Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Finnes kjærlighet eller er det bare instinkter?


Anbefalte innlegg

Hovedgrunnen til kjærlighet er egoistisk.

Men det finnes mye uselvisk ved kjærligheten også.

F.eks. det at jeg hadde risikert mitt eget liv for å redde den jeg elsker. Det i seg selv er uselvisk, men det jeg har fått med meg er at jeg gjør dette for å få videre menneskeheten. Jeg gjør hva som helst for å oppnå ekte kjærlighet. Jeg vil at den jeg elsker skal ha det godt. Uansett om han kanskje ikke elsker meg tilbake. Jeg vil at den jeg elsker skal være glad til alle tider, og hjelpe ham når han ikke er glad.

 

Forklar meg HVA som er selvisk med at jeg vil hjelpe en som kanskje aldri vil hjelpe meg å føre videre menneskeheten? HVORDAN er jeg et dyr hvis jeg vil kun godt for et annet menneske som jeg elsker, uansett om han vil føre videre menneskeheten eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvom jeg ser på det som noe ikke-magisk og ikke-utrolig, så betyr ikke det at jeg ikke blir like forelska i en person som dere blir. Man må ikke tro på engler og gud for å være glad liksom.. Så ja, utfallet er det samme selvom man har andre tankler rundt det.

Virker ikke som du nyter det like godt ettersom du ikke engang kan verdsette når en venn er glad i deg, uten å bli mistenksom på baktankene.

 

Jeg elsker mine venner, av hele mitt hjerte - og vi lar hverandre vite det. Det gir en virkelig god følelse :)

Lenke til kommentar

Føler at jeg får oppmerksomhet fra en annen person som setter pris på meg og hva jeg gjør/har gjort for den personen. Men hvorfor sier man at man er glad i noen? Jo, det er fordi den andre personen skal tenke godt om deg igjen. Vi mennesker sier/gjør ingenting forgjeves.

 

Men ja, jeg føler også glede. Men det er definisjonen bak denne gleden jeg tenker på.

 

Men hva legger dere i ordet magisk?

Lenke til kommentar
Føler at jeg får oppmerksomhet fra en annen person som setter pris på meg og hva jeg gjør/har gjort for den personen. Men hvorfor sier man at man er glad i noen? Jo, det er fordi den andre personen skal tenke godt om deg igjen. Vi mennesker sier/gjør ingenting forgjeves.

 

Men ja, jeg føler også glede. Men det er definisjonen bak denne gleden jeg tenker på.

 

Men hva legger dere i ordet magisk?

Jeg driter flatt og under om han synes noe godt tilbake.

Jeg vil bare at han skal ha det godt, og jeg krever null og niks tilbake.

 

Ordet magisk betyr for meg å gjøre akkurat det.

Å gjøre en gutt glad og ikke ville ha noe tilbake.

At han skal ha det godt, selv om han ikke vil at jeg skal ha det fint óg.

 

Kjærlighet.

Lenke til kommentar
Virker ikke som du nyter det like godt ettersom du ikke engang kan verdsette når en venn er glad i deg, uten å bli mistenksom på baktankene.

 

 

Jeg nyter det like godt som deg! Selvom jeg tenker mer på "hvorfor" personen sier dette til meg og at jeg definerer det for meg selv, gjør ikke at jeg blir mindre glad av den grunn. Hvorfor? jo, fordi jeg ser på det som "human nature", og sånn er det bare tenker jeg da.

Lenke til kommentar
Føler at jeg får oppmerksomhet fra en annen person som setter pris på meg og hva jeg gjør/har gjort for den personen. Men hvorfor sier man at man er glad i noen? Jo, det er fordi den andre personen skal tenke godt om deg igjen. Vi mennesker sier/gjør ingenting forgjeves.
Hvilke tanker har du relatert til psykologisk egoisme og tankene til Joel Feinberg om det samme emnet?

 

 

Edit: Selv mener jeg det er en logisk feilslutning å påstå at alle handlinger utføres med rot i egoisme. Som vist ovenfor holder ikke en slik påstand vann, og den gir seg utslag i anomalier og paradokser. At man ikke kan konkludere med hverken enten eller bør være god nok grunn til å ikke forfølge det tankemønsteret ut over den teoretiske debatten. Skal man begynne å lytte til praktiske indisier tillsier også disse i favør av et feilspor.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Virker ikke som du nyter det like godt ettersom du ikke engang kan verdsette når en venn er glad i deg, uten å bli mistenksom på baktankene.

 

 

Jeg nyter det like godt som deg! Selvom jeg tenker mer på "hvorfor" personen sier dette til meg og at jeg definerer det for meg selv, gjør ikke at jeg blir mindre glad av den grunn. Hvorfor? jo, fordi jeg ser på det som "human nature", og sånn er det bare tenker jeg da.

Huff!

 

Overthinking is closer to Death than anything.

Du kan risikere å miste venner ved å tenke på alt de sier og "baktanken".

Jeg skal si deg baktanken, jeg:

DE ER GLADE I DEG!

Det er "human nature" å ha venner. Alle trenger noe å åpne hjertet til.

Gi sine vonde tanker vekk å lette på et vondt trykk.

 

Men det er vel bedre å tenke for mye enn at man ikke bryr seg.

 

Jeg har et spørsmål til deg:

Er du egentlig glad i vennene dine?

 

Tenk på den dagen du får kjæreste (hvis du VIL, for å si det slik),

og tenker på hvert ord hun sier til deg.

Til slutt vil det meste gå galt ..

Lenke til kommentar
Føler at jeg får oppmerksomhet fra en annen person som setter pris på meg og hva jeg gjør/har gjort for den personen. Men hvorfor sier man at man er glad i noen? Jo, det er fordi den andre personen skal tenke godt om deg igjen. Vi mennesker sier/gjør ingenting forgjeves.

 

Men ja, jeg føler også glede. Men det er definisjonen bak denne gleden jeg tenker på.

 

Men hva legger dere i ordet magisk?

 

 

Det der er kjærlighet basert på usikkerhet.

 

Usikker kjærlighet er basert på at man må få fra andre for å gi til andre.

 

I selvsikker kjærlig får man fra seg selv ved å gi til andre. Man trenger ikke noe tilbake fra dem.

 

 

Master of Colours,

 

Konseptet slik jeg tolker det, er at vi alle søker lykke. Vi ønsker alle å være lykkelige og handler derfor etter det vi tror vil gi oss mest lykke.

 

For eksempel, når du gir noe til gutten du er glad i så gjør det deg glad fordi du liker å se ham glad. Hans glede er en kilde til glede for deg selv. Ved å gjøre ham lykkelig gjør du deg selv lykkelig.

 

Eksempelet ved å ofre seg:

 

Tapet av personen man ofrer seg for vil forvolde såpass mye ulykkelighet at man heller vil gi sitt eget liv.

 

 

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er bevisst. Du tenker sikkert ikke "Hmm, hvis jeg gir ham den xboxen han har mast om så lenge nå, så vil han bli glad, og da vil jo jeg bli glad også. Deal!" :)

Lenke til kommentar
Jeg driter flatt og under om han synes noe godt tilbake.

Jeg vil bare at han skal ha det godt, og jeg krever null og niks tilbake.

 

Ja, du vil at han skal ha det godt for noe du har sagt i dette tilfellet. Om man graver dypt nok i alt man gjør så kommer man til slutt frem til den virkelige årsaken. Samme med ofring av liv, jeg hadde ofra livet mitt for moren min f.eks fordi jeg ikke hadde orket å leve i vissheten om at hun døde fordi jeg ikke ofret meg.

 

Vi gjør alt for en payoff, og at du sier at du bare vil at han skal ha det bra uten å få noe tilbake, ja det gir deg en eller annen form for vinning.

 

Fargoth: Skal lese linkene dine og komme tilbake til deg. Dog, jeg har problemer med å lese slik tett skrift da alt flyter i hverandre, særlig hvis det er på engelsk, men jeg skal gjøre et forsøk!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Føler at jeg får oppmerksomhet fra en annen person som setter pris på meg og hva jeg gjør/har gjort for den personen. Men hvorfor sier man at man er glad i noen? Jo, det er fordi den andre personen skal tenke godt om deg igjen. Vi mennesker sier/gjør ingenting forgjeves.

 

Men ja, jeg føler også glede. Men det er definisjonen bak denne gleden jeg tenker på.

 

Men hva legger dere i ordet magisk?

 

 

Det der er kjærlighet basert på usikkerhet.

 

Usikker kjærlighet er basert på at man må få fra andre for å gi til andre.

 

I selvsikker kjærlig får man fra seg selv ved å gi til andre. Man trenger ikke noe tilbake fra dem.

 

 

Master of Colours,

 

Konseptet slik jeg tolker det, er at vi alle søker lykke. Vi ønsker alle å være lykkelige og handler derfor etter det vi tror vil gi oss mest lykke.

 

For eksempel, når du gir noe til gutten du er glad i så gjør det deg glad fordi du liker å se ham glad. Hans glede er en kilde til glede for deg selv. Ved å gjøre ham lykkelig gjør du deg selv lykkelig.

 

Eksempelet ved å ofre seg:

 

Tapet av personen man ofrer seg for vil forvolde såpass mye ulykkelighet at man heller vil gi sitt eget liv.

 

 

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er bevisst. Du tenker sikkert ikke "Hmm, hvis jeg gir ham den xboxen han har mast om så lenge nå, så vil han bli glad, og da vil jo jeg bli glad også. Deal!" :)

Det er slik jeg tenker, ja.

Men slik jeg har forstått sier Melisma at jeg vil ha noe tilbake direkte fra ham.

Og det krever jeg på ingen måte.

Lenke til kommentar

Jeg vil at han skal ha det godt.

Ikke nødvendigvis for noe jeg har sagt eller gjort.

Så lenge han er glad gir deg meg lykke.

 

Hvis han blir glad for noe jeg har gjort,

er jeg også glad, men det er ikke fordi han gjør noe tilbake,

det er fordi han smiler.

Han trenger ikke å gjøre noe i det hele tatt.

Han kan bare se på f.eks. Xboxen (:p) og smile,

og jeg blir utrolig glad.

Han kan gi den til en venn, fordi han ikke vil ha den,

men jeg smiler fortsatt fordi han smilte.

Og så finner jeg en ny måte å gjøre ham glad på :p

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål til deg:

Er du egentlig glad i vennene dine?

 

Jeg er glad de finnes og at min personlighet passer deres, for da har jeg noen og feste med og henge med og jeg slipper å være alene. Jeg kan snakke med dem og få trøst og råd og oppmuntring. Derfor er jeg "glad" i dem. Jeg er glad de ble født.

 

Btw. Jeg er jente..

 

Men jeg har enda ikke noen forklaring på hvorfor "glede" er smittsomt da.. Den har jeg ikke tygd på veldig lenge for å si det sånn. Men det må finnes en logisk forklaring på det også. Og ikke bare at det er magisk og vidunderlig fantastisk i en wonderful world form.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål til deg:

Er du egentlig glad i vennene dine?

 

Jeg er glad de finnes og at min personlighet passer deres, for da har jeg noen og feste med og henge med og jeg slipper å være alene. Jeg kan snakke med dem og få trøst og råd og oppmuntring. Derfor er jeg "glad" i dem.

 

Btw. Jeg er jente..

Unnskyld, jeg trodde du var gutt ^^

Tenker meg jeg fikk det fra bildet.

 

Anyways.

Hvorfor " på glad?

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål til deg:

Er du egentlig glad i vennene dine?

 

Jeg er glad de finnes og at min personlighet passer deres, for da har jeg noen og feste med og henge med og jeg slipper å være alene. Jeg kan snakke med dem og få trøst og råd og oppmuntring. Derfor er jeg "glad" i dem. Jeg er glad de ble født.

Det var en veldig egoistisk tankegang. Det er kanskje ikke rart at du ser på kjærlighet mellom mennesker så kynisk, når den eneste grunnen til at du er glad i vennene dine er slik du ikke skal være alene. Trøst, råd og oppmuntring kan man få hvorsomehelst, f.eks hos en psykolog.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok Melismas hele syn på kjærlighet ligger trygt plantet på egoisme.

Hun tenker at kjærlighet, selv om det er nydelig, kun er innstinkt og noe som man kun kjenner fordi man skal føre menneskeheten videre. Delvis rett, men kjærlighet er også en type "vennskap med kyssing".

 

Egentlig kunne jeg tenkt meg å få en full forklaring på

hva ditt syn på kjærlighet til det motsatte kjønn er, Melisma.

Lenke til kommentar

Jeg er bare ærlig! Med bare meg selv og dem. Prøver bare å granske hva mine følelser og tanker egentlig handler om.

 

Si meg, hva er det som gjør at dere er glad i deres folk?

 

Nikken: At det var en egoistisk tankegang er for meg ikke noe negativt, og er på en måte det som er poenget mitt.

 

At noen er egoistisk har fått en negativ betydning fordi det har blitt brukt om folk som overdriver egoismen sin, folk som ikke deler osv. Men jeg ser på egoisme som noe helt naturlig og ikke negativt, men en realitet!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Jeg er bare ærlig! Med bare meg selv og dem. Prøver bare å granske hva mine følelser og tanker egentlig handler om.

 

Si meg, hva er det som gjør at dere er glad i deres folk?

Jeg er glad i dem fordi jeg synes godt om dem. Min bestevenninne er jeg glad i, ikke fordi hun har gjort noe tilegnet meg som gjør meg glad, men fordi hun er interessant. Hun er smart og vet hva hun vil, tenker både logisk og abstrakt og vet at andre bryr seg istedenfor å være beskjeden.

 

Jeg er ikke glad i moren min (og grunnen stemmer vel mer eller mindre med din teori).

Hun ha drukket fra jeg var bitteliten, og stoppet ikke selv om det skadet meg og brødrene mine mentalt. Hun er snill, gavmild og elsker barna sine. Men hun valgte alkoholen over oss (hun er alkoholiker, og før mor og far ble skilt, tok hun piller som i kontakt ville få henne til å spy. Hun valgte å slutte å ta pillene, selv om hun visste at hun ville miste familiens tillit. Ergo; valgte alkoholen over oss).

 

Jeg er glad i brødrene mine.

Jeg er glad i minste storebror, selv om vi sloss og sparker ifra oss på hverandre. Jeg er glad i ham fordi han er der i vonde tider og han vil alltid hjelpe hvis det er noe galt. Jeg er glad i eldste storebror fordi han er utrolig snill, gavmild og han elsker alle rundt seg, sier hva han mener og ikke minst ikke slenger ut fordommer. Han dømmer ingen før han kjenner dem, og lar aldri vonde kommentarer tære på ham. Han er stolt av seg selv.

Lenke til kommentar
Si meg, hva er det som gjør at dere er glad i deres folk?
Å være glad i noen innebærer blant annet en quale. Årsaken til at det er slik er ganske enkelt en konsekvens av hva jeg er. Dette kan ikke vurderes etisk.

 

Mine handlinger derimot kan (feilaktig) bedømmes som egoistiske, med bakgrunn i at jeg søker en positiv quale som respons på alt jeg gjør. Men jeg kan gi en presang til en tilfeldig person X uten at det kan dømmes som en egoistisk handling. Hvorfor jeg ville gjøre dette er fordi jeg har muligheten til å resonere meg frem til at tilfeldig person X vil føle den samme gleden som jeg ville gjort om jeg fikk en slik presang. Det resonnementet kan reduseres til en erkjennelse som står fritt for enhver form for quale. Og i det jeg gjør det kan jeg glede så mange personer jeg vil uten at det har noe motiv ut over erkjennelsen jeg bygger handlingen på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...