Gå til innhold

[Løst]Hva utdannelse må jeg ha for og bli skipselektriker?

qollies

Anbefalte innlegg

Hei tenkte jeg kanskje skulle bli skipselektriker. Men er usikker på hva skole jeg skal gå på og hva skoler som tilbyr vg1 elektro. Visst noen skulle jobbe som skipselektriker så hører jeg gjerne på hva det dreier seg om. Fått en viss peiling på ikkeforalle.no.

Men har alltid fiklet med elektriske ting og lyst å dratt til sjøs så tror det vil passe for meg, men har aldri kunnet noe av dei dingsene da :). Bor i Hordaland (sunnhordland) Og visst noen har noen skoler å anbefale hadde det vært flott. Gjerne på sørlandet eller vestlandet. Tror jeg må gå vg1 elektro og så vg2 maritim utdannelse for og bli det men visst det er feil så si ifra. vg1 elektro og vg2 maritim trenger ikke være samma skole men er selvfølgelig bra visst det er det.

Endret av fleskeklumpen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du går vg1 Elektrofag og så vg2 elengergi og så 2,5 år i lære som skippselektrikker.

Tar du kryssløp over til vg2 maritime fag så kan du gå ut i lære som matros eller mottormann. Så må du tilbake til tekniskfagskole i 2 år før og kunne løse høyere setrifikater og kunne jobbe som maskinist og styrmann.

Skoler finner du på Vilbli.no. Står om utdanningsløpet også.

Lenke til kommentar
Du går vg1 Elektrofag og så vg2 elengergi og så 2,5 år i lære som skippselektrikker.

Tar du kryssløp over til vg2 maritime fag så kan du gå ut i lære som matros eller mottormann. Så må du tilbake til tekniskfagskole i 2 år før og kunne løse høyere setrifikater og kunne jobbe som maskinist og styrmann.

Takk for svar. Så jeg blir ikke skipselektriker av å gå vg1 elektro og så vg2 maritim men derimot vg1 elektro vg2 elenergi og så 2,5 år i lære?? Eller et år på maritim etter det vg1 og vg2..?

Endret av fleskeklumpen
Lenke til kommentar

Ok, var på Gann i høst og da snakkte dei noe om at en kunne gå vg1 elektro og så vg2 maritim men om det var for og bli skipselektriker eller at du ville bli maskinist i stedenfor vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Hva linjer/utdannelse må jeg velge for og bli skipselektriker når jeg i tilleg vil gå påbygg etterpå(Veldig greit og ha studiekompetansen til seinere visst jeg skal utdanne meg vider til fks inginør osv)???

Hvis du skal bli ingeniør bør du ikke gå påbygning, siden du trenger to mattefag og ett fysikkfag i tillegg til generell studiekompetanse. Da bør du heller gå forkurs (som alle høyskoler med ingeniørutdanning tilbyr), som ikke gir generell studiekompetanse, men kvalifiserer til alle ingeniørstudier og maritime studier. Et annet alternativt er noe som heter Y-vei, hvor du bare trenger fagbrev for å kvalifisere til ingeniørutdanningen, til gjengjeld blir utdanningen enda mer matteintensiv i begynnelsen.

Er en stund til du trenger å tenke på dette, men greit å være orientert tidlig - det skulle jeg ønske jeg var. :)

Lenke til kommentar
Hva linjer/utdannelse må jeg velge for og bli skipselektriker når jeg i tilleg vil gå påbygg etterpå(Veldig greit og ha studiekompetansen til seinere visst jeg skal utdanne meg vider til fks inginør osv)???

Hvis du skal bli ingeniør bør du ikke gå påbygning, siden du trenger to mattefag og ett fysikkfag i tillegg til generell studiekompetanse. Da bør du heller gå forkurs (som alle høyskoler med ingeniørutdanning tilbyr), som ikke gir generell studiekompetanse, men kvalifiserer til alle ingeniørstudier og maritime studier. Et annet alternativt er noe som heter Y-vei, hvor du bare trenger fagbrev for å kvalifisere til ingeniørutdanningen, til gjengjeld blir utdanningen enda mer matteintensiv i begynnelsen.

Er en stund til du trenger å tenke på dette, men greit å være orientert tidlig - det skulle jeg ønske jeg var. :)

Takk for svar :) Så det vil si du kan anbefale å gå: vg1 elektro, vg2 el energi, vg3 påbygg, 2,5 år i lære, så forkurs på høyskole så jobbe som skipselektriker til jeg finner ut noe annet :). Men er jo langt ifra sikkert at jeg velger å gå elektro da...er svært usikker hva jeg skal velge...:/ Tenkt på almenn men har ikke akkuratt lyst å gå der...

Lenke til kommentar
Takk for svar :) Så det vil si du kan anbefale å gå: vg1 elektro, vg2 el energi, vg3 påbygg, 2,5 år i lære, så forkurs på høyskole så jobbe som skipselektriker til jeg finner ut noe annet :). Men er jo langt ifra sikkert at jeg velger å gå elektro da...er svært usikker hva jeg skal velge...:/ Tenkt på almenn men har ikke akkuratt lyst å gå der...
Nei, skal du bli ingeniør kan du stryke allmenn påbygning fra lista. Går du forkurs får du norsk, engelsk og samfunnsfag, som er de viktigste allmennfagene man har på påbygning, og i tillegg matte, fysikk og kjemi, som trengs til ingeniørutdanningen. Ulempen er at du ikke får generell studiekompetanse, forkurset kvalifiserer "bare" til alle ingeniørstudier og maritime studier (såvidt jeg vet).

Dessuten bør du ta forkurset rett før du starter på ingeniørutdanningen, og det er liten vits i å ta forkurset om du ikke er sikker på at du vil ta høyere utdanning. Men det blir jo langt fra i tid, du finner nok ut av det når den tid kommer.

Men er du usikker kan du alltids gå påbygning om du vil det, da kan du ta bare realfagsdelen av forkurset på vårsemesteret på mange skoler. Noen skoler tilbyr også dette som et sommerkurs, men dette er veldig komprimert, og bare å anbefale om du er god i matte og fysikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...