Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

barnesoverom uten vindu

Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_anonym_*

hei alle sammen!

en venninne og samboeren bor i en liten leilighet i kjelleren til hans foreldre, der var det bare et soverom og da de fikk andre ungen ble det bygget vegg rundt ene kroken i stuen og det ble barnerom(uten vindu!!!).

begge ungene gå i dag på barneskolen.

dette kan vel ikke være lovlig, minimalt med lufting og ingen rømmningsvei...

flere har snakket med henne om dette, men hun nekter å snakke om det(tror hun ser galskapen i det).

å snakke med han om det er som å snakke til en vegg.

brannvesnet eller lignende hadde vel aldri godtatt dette som soverom, men det er ingen som vil "angi" venner.

men er jo tross alt helse og sikkerheten til barn som står på spill...

ved en brann i stuen er det umulig å redde ut ungene.

hun har ikke økonomi til å ta med seg ungene å flytte og han vil ikke flytte, de har bodd det i over 10år.

hva kan gjøres med slikt? er bekymret for ungene

hilsen ei som bryr seg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pffffff...det var ikke alle av oss som vokste opp i 60- åra som hadde vindu eller rømningsvei heller - men vi ble da ikke zoombier av den grunn.

Kan ikke tvinge folk til å flytte fordi de ikke har et soverom med vindu eller fordi de ikke har rømningsvei. I et privathus er det heller ikke krav om rømningsvei - så det kommer man ingen vei med. Leave it alone. Det er foreldrene som har ansvaret for barna - ikke alle oss andre.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Hva mener du med godkjent? Kommer noen og inspiserer for å sjekke hvor man sover?

Jeg forstod det sånn at de leier?

Googlet litt og fant dette:

Teknisk Forskrift (TEK) av 1997 sier noe om dette forholdet.

I §§ 8 og 10 heter det bl.a.:

”Lys- og lydforhold:

Rom for varig opphold, f.eks. oppholdsrom, soverom og kjøkken, skal ha tilfredsstillende tilgang på dagslys. Rom for varig opphold skal ha vinduer og utsyn.”

”Dersom det ikke dokumenteres at kravet tilfredsstilles på andre måter, kan en anta at kravet om tilstrekkelig dagslys er oppfylt når rommets dagslysflate utgjør minst 10% av gulvflaten, inkludert eventuelle balkonger utenfor vindusfasaden.”

”Kravet om utsyn anses for å være oppfylt når vindusflater hindrer innestengtfølelse og gir beboer mulighet til å se hva som skjer utenfor.”

Og hva med rømningsvei, forsikring, lufting etc.?

"§ 8-34. Ventilasjon

1. Generelle krav

I oppholdsrom skal minst ett vindu eller en dør mot det fri kunne åpnes. I rom hvor vinduer er uønsket utfra bruken, skal det være annen tilsvarende mulighet for forsert ventilasjon."

Lovdata

Jeg skal ikke si noe for sikkert. Men jeg husker på et sted jeg var på visning, så fortalte de at de ikke fikk godkjent det ene rommet som soverom, da det var uten vindu.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å ha soverom uten vindu og/eller uten enkel rømningsvei.

Vi hadde en brannmann elns hjemme hos oss som sjekket alle soverom. Han var i tvil på mitt rom, da jeg bare har et takvindu, men han ble fortalt at jeg er nesten 2 meter høy og da var det OK.

Lenke til kommentar

Før dere tar helt av her med siteringer til Lovdata osv (dere må forholde dere til forskriftens virkeområde - for det er det himmelvid forskjell på):

Det er ikke krav til rømningsveier i allerede eksisterende privatboliger.

Deretter kan man begynne å snakke om hva som bør være smarte/fornuftige/ideelle forhold.

Lenke til kommentar
Før dere tar helt av her med siteringer til Lovdata osv (dere må forholde dere til forskriftens virkeområde - for det er det himmelvid forskjell på):

Det er ikke krav til rømningsveier i allerede eksisterende privatboliger.

Deretter kan man begynne å snakke om hva som bør være smarte/fornuftige/ideelle forhold.

Det er en sannhet med modifikasjoner, da regelverket for brannsikkerhet er en av lovene som tidligere har fått tilbakevirkende kraft p.g.a. tragiske branner. I tillegg har kravet til rømningsveier eksistert i mange år. Selv plan- og bygningsloven ble startet i forrige århundre som en murlov/brannlov p.g.a. dårlig brannsikkerhet i de største byene.

Forøvrig er ikke et takvindu godkjent som rømningsvei dersom nederkanten er for høy, det mangler stigetrinn på selve taket og en godkjent rømning videre ned. Logikken i dette er at en godkjent rømningsvei skal kunne brukes av alle, selv i snøstorm, og med tilstrekkelig tid til å rømme.

Lenke til kommentar

Så lenge bygningen er sånn idag, så kan vel ikke reglene tre i kraft for det bygget, vil jeg anta. Men om det er lov eller ei, spiller ingen rolle. For jeg i mitt tilfelle ville iallefall tenkt på barnet.

At folk i det hele tatt skal ligge i et "lukket" rom, syntes jeg ikke noe om. Med mindre rommet er stort. Jeg selv føler for alltid å ha frisk luft på rommet når jeg sover - for hvis ikke får jeg vondt i hodet. Så dette med frisk luft er vel en viktig ting å ha på et soverom.

Hva om du tar det opp med de som eier huset? De kan da ikke være så evneveike?!

Lenke til kommentar

En trenger ikkje tenke rømningsvei i det hele tatt.

Mirann har allerede postet svaret:

"Teknisk Forskrift (TEK) av 1997 sier noe om dette forholdet.

I §§ 8 og 10 heter det bl.a.:

”Lys- og lydforhold:

Rom for varig opphold, f.eks. oppholdsrom, soverom og kjøkken, skal ha tilfredsstillende tilgang på dagslys. Rom for varig opphold skal ha vinduer og utsyn.”

”Dersom det ikke dokumenteres at kravet tilfredsstilles på andre måter, kan en anta at kravet om tilstrekkelig dagslys er oppfylt når rommets dagslysflate utgjør minst 10% av gulvflaten, inkludert eventuelle balkonger utenfor vindusfasaden.”

”Kravet om utsyn anses for å være oppfylt når vindusflater hindrer innestengtfølelse og gir beboer mulighet til å se hva som skjer utenfor."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...