Gå til innhold

Digitalisering av kasett-opptak

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å digitalisere en del gamle kasetter med tale på. Jeg lurer på hvilket utstyr som må til for å få best mulig resultet. Pris ingen hindring. Finnes det f.eks kasettspillere med digital lydutgang?

Programvare kan jeg kanskje komme tilbake til senere, men tips meg gjerne om profesjonelle programmer for slike ting. Der man kan fjerne unødvendig støy, endre på lydvolum i visse sekvenser etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens Nærligsliv hadde, i sitt ellers ubruklig magasin D2 på fredag, en omtale av TAPE 2 PC som ihvertfall får overført innholdet på de gamle kassettene dine til PC'n via en usb-kabel. Om den filterer støy, endrer lydvolum sto det ikke noe om, men der fins det vel mye annen programvare som andre kan tipse om.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Altså. Kassett er jo ikke digitale, altså du får ikke digital utgang på kassettspillere. Det du kan gjøre er å få tak i en BRA kassettspiller, og koble den til med vanlig phono til et bra lydkort til PCen.

Det finnes en haug av programmer som fjerner støy fra lyd, det er bare å søke seg frem til noe på nettet:) De beste av de er vanskelig å bruke selv så jeg anbefaler å ta opp alt selv og eventuelt gå til en lydmann som kan hjelpe deg å fjerne støy etc :)

Lenke til kommentar
Hvis du faktisk hadde sett på linken som jeg postet ville du sett at dette er en kassetspiller med USB-overføring til PC.

"TAPE 2 PC has a convenient USB connection so you can plug into your Mac or PC."

ja ok, jeg tenker egentlig ikke på USB som en option når man snakker digital overføring og LYD så beklager. Hadde uansett kjøpt meg et lydkort istedenfor en kassettspiller med USB :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ettersom du sier at pris ikke er noen hindring, så trår jeg til ...

Lydkvaliteten på det digitale opptaket er avhengig av kvaliteten på hvert ledd i kjeden av utstyr som behandler det analoge signalet. For prima kvalitet trenger man følgende:

1. en bra kassettspiller
  2. en bra DAC (digitaliseringsmedium)
  3. programvare til etterbehandling
  4. kunnskap

Litt mer om punktene:

1. Du må ta en vurdering på om din egen kassettspiller er bra nok, eller om du har tilgang til å låne en enda bedre. Jeg regner med det finnes en del svært gode spillere som f.eks. Nakamichi eller Tandberg som ikke brukes så mye lenger, og kan lånes ut hvis man kjenner noen med slikt utstyr.
  2. Her vil jeg anbefale en brenner som du kopler til stereoanlegget f.eks. en fra HHB eller fra Yamaha. Her vil jeg legge til at HHB-spilleren er proff og kan brenne til alle slags cdr-plater, mens Yamaha er såkalt "Consumer"-produkt og kan kun brenne til cdr-plater av typen "Audio". Du omgår problemet ved å brenne til plater av typen "audio cd-rw". Forskjellen i lydkvalilteten på disse to brennerne er trolig minimal.
  3. Her finnes gratisprogrammet Audacity eller kjøpeprogrammer som f.eks. et i SoundForge-familien.
  4. Opparbeides etterhvert.

Her er punktene 1 og 2 helt rett fram. Punktene 3 og 4 kan være vanskelige og krever erfaring, men du kan velge å gjøre minimalt med etterbehandling, bare kutte i endene og dele opp i spor, som er ukomplisert. Feil etterbehandling kan fort ødelegge opptak av stemmer og gi metallisk klang, så behold en ren kopi som backup. Det finnes noen guider for dette på internett også.

Med dette utstyret og andre passende avspillere, kan du digitalisere det meste av analog lyd med svært godt resultat. Mulig noen av forgjengerne til Yamaha-spilleren er å få tak i brukt også (CDR-HD1000 og CDR-HD1300), eller andre merker som NAD C660 eller en av Pioneer sine (PDR-509, PDR-609). Disse cd-recorderne gir mye bedre lyd enn USB-duppeditter til en tusenlapp, eller digitalisering gjennom lydkortet til en vanlig pc.

Enklest mulig digitalisering uten innkjøp av utstyr er "tape out" på kassettspilleren din inn i "line in" på lydkortet via en kabel med mini-jack den ene enden og 2 x RCA-kontakter i den andre. Samt styring av opptaket til harddisk med Audacity. Lydkortet begrenser lydkvaliteten på digitaliseringen, men det kan likevel være bra nok.

Endret av BonzoDog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...