Gå til innhold

Ny telefon, maks 4000kr


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min gamle k800i begynner å bli sliten, så det er på tide å skaffe seg en ny. Prisgrensa er på 4000 kroner, har One Call, så må kjøpe telefon uten abo.

 

Telefonen skal for det meste brukes til tre ting: SMS, ringing og nettsurfing. At den duger til dette er altså det sentrale. Fint om den også har et kamera som ikke er helt på trynet, men dette er ikke veldig viktig. Bruker uansett speilrefleks og kompaktkamera til bildene jeg tar.

 

Foretrekker at mobilen ikke er alt for stor/klumpete. Lommer er alt for små, spesielt når man skal ha med seg lommebok og mp3-spiller også ...

 

Har falt helt ut av mobilmarkedet, så jeg har ikke en gang en anelse om hva jeg bør begynne å se på.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil ikke anbefale og kjøpe smarttelefon hvis du ikke trenger det. Bare noe og tenke på.

 

Pfft, s60, som er på disse telefonene er et operativsystem som er minst like brukervennlig som de andre mobiloperativsystemene der ute. At smarttelefoner er treigere enn andre telefoner, og at de er et dårlig valg for gjennomsnittforbrukeren er kun en gammel myte som er blitt avlivet for lenge siden.

 

Til trådstarter: Om du vil vite noe mer om N82 er det bare å spørre :) Har hatt denne telefonen i et år nå, og er meget fornøyd.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Vil ikke anbefale og kjøpe smarttelefon hvis du ikke trenger det. Bare noe og tenke på.

 

Hm. Høres sikkert ut som et steinaldermenneske nå, men jeg vet ikke hva som ligger i begrepet "SMART-telefon". Eller, tror jeg skjønner det sånn halvveis, ved at det er snakk om telefoner med et bredere spekter av funksjoner. Spørsmålet mitt blir da hvor grensa går mellom "vanlige telefoner" og "smartphones"

 

GPS er totalt uviktig for meg. Men gode muligheter for nettsurfing er noe jeg synes er ganske viktig. Er det sånn at smarttelefoner gjerne er større og sluker mer batteri enn de "vanlige"? Kikka litt på W890i som du anbefalte meg, og det ser ut som en god telefon. Eneste "problemet" mitt med den er vel kanskje at den føles litt datert. Men for all del, ingen grunn til å fikse på en formel som funker. Og om den duger til nettsurfing og de vanlige telefontjenestene holder den sikkert i lange baner for meg. Dessuten liker jeg både størrelsen og vekta (dette gjelder forøvrig N82 også, den er riktignok tyngre enn W890i, men allikevel samme vekta som jeg er vant til med min gamle). Godt mulig jeg burde gå for den. Men det finnes kanskje en litt nyere telefon i samme gate?

 

Igjen, takker for hjelp.

Endret av dodraugen2k
Lenke til kommentar

Om man oppfatter S60 som like lett som et "ikkesmart" operativsystem, er selvsagt ulike meninger om. Men de fleste som har prøvd min telefon med S60 mente det var vanskeligere en deres S40 og SE telefoner. På eldre telefoner var S60 tregere, men det begynner nok og jevne seg ut. Kjører du mange programmer på en gang, vil nok telefonen bli noe tregere.

 

Jeg vil anbefale deg og kjøpe en telefon etter de behovene du trenger. Og da er det ikke sikkert en telefon som har "alt" er tingen for deg.

 

Du sier du trenger en telefon til nettsurfing. Da er det jo fordel med en telefon med litt stor skjerm. Har du tenkt på en telefon med touchskjerm? Disse har store skjermer, men for noen er det kanskje en ulempe og ikke har taster. Dette bør du teste før du bestemmer deg. Det fleste telefoner idag støtter java, og da kan du installere Opera Mini. Opera overgår det meste av innebyggede nettlesere mener mange.

 

N82 er ikke så veldig stor, men den er ganske tykk. I tillegg har den litt spesielle taster. Men den har Wifi, som er et stort pluss hvis du surfer på plasser med trådløse nettverk.

Lenke til kommentar

Gidder ikke diskutere hvorvidt smartmobil er bra eller dårlig, prøv før du kjøper! Fordelen med smartmobiler er at de fungerer som små datamaskiner, du kan installere tonnevis av programvare, og mye av det er gratis og. Du har altså langt flere muligheter. og ja, tastene på n82 er ganske spesielle så det er lurt at du taster litt før du kjøper.

 

Kjører du mange programmer på en gang, vil nok telefonen bli noe tregere.

 

Eh, en av fordelene med en smarttelefon er at du kan multitaske. Dette er ikke noe dumme mobiler kan.

Lenke til kommentar

TS sier ingenting om at han trenger en smarttelefon, og da er det vel greit og si ifra om fordeler og ulemper med dette?

 

Multitasking er en fordel med smarttelefoner ja. :) Men man kan ikke kjøre ubegrenset med programmer på disse heller. Og de fleste "dumme" telefoner kan også kjøre mp3 spiller, nettleser, radio o.l i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Ta en titt på HTC Diamond, Nokia E66 og E71. Alle har 3 megapiksler og er gode surfemobiler med innebygd trådløst nettverk (WiFi). :)

Støtter denne, det er et godt poeng. Skriv SE G900 opp på den listen, den har et godt 5 mpix kamera og veldig god batterikapasitet.

C905 har både Wifi og kanonkamera på 8mpix, men den er noe dyrere, og du trengte gjerne ikke den helt store kamerabiten.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar, men tror det blir N82 jeg går for (så fort pengene triller inn fra lånekassen). Ikke så veldig glad i verken slide-telefoner eller telefoner med trykkfølsom skjerm (førstnevnte er muligens noe ubegrunnet, men har en tendens til å ødelegge eller slite ut disse fort, fordi de behandles dårlig i bukselommene mine), og da N82 har den "tradisjonelle" stilen ser den ut som et godt valg for meg. Dessuten får man den til en rimelig pris, og sånt liker man jo alltid.

 

Edit: G900 ble plutselig ganske interessant, den også. Noen som har noen formening, om det står mellom N82 og G900, hvilken jeg bør gå for?

Endret av dodraugen2k
Lenke til kommentar

Kan med sikkerhet si at n82 har en videoopptaker som utklasser g900 sin. Ellers kan jeg utifra egne erfaringer fortelle at min n82 har tålt flere snøbadinger, og omtrent daglige mist i gulvet. Men telefonen fungerer fortsatt helt topp, så den er nok rimelig solid. Lurer også på om G900 mangler minijack, dette er noe n82 har. Kan også legge til at n82 har beholdt sekseren den fikk da Amobil testen den for over et år siden. Som dere sikkert vet nedjusterer Amobil karakterene med tiden, slik at karakteren alltid skal være up to date.

Kan som sagt ikke noe særlig om G900, men lurer du på noe om N82, så bare spør! :)

Lenke til kommentar

Der fikk jeg egentlig svaret på mye av det jeg lurte på, uansett. Takk skal du ha :)

 

Edit: Har forøvrig et spørsmål til N82. Ser tastene har fått en del kritikk. Dette er ikke ultra-farlig for meg, sender sjelden veldig lange meldinger, men synes du selv at dette er merkbart plagsomt?

Endret av dodraugen2k
Lenke til kommentar

Slik jeg har oppfattet det pleier de fleste å ha et elsk/hat forhold til disse tastene. Som du sikkert ser er de ganske små, og er nok derfor mange finner de ubehagelige. Jeg derimot, elsker dem, og har faktisk aldri hatt bedre taster på en mobil. Dette gjelder mange jeg har snakket med også, så kan egentlig ikke råde deg til noe annet enn å prøve før du kjøper :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...