Gå til innhold

Den store NVIDIA 3D Vision tråden! (3D briller)

Fapse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du må jo ha 1 skjerm som er 120Hz.. Hvordan skjermer har du? kanskje det går hvis begge er 120Hz.

Tror du har misforstått litt..

Jeg kjører spill på bare en skjerm,120Hz samsung monitoren som fulgte med brillene, men jeg har koblet til en skjerm nummer 2, som viser annet sliki som desktop, browser osv når jeg spiller.

Det bør jo ikke ha noe med saken å gjøre, men jeg misstenker at det er ett eller annet som ikke er riktig mtp. dual screen og 3d vision og BF2...

Lenke til kommentar

Har du installert den nyeste drivere fra nvidia da til 3d vision eller bare brukt cden? Jeg brukte ikke cdn men lastet ned siste..

Funker fint hos meg men pcn går i blåskjerm hver gang jeg slår av 3d vision inne i et spill.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lekt meg litt med 3D vision.

Så godt som alle anmeldelsene man finner på nett skryter jo 3D vision opp i skyene så naturlig er forventningene høye...

Det første som slår meg er at denne teknologien ikke passer like bra til alle typer spill. Jeg tenker da spesielt på first person shootere, der blir 3D effekten et hinder, det oppleves ikke spesielt realistisk da mange objekter har en tendens til å bare henge i lufta.

Jeg har også prøvd need for speed shift og må si at det var ikke store forskjellen.

Der forskjellene har vært enorme og hvirkelig har bidratt poistivt til opplevelsen er flysimulator, jeg har prøvd med Lock on og DCS Blackhawk, sammen med trackir blir opplevelsen rett og slett helt rå!

Det er dog også her problemer med at f.eks skrift eller objekter bare henger i løse lufta.

Brillene er passe behagelige, men etter en times tid så kjenner jeg at det presser godt på nesa.

Brillenes filter gjør også at skjermbildet føles ganske mørkt. Spill som f.eks COD 4 blir veldig blasst og kjedelig.

Det er også store glipper i 3D effekten som virker veldig forstyrrende.

Jeg har enda ikke fått mitt favorittspill BF2 til å virke...

Min konklusjon er at mange av testsidene som har rost dette produktet opp i skyene åpenbart ikke er objektive og at selv om teknologien er fascinerende så er dette teknologi som fortsatt er i startfasen. Jeg mener bestemt at denne teknologien IKKE er klar for markedet.

Min rating blir 3 av 10 poeng.

Lenke til kommentar

Jeg merker også at det kanskje ikke er helt for alle spill, men jeg tenkte motsatt Jeg spiller bare ett spill - Aion, og det virker litt unødvendig med 3d i dette spillet selv om det ser helt rått ut og funker veldig bra i Aion. Det eneste som er problemet i Aion er at jo i mmorpg er det veldig mye tekst på skjermen og det er irriterende når du angriper monstre f.eks og tekst som viser skade osv + tekst over alle spillere og monstre med navn på ting dukker opp hele tiden, det fører til at det blokkerer synet..altså føles som om disse tekstene blir kasta mot deg hele tia. Bortsett fra dette er 3d følelsen veldig bra i aion spesielt når du zoomer litt inn på karakteren, føles nesten som at du står på bakken der og alt er skarpt og fint med fine farger. Dette til tross for at aion ikke engang er på godkjent-lista.

Lenke til kommentar

Dette bildet slet øynene mine med å få den gule bilen til å bli en bil og ikke to. Etter litt stirring ble det endelig en bil og ganske dyp 3D effekt. 3D setting er på 100%.

Race_Steam-3d-vision-1.jpg

Dette bildet så kom ble Lara ett menneske ganske fort.

tomb-raider-underworld-3d-vision-4.jpg

Klikk på bildene for å laste ned.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men 100% depth er jo mye, hvis jeg har på over 70-80 så blir det vanskelig å ikke se dobbelt.

Har testa batman og tomb raider underworld, men sliter litt med å finne optimale settings. Når jeg får til bra dybde, så blir det ganske dårlig på close ups. Sånn som når batman bøyer seg ned for å bruke den hacke dingsen hans som sprenger låser, da blir det veldig ubehagelig å se på, og jeg må bare lukke det ene øyet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For meg som ikke ser så godt på det ene øyet (Ser ca dobbelt så mye med dete ene øyet)? Jeg kan feks IKKE se 3d med slike rød og blå brille. Men husker jeg var i Legoland som barn og da så jeg 3d i en kino. Da med noen mer solbrillelignende linser.

Noen som kanskje kan hjelpe? :)

Dette virker ganske spennende.

Lenke til kommentar

Hjelpe deg med hva? Om du vil se 3D med Nvidia 3D Vision?

Antakeligvis mye bedre enn med rød/grønn-brillene. Greia med Nvidia´s løsning er at brille glasset skrur av og på "lyset" 60 ganger i sekundet på det ene øyet og samme med andre. Det vil da si at det ene øyet vil ikke se noe mens det andre ser. Det er dette som gjør at det blir en 3D effekt, men det går så fort så du legger ikke merke til at glasset skrur seg av og på.

Siden du ser dårlig på ene øyet vil antakeligvis effekten bli noe annerledes for deg vil jeg tro men tror dette er den beste løsningen for deg. Er ikke sikker men bare tipper..

Gleder meg til PS3 støtter 3D også. Nå har vi heldigvis en 120hz tv så skal bli gøy å prøve.

Lenke til kommentar
[...]

Jeg tenker da spesielt på first person shootere, der blir 3D effekten et hinder, det oppleves ikke spesielt realistisk da mange objekter har en tendens til å bare henge i lufta.

[...]

Min konklusjon er at mange av testsidene som har rost dette produktet opp i skyene åpenbart ikke er objektive og at selv om teknologien er fascinerende så er dette teknologi som fortsatt er i startfasen. Jeg mener bestemt at denne teknologien IKKE er klar for markedet.

Jeg er helt enig i at brillene ikke fungerer med alle typer spill og at de ikke er 100% brukervennlig heller. Sistnevnte er jo ikke unormalt med pc-spilling generelt da. Av og til må man knote litt. Sett i forhold til at teknologien er helt ny, har jeg hatt merkelig lite problemer med de.

Ellers er brillene verdt prisen når man spiller spill som de passer til. Jeg har ikke hatt så veldig mye tid til spilling i høst, men runnet the witcher med brillene. Også mass effect og dragon age gjør seg veldig god med brillene. Fellesnevneren er spill som kanskje ikke er så høyt tempo på, sett i forhold til f.eks modern warfare. Disse spillene ble utrolig uengasjerende å spille uten 3d, etter å ha prøvd 3d en stund.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Hvordan fungerer disse brillene på film? Husker jeg så

reisen til jordens indre 3D og my bloody valentine 3D på kino, men de brillene du får låne på kino..

Dette synes jeg var veldig stilig;)

Hvordan er dette i forhold til det? Med tanke på film da.

Må filmene være laget for 3d for at det skal bli like bra eller hva?

Endret av Gabsterino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var et godt spørsmål egentlig, fungerer nVIDIA 3D Vision med 3D-filmer?

Om du f.eks laster ned Avatar HD-Trailer 3D, vil 3D-effektene fungere smertefritt med nVIDIA sitt system her, eller blir det problematikk med forskjellige teknologier osv..?

Selv vurderer jeg sterkt å investere i nVIDIA 3D Vision, spiller mye World of Warcraft og tror det kan gå som hånd i hanske?

Det ekstra som 3D gir er jo gjerne mye mer dype i bilde, som trekker deg mye mer inn i opplevelsen og regner med at det er samme effekten på PC-spill som på kinofilmer?

Tror det kunne fungert vannvittig bra med blant annet World of Warcraft, ulempen er jo selvsagt at spill ytelsen blir halvvert og det kreves skjermer med 120Hz.

Ergo vil ikke min HP LP2475 H-IPS skjerm gjøre susen, og det er jo knapt en eneste 120Hz skjerm på markedet? Og jeg syntes spesifikasjonene på Samsung skjermen ser noe slapp ut?

TN-panel, 16:9 format og "bare" 22" er ikke noe jeg hopper i taket for, hadde det nå hvert fall vært en LED, eller IPS så kunne det vært noe, men når det ikke engang er 1920x1200 oppløsning, 24" eller 16:10 format så setter jeg spørsmålstegn ved kvaliteten på den Samsung skjermen? Kanskje du ikke legger like mye merke til blaffe farger osv på TN-panel når du benytter deg av 3D?

Det er vell ingen kjempe interessante, eller noe større overflod av kommende 120Hz skjermer heller?

Synd at 3D-Gaming også er låst til nVIDIA nå som AMD / ATI har de best skjermkortene på markedet, ei heller er det noe mulighet for gaming over tre skjermer med mitt GTX285?

Skulle gjerne hatt et tre-skjermer oppsett, hvor alle da gjerne var 24", 16:10, IPS-skjermer med 3D støtte som jeg kunne gamet på! Det hadde virkelig verdt det!

Men slike skjermer finnes ikke, og når det er utelukkende AMD / ATI skjermkort som støtter "Eyefinity" og på den andre siden utelukkende nVIDIA skjermkort som støtter 3D-Gaming, så er vell dette klin umulig, om jeg så investerer i disse ikke så imponerende Samsung skjermene?

Lenke til kommentar

Det sies at 2010 blir 3D-året. Det er flere 120Hz skjermer på vei, første blir nok ACER GD245HQ (TN, FullHD, 23,5", DVI/HDMI/D-SUB) som forventes lansert på CES i januar. Deretter blir det nok en del "forskjellige" fra de som vil være med på leken da LG holder på å pumpe ut en hel bråte med 23" FullHD-paneler (ikke ferdige skjermer). Selv venter jeg på ACER'en, synes også 2233RZ'en virket litt for slapp. Så kan jeg heller vente til 120Hz kommer ordentlig på plass, og kvalitetspaneler er en realitet.

Grunnen til at de velger TN-paneler i begynnelsen er nok at de er så mye billigere å lage enn alternativene; 120Hz produksjonsoppstarten er dyr nok som den er og da er det greit at resten gjøres billig. En annen grunn skal være at TN-panelene er en del "raskere" enn andre paneler, og at dette øker billedkvaliteten ved høy oppdateringsfrekvens. De legger ikke skjul på at dette ikke er skjermer for fargefantaster, men at de er produsert for spillere der hastighet og presisjon er det avgjørende (deres ord).

Vet ikke om 16:10/1920:1200 skjermer med 120Hz kommer til å se dagens lys, i alle fall ikke i umiddelbar fremtid. 16:9 er den nye trenden og alle skal være med takket være "Full HD", ett ord de fleste forbrukere kjenner på samme måte som megapiksel. Det må i tilfelle bli proff-skjermer for 3D-designere og slikt.

3D vision fungerer med en god del 3D filmer, bare de ikke er av 'rød/grønn'-slaget (har jeg lest, ikke forsøkt, da PC'en min fremdeles er i tyskland). Du får med en spiller som støtter mange forskjellige formater. AVATAR traileren foreksempel er smertefri å få i gang. Nvidia har en side med forskjellige trailere og kortfilmer (har ikke linken) og det er en liste her der forskjellige støttede 3D-filmer på DVD er beskrevet. 3D Vision skal også fungere med Bluray's med 3D-innhold når dette kommer uttover våren, sannsynlighvis med AVC-MVC som format. Nvidia er forsåvidt en lanseringspartner her.

For å kjøre flere (enn 2) skjermer er vel alternativet kun flere skjermkort og litt knoting.

Det er ett alternativ til 3D vision; iz3d leverer en tilsvarende løsning som fungerer på både nvidia og ati kort (og en del annet). Her er det en helt annen teknologi som er i sving; polarisering. Har du vært på en 3D film levert av real3D, eventuelt vert på IMAX, vet du hvordan det fungerer. Brillene har passive filtere som slipper igjennom lys med motsatt fase. En av to billedkilder har ett lignende filter. Slik ser du altså også kun ett bilde med hvert øye.

Fordelene her er at du bruker eksisterende 60Hz teknologi, og det er ikke noen ekstra flimmerkilde i oppsettet. iz3d leverer en skjerm bestående av 2 paneler, ett forran det andre. Med brillene på ser hvert øye ett av panelene, begge panelene viser et 60Hz bilde samtidig. En eventuell bakdel her er att hvert panel trenger sin egen videofeed, slik at skjermen har to skjermkabler. Prisen skal være svert lik den kombopakken fra nvidia med 2233RZ'en; iz3D skjermen er en del dyrere men brillene får du for $10 per 3 briller. Vet ikke om noen norsk importør for iz3D, og skjermen har heller ikke de beste spesifikasjonene.

Hvilken løsning som er bedre vet jeg ikke, men etter å ha sett ett utall filmer på tysk kino de siste årene der noen brukte flimmerbriller og andre brukte polaristerte briller synes jeg polarisert føles mer behagelig, både vektmessig og i lengden. Har kun spillt med flimmerbriller (forrige gang 3D var inn), og selv om det ikke ga meg noen problemer vet jeg at andre sleit med hodeverk og slitne øyne. Disse sliter forsåvidt også med flimmerbriller på kino, men har ikke problemer med polariserte briller. Og så slipper du situasjoner der spillet/filmen/kampen/serien/nyhetene/barne-TV akkurat har begynt og du innser du har glemt å lade brillene. Dessuten er du ikke avhenging av noen form for frekvens-synkronasjon når du bruker polariserte briller på flere skjermer samtidig, noe som kan være ett problem med flimmerbriller (alle skjermene må vise venstre bilde samtidig osv.).

Har selv planer om å bruke 3D i WoW, har mange timer i spillet med VR-100 brillene som fulgte med ASUS V8440 TI-4400 Ultra/Deluxe(!) kortet jeg kjøpte i 2002. Klarer fremdeles å dra WoW på lave(ste) instillinger i 3D på CRT-skjerm, og 3D-følelsen veier opp for mangel på detaljer, i alle fall til en viss grad. Med ett GTX260 kort regner jeg med en høyst forbedret opplevelse, bare jeg får PC'en min hjem (akkurat flyttet tilbake til norge, går på veggen av å vente på flyttelasset). Det beste er kanskje å prøve hos noen som har 3D vision allerede, da det på samme måte som DLP-projektorer kan være ett mareritt for enkelte. Har du råd, er spill i 3D absolutt til å anbefale, men jeg kommer i alle fall til å vente på ACER'en - Samsung'en er ikke verd den kortere ventetiden IMO. Bruker heller en gammel 22" 4:3 CRT frem til det.

(beklager fryktelig langt svar, blir så ivrig når det er snakk om 3D!)

Endret av DOD
Lenke til kommentar

Klarer den 120Hz, klarer den 3D vision :) (Står forsåvidt på esken, minimumskravet er vel 100Hz men da kan det bli flimrete for mange)

Jeg synes også at iz3d 'sin' løsning (polarisering) kan virke som en bedre løsning på flere måter, er bare ikke overbevist om skjermen de tilbyr. Samt at nermeste forhandler er i tyskland sett mot Nvidia som er i alle butikkhyller og baserer seg på/pusher produksjon av merkeskjermer.

Blir nok enda ett eksempel på hvordan overlegen teknologi kommer i skyggen av god markedsføring av ett underlegent produkt.

Lenke til kommentar

Jeg venter i så fall på bedre utvalg av 120Hz skjermer, samt iz3d sin ny 26" skjerm.

Flott å se at det blir mulighet for Sli / Crossfire med iz3d snart, og at den nye skjermen visstnok ikke krever flere input, noe som muliggjør for et fler-skjermer oppsett så mitt Eyefinity 3D oppsett faktisk kan bli mulig.

Jeg er stygt redd for at nVIDIA 3D Vision kan bli for irriterende på hode, da jeg har en følelse av at jeg er generelt veldig sensitiv ovenfor slike ting.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å gå for nvidia sin løsning da jeg trenger ny skjermløsning (relativt) omgående ettersom projektoroppsettet ikke passer det jeg bor nå, men kommer til å holde en knapp på IZ3D og den 26"'en du nevnte.

Vet du at du er følsom for sånt(nvidia-løsningen), burde du helt klart prøve hos en kamerat eller noe sånt først, med ett spill du kan spille over ett par-tre timer (lengre burde man nok ikke spille med 3D briller om gangen uansett). Før du eventuelt kjøper, mener jeg.

Kommer kanskje litt ut av trådretningen med IZ3D? Nåja, tilbake på plass. 22" CRT'er hentet fra garasjen, brillesett bestilt. Og 10 daget til maskinen min er på plass -_-

Interessant for de som gleder seg: Blu-ray Disc Association Has Announced the Final 3D Specifications

Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri opplevd noen slags ubehag ved bruk av flimmerbriller, men den artikkelen ga meg en hodepine. Som både tekniker på emnet og ivrig hobbybruker siden tidlig 2002 så jeg så mange feil og missforståelser - samt dårlig teknisk ordbruk - at det minnet meg om IT-Avisen på en særs dårlig dag.

Mitt råd til de som er i tvil er enkelt; få ordnet en prøvekjøring. Helst med det spillet/de spillene du er mest interessert i, og i en setting (lys, vinkel osv.) mest mulig lik den du blir å bruke hjemme. Hadde jeg hatt ett lokale i en større by det var enkelt å komme til skulle jeg gjerne satt av plass til dette selv, da jeg har stor tro på teknologien. Jeg har forresten ellers ikke noen økonomisk interesse i dette.

Ja, det er en del som er følsomme for denne teknologien (flimmerbriller), de jeg kjenner som ikke kan bruke dette sliter også med regnbue-effekt på DLP (kan være en tilfeldighet). Da er nok polarisering løsningen.

Det er også veldig mange som ikke har noen problemer med denne løsningen, jeg er heldighvis en av dem. Jeg må riktig nok opp på 120Hz som de aller fleste, men gjennom snart 8 år med forskjellige flimmerbrilleløsninger har jeg altså aldri hatt noen problemer - selv etter en hel dags bruk og vel så det. Det er veldig individuelt; noen blir dårlige på minuttet, andre klarer en halvtime - andre igjen trenger en pause etter ett par timer og synes effekten er verdt bryet.

Har bare hørt positive ting om IZ3D sin skjerm/løsning, så jeg regnet med at det ville komme opp noen problemer med dem også. Har du noen referanse? Hadde vert interessant å opplevd en side-by-side sammenligning av begge skjermene testet av en større gruppe forskjellige brukere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...