spøkelset Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jobber som elektrikerlærling på en arbeidsplass som har base/kontor 2 km ifra der jeg bor. For øyeblikket har jeg fått beskjed om å møte opp hver dag på et pågående prosjekt som befinner seg 1 mil ifra der jeg bor. Er det slik at jeg som arbeidstaker i utgangspunktet kun plikter å transportere meg selv til hovedkontoret, eller kan arbeidsgiver pålegge meg å komme meg dit dem bestemmer på egenhånd, uten firmabil eller kjøregodtgjørelse på privatbil? Tenkte ikke over det da jeg begynnte, men virker litt rart at dersom jeg skulle bli plassert 5 mil utenfor byen, så må jeg selv betale hele transporten ut? Med en timelønn på 50 kr hadde dette vært fryktelig dyrt for meg. Vet at det blir gitt godgjørelse dersom du kjører privatbil i arbeidstiden, men vet ikke om jeg har krav på det utenom... Noen som har peiling på dette? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg fikk dette svaret: Vanlig å skrive reiseregning for slikt. Men det er en regel som sier at dersom man møter opp på en plass mer enn x dager i uken, er det å anse som fast arbeidssted - og da har du jo ikke noe krav på å få dekket transport-kostnader til og fra jobb. Litt vanskelig denne her. i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1045022&hl= Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Takker, men det ble ikke klart nok. Har bare vanskelig å se for meg at jeg skal dekke dette selv. Vil vel tippe rundt 1500 bare i drivstoffutgifter per måned,noe som tilsvarer 1/4 av lønna mi. Detlogiske for meg er at det hadde blitt betalt ut godtgjørelse for 8 km hver vei, altså avtanden minus avstanden til kontoret. Ingen andre som vet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå