konto kan være passordbeskyttet.

Har du noen kompiser du kan sette opp maskinen hos? Noen som har flytta hjemmefra?

Ta fra de tilgang til pc'n så langt det lar seg gjøre.

 

Du må selvsagt kjenne litt på hva som gagner deg her... det er ikke sikkert du har den friheten til å gjøre litt opprør.

 

Ett spørsmål... dersom noe av hardware'n bryter sammen og du må kjøpe ny... hvem betaler?

 

 

En annen ting er det å bli tilsnakket slik som det der... Det er ikke lett... hva skal en tro?

Det blir for dumt når ungene skal te seg som voksne ovenfor barnslige foreldre... og det du beskriver er intet annet enn umodent, barnslig og vitner om lite gangsyn.

 

Utifra hva du skriver, så føler jeg som sagt at du bør begynne å tenke på å flytte... så får du tenke på hvordan du skal forholde deg til dine foreldre fra ditt territorium.

 

Og for de som synes jeg er litt vel dramatisk ovenfor en pc... så er pc'n bare ett symptom slik jeg ser det... ikke problemet.

 

Ingen av forslagene til 3nity vil funke med en så håpløs far. Trådstarter må nok adlyde, dessverre.

Nja... disagree...

 

Som 17åring så har du faktisk muligheter til å komme deg vekk... men det er ikke nødvendigvis lett...

Lenke til kommentar

Sett passord på PC-en så sier du: DENNE ER MIN- IKKE DIN hvis noen spør om å låne den :p

---

 

Dette er urett ferdig mener jeg, fordi har jo kjøpt den selv! Det er din og ingen andres, hvorfor skal du bli kastet ut av rommet? Det skal ikke være sant, det er jo ditt rom :) Kjøp lås =D

Lenke til kommentar
Ingen av forslagene til 3nity vil funke med en så håpløs far. Trådstarter må nok adlyde, dessverre.

Nja... disagree...

 

Som 17åring så har du faktisk muligheter til å komme deg vekk... men det er ikke nødvendigvis lett...

 

Du får prøve å svare på det du quote'r. Har ikke vært snakk om å komme seg vekk.

Lenke til kommentar

plukk ut en del som maskinen ikke vil fungere uten, feks, dra ut strømmen av harddsikene. Da vil de ikke få start, slik som jeg forstår det, så hadde de ikke noe greie på data heller?

 

Se om de er villige til å betale for å få fikset den. Ellers kan du jo si at de kan holde seg unna når du får den i gang igjen.

Lenke til kommentar
Sett passord på PC-en så sier du: DENNE ER MIN- IKKE DIN hvis noen spør om å låne den :p

---

 

Dette er urett ferdig mener jeg, fordi har jo kjøpt den selv! Det er din og ingen andres, hvorfor skal du bli kastet ut av rommet? Det skal ikke være sant, det er jo ditt rom :) Kjøp lås =D

 

Det er jo opplagt at noe sånt aldri ville fungert. Enden på visa er at HAN ikke får bruke den heller.

Endret av Modeswitch
Lenke til kommentar
Trådstarter må nok adlyde, dessverre.

Nja... disagree...

 

Som 17åring så har du faktisk muligheter til å komme deg vekk... men det er ikke nødvendigvis lett...

 

Du får prøve å svare på det du quote'r. Har ikke vært snakk om å komme seg vekk.

Sånn...

 

Og jeg har pratet om å komme seg vekk...

Lenke til kommentar
Trådstarter må nok adlyde, dessverre.

Nja... disagree...

 

Som 17åring så har du faktisk muligheter til å komme deg vekk... men det er ikke nødvendigvis lett...

 

Du får prøve å svare på det du quote'r. Har ikke vært snakk om å komme seg vekk.

Sånn...

 

Og jeg har pratet om å komme seg vekk...

 

Herregud, for en debatteknikk. Klipp og lim. Jeg bøyer meg i støvet. LOL :D

Lenke til kommentar
Sett passord på PC-en så sier du: DENNE ER MIN- IKKE DIN hvis noen spør om å låne den :p

---

 

Dette er urett ferdig mener jeg, fordi har jo kjøpt den selv! Det er din og ingen andres, hvorfor skal du bli kastet ut av rommet? Det skal ikke være sant, det er jo ditt rom :) Kjøp lås =D

 

Det er jo opplagt at noe sånt aldri ville fungert. Enden på visa er at HAN ikke får bruke den heller.

Det er sannsynlig at det er sånn det vil ende. Har samme typen foreldre og kjenner meg godt igjen i situasjonen. Det føles veldig urettferdig og man blir fort sliten og oppgitt av det.

 

For min del ble det bedre av at jeg flytta ut og fikk mine egne premisser å bo på. Hadde aldri problemer de gangene jeg var hjemme igjen da. Grunnet hendelser jeg ikke hadde kontroll over, ble jeg tvunget til å flytte hjem og da tok det ikke lange tiden før det var samme helvete igjen.

Lenke til kommentar
Hvordan snakker du selv til faren din?

 

Jeg hadde svart på en måte slik at faren din føler seg teit/dårlig/umoden. Satt passord på pcn, tatt den inn på dine foreldres rom, satt meg på data som vanlig på kvelden, når de skal sove :h5:

 

Hvor gamle er dere som har så mange lure idéer? Han får høyst sannsynlig ikke gjort noe som helst med det, og passord, dørlås osv forverrer bare situasjonen.

 

Han er stuck med et sett håpløse foreldre, og jeg ser ikke for meg at det er mulig å prate med dem heller.

Lenke til kommentar

 

Trådstarter må nok adlyde, dessverre.

Nja... disagree...

 

Som 17åring så har du faktisk muligheter til å komme deg vekk... men det er ikke nødvendigvis lett...

 

Du får prøve å svare på det du quote'r. Har ikke vært snakk om å komme seg vekk.

Sånn...

 

Og jeg har pratet om å komme seg vekk...

 

 

Herregud, for en debatteknikk. Klipp og lim. Jeg bøyer meg i støvet. LOL :D

Ditto..

 

Hva er det du er ute etter? Jeg quotet akkurat den delen av setningen jeg refererte til på forespørsel... så hva er problemet?

Lenke til kommentar
Trådstarter må nok adlyde, dessverre.

Nja... disagree...

 

Som 17åring så har du faktisk muligheter til å komme deg vekk... men det er ikke nødvendigvis lett...

 

Du får prøve å svare på det du quote'r. Har ikke vært snakk om å komme seg vekk.

Sånn...

 

Og jeg har pratet om å komme seg vekk...

 

 

Herregud, for en debatteknikk. Klipp og lim. Jeg bøyer meg i støvet. LOL :D

Ditto..

 

Hva er det du er ute etter? Jeg quotet akkurat den delen av setningen jeg refererte til på forespørsel... så hva er problemet?

 

Verken trådstarter eller 3nity (som jeg svarte) har pratet om å komme seg vekk, og da er det dermed snakk om å adlyde.

 

Så er du liksom uenig i at han må det, fordi han alltids kan komme seg vekk. Snodig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...