Gå til innhold

Telenor adsl & Mandrake 9.1...

Anbefalte innlegg

Jeg får absolutt ikke adsl'en til å funke i mandrake 9.1... Ironisk nok funker alt helt glimrende i 9.0, men der har jeg bare cd 1, så jeg savner en god del av programvaren der.

Noen som har erfaring med Telenor ADLS og Mandrake 9.1?

Jeg er ganske nybegynner innen linux, men akter å gjøre det som trengs for å få ting til å funke :wink:

I og med at jeg ikke får til internett i 9.1, så har jeg forsøkt å finne de resterende cd'ene til 9.0, men har ikke funnet iso'ene på noen ftp-servere. Hadde vert hyggelig hvis noen kunne gitt meg en url der også :)

Ellers har jeg også prøvd redhat 8.0 og 9.0, bare for å oppleve at enda mindre funker... :( ADSL'en funker ikke, lydkortet mitt nekter å gi lyd fra seg (audigy player m/firewire), og jeg har ikke komt så langt at jeg har fått kontakt med windowspartisjonene mine... :roll: - De 3 tingene som er helt nødvendige for at jeg skal kunne bruke linux mye... alt funka utmerket i mandrake 9.0 :shrug: , men som sagt, mangler cd 2 & 3...

På forhånd takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med mandrake 9.1 som du har, så skal det være bare å sette automatisk IP under installasjonen også skal du være rett opp på nett, det var iallefall det jeg gjorde, nå husker jeg ikke helt, hva man måtte gjøre hvis det ble problemer siden at jeg bruker Red Hat 8.0 fortiden. den finner tilogmed nettverket automatisk, i Mandrake 9.1. I mandrake 9.1 så skal jo windows partisjonene mountes automatisk egentlig, men siden at du mangler 2 av cdene til mandrake så kan det bli litt vanskelig.

Håper dette hjalp deg litt videre.

Lenke til kommentar

Det var det jeg gjorde i mandrake 9.0, og det funka 100%. Men når jeg installerte 9.1 og gjorde akkurat det samme, funka det ikke... Telenor har et system der man bruker PPPoE for å koble opp med ADSL modemet, og da skriver man inn brukernavn og passord. Dette funka med en gang i 9.0, men altså ikke i 9.1. :shrug:

Jeg prøvde å oppgradere fra 9.0 til 9.1 også, slik at ADSL'en allerede egentlig var oppe å gikk, men heller ikke dette funka. Er det noen alternative ting jeg kan prøve å justere på? *litt-desperat* :-?

Tror det ble litt forvirring med disse cd'ene jeg hadde og ikke hadde. til 9.0 der adsl funker, har jeg bare cd 1. Til 9.1 har jeg alle 3 cd'ene. Hadde jeg fått tak i alle cd'ene til 9.0, så skulle jeg klart meg tror jeg, men jeg finner ingen ftp-servere med iso'ene på!

Angående mounting av windowspartisjoner, så funker det utmerket i alle mandrake'r jeg har prøvd :) Trenger ikke flere cd'er for at det skal funke :)

Lenke til kommentar

Denne guiden så veldig lovende ut! men det var bare et lite problem... øverst i guiden står det at man må gjøre dette i root-status. Jeg vet at jeg er nybegynner i linux, men at jeg ikke skulle finne hvor man logger seg inn som root... Jeg antok at det var der man logger inn som sin vanlige bruker, men der fant jeg kun min vanlige bruker, og absolutt ingenting annet. Har jeg gått glipp av noe seriøst?

Jeg klarte å logge meg inn som "superbruker" i en konsoll, og fikk da tilgang til /root og masse snæks, men med en gang jeg brukte noen kommandoer på pakken min, så hadde jeg vist ikke rettigheter til noe som helst...

Håper på litt hjelp her... :-?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...