Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Finnes kjærlighet eller er det bare instinkter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenker ikke på kjærlighet som noe psykisk.

Det er en nydelig følelse, og noen ganger går den rett i dass og man kjenner seg knust, ødelagt og forlatt. Men kan man ikke bare se varmt på det mens man har den? :love:

Følelsen av å elske noen er den fineste i verden!

Gidd å lage så mye oppstyr og gjøre det uromantisk og vitenskapelig, sier nå jeg.

Lenke til kommentar

Det blir veldig fort mange løse begreper som kan tolkes i alt for mange rettninger i en slik debat.

 

Hvis man ikke skal gå til overtro er det logisk å anse mennesker som organiske maksiner. Kjærlighet og alle andre følelser er signaler tolket av bevistheten som kommer fra underbeviste prosseser i kroppen vår. At alt en person kan gjøre gir en egen vinning og at vi ikke styrer oss selv og dermed aldri er gode eller onde gir seg selv på samme vis gjennom logikk hvis man ungår overtro.

 

Kjærlighet er en god følelse vi nyter og den setter i gang reaksjoner i våre liv, den er høyest ekte på den måten, men de gamle ideer som noen mennesker spinner rundt når de snakker om kjærlighet som noe gudomelig over det fysiske er etter min mening tåpelig overtro som ikke hører hjemme i resonemange til en inteligent person.

Lenke til kommentar
Er bare realistisk og bryter ned hva dette vi kaller for kjærlighet egentlig er. Og hva andre rundt deg mener når de egentlig er snille mot deg og sier at de bryr seg om deg og er glade i deg. Hva den skjulte agendaen våres innerst inne er..

 

 

Det gjør ikke kjærligheten til noe mindre magisk. Det blir bare enda kulere når man kan forklare det ved hjelp av vitenskapen :)

 

Hvorfor tar det livet ut av idéen for deg?

 

Samme med det når folk sier de er glad i deg. Er det så forferdelig at du gjør dem lykkelige?

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe magiskt ved kjærligheten!

 

Men når det er sagt så betyr jo ikke det at jeg ikke blir like forelska eller "glad" i noen som det dere blir! Det er bare det at jeg har et annet syn på det. men det betyr ikke at instinktene mine eller følelsene mine er forskjellige fra deres, bare at jeg har andre tanker i hodet om det!

 

Ja, det kan virke kaldere enn den magiske overnaturlige guddommelige kjærligeten som de fleste mener det er, men til syvende og sist, så er jo ikke det sannheten! Ikke slik jeg ser den ihvertfall..

 

Kynisk og trist? Jeg har det da moro som alle andre jeg!? I'm human :blink:

 

Åja, kanskje jeg stakk hull på fantasien..?

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Jeg sier bare:

 

Jeg har ikke lenger den varme gode følelsen jeg hadde før når jeg tenkte på kjærlighet. Nå er det bare egoisme som står i huet på meg, og når venner sier "ååå jeg er så glad i deg" Ja da hører jeg noe helt annet egentlig.. Det har nesten motsatt effekt på meg enn den effekten de prøver og få fram.

 

 

Hvorfor kan det ikke være noe magisk ved det?

 

Jeg synes det å se opp mot himmelen og beskue snøfnuggene dale er magisk. Akkurat som med en solnedgang. Selv om vi forstår mekanismene som ligger bak, hvorfor skal det være mindre magisk?

Lenke til kommentar
Kynisk og trist? Jeg har det da moro som alle andre jeg!? I'm human :blink:

 

Åja, kanskje jeg stakk hull på fantasien..?

Nesjda, jeg har lenge visst at kjærlighet ikke er noe annet enn kjemiske reaksjoner. MEN jeg velger å ignorere det faktum, og fokuserer heller på følelsene, og spesielt det at jeg ikke helt forstår hvorfor. Det var en periode hvor jeg ville vite alt, inkludert hvorfor man blir forelsket, hva kjærleik er etc. Men jeg innså at om jeg fikk vite det, kom jeg mest sannsynlig aldri til å ha det like godt som jeg har nå :)

Lenke til kommentar

Ja, hva er det du legger i ordet "magisk" da??

 

Nei, men når alle beviser tyder mot en ting så..

 

Edit: Det blir som kristen vs ateist. Ingen kan virkelig vite sannheten før man dør selv, men allikvel så må man jo stole på de som kan komme med håndfaste beviser fremfor de som tror på fantasier og drømmer, om du skjønner hva jeg mener.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

det jeg legger i magisk, uten gåsetegn, er opplevelsen av det. Har du aldri sett noe som var så vakkert, så overveldende, så fantastisk at akkurat nå, er det ingenting du heller vil enn å oppleve dette øyeblikket?

 

Kort sagt, har du aldri opplevd noe som var truly Awesome!

 

Bevisene du sikter til er bare dine tolkninger av bevisene.

Lenke til kommentar
Ja, hva er det du legger i ordet "magisk" da??

 

Nei, men når alle beviser tyder mot en ting så..

 

Edit: Det blir som kristen vs ateist. Ingen kan virkelig vite sannheten før man dør selv, men allikvel så må man jo stole på de som kan komme med håndfaste beviser fremfor de som tror på fantasier og drømmer, om du skjønner hva jeg mener.

Det jeg legger i magisk er noe man ikke forstår, noe fascinerende, noe så fantastisk at det ikke burde eksistere i vår verden.

 

Jeg vil si det er som placebo effekten, dine håndfaste bevis er håndfaste fordi du tror de er det, mens jeg tror det er magisk = det er magisk for meg :)

Lenke til kommentar
[..]Jeg synes det å se opp mot himmelen og beskue snøfnuggene dale er magisk. Akkurat som med en solnedgang. Selv om vi forstår mekanismene som ligger bak, hvorfor skal det være mindre magisk?

Dette er jeg helt enig i. En kan da bare nyte følelser (som eks. kjærlighet) uansett om en har "innsett" at det ikke er noe "transcendentalt" ved det.

Lenke til kommentar

Selvom jeg ser på det som noe ikke-magisk og ikke-utrolig, så betyr ikke det at jeg ikke blir like forelska i en person som dere blir. Man må ikke tro på engler og gud for å være glad liksom.. Så ja, utfallet er det samme selvom man har andre tankler rundt det.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...