Gå til innhold

Canon 1000D, 450D eller Nikon 60D

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe mitt første speilreflex kamera og er i tvil hva jeg skal velge. Etter å ha lest diverse tester og spesifikasjoner har kommet frem til at disse tre dekker mitt behov. Hvilke er best med tanke på brukervennlighet, bildekvalitet, og ekstrautstyr når det skal kjøpes ekstrautstyr som objektiver, eksterne blitser osv? Er dte andre alternativer som kanskje er bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lær å bruke søkefunksjonen, det er mange tråder om akkurat dette og de nevnte kameraene.

bjools48, hvis du skal lære deg å bruke blits, kanskje kjøpe flere blitser. Da ville jeg ha gått for Nikon D80, du får den for 5K inkl. 18-55mm VR objektiv. Kjøp en hot shoe blits som heter SB-800. Den trådløse blitskontrollen til Nikon er helt konge :realmad:

Lenke til kommentar

Kan ikke utale meg om alle kameraene, men vi har et stk 40d og en 450d her i huset. Fikk jeg velge ville jeg klart valgt 40/50D, men 450D har imponert meg kraftig med mange gode funksjoner. Ikke mye som skiller den fra et 40D apparat.

Lenke til kommentar

skal skaffe meg dslr selv men i begynnelsen var jeg så og si 100% sikker på 40d eller 50d

40d med en god 17-50tamron linse koster omtrent det samme nikon d90 med samme linse

50d med en god 17-50tamron linse koster omtrent det samme nikon d300 med samme linse

(ok da 2k forskjeld da)

40d er jo også veldig billig :dribble:

derfor lander jeg på d300/tamron 17-50

Lenke til kommentar
40d har jeg lest er faktisk bedre enn 50d(mindre støy på høyere iso)

og raskere 6.5 bilder sek mot 50d 6.3 bilder sek..

er ganske fersk på dette området jeg også :dribble:

Det stemmer egentlig ikke helt. Dvs det med skuddtakt stemmer, men er revnende likegyldig. På hvilket område tror du 0,2 bilder i sekundet har noen betydning. Det er mindre enn minimalt. Og når det gjelder støy, så må du ikke glemme at bildene er mye større. På print har det nok litt mindre støy i praksis, og hvis du skalerer bildene ned til 10mp vil du nok også oppleve det samme. Dvs at pr piksel har det ikke mer støy, og det er faktisk det som betyr noe i praksis for de som skal bruke bildene sine til noe annet enn å pixelpeepe på en monitor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...