Gå til innhold

Har en retur rett på HK når det ikke støtter mer en 512MB

Gunsmoke

Anbefalte innlegg

Jeg har et MSi K7T266 Pro2-RU HK, som jeg kjøpte desember 2001. Dette kortet har problemer med minne kapasiteten, har vist seg at det kan kun håndtere max 512MB enten 2x256 eller 1x512. I manualen låver spekken at det skal kunne håndtere 3GB. :(

Når dette ikke er tilfelle har jeg da retur rett?, og få erstattet dette med et nytt HK som fungerer. Kjøpsloven er 2 år mot produktfeil. :smile:

Da jeg i dag har 1x512MB, og siden minne er blitt så rimelig kunne jeg tenkt meg å sette inn 3x512.

Har også hørt rykter om at de fleste HK med DDR ikke kan nytte seg av mer en to av slottene uansett!! Noen som kan verifisere dette???

Noen som har vært borti lingnede avvik på HK, vedrørende reklamasjon el....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes ikke noe som heter 1 år garanti.

Norsk lov gir deg 2.. samme hva komplett sier..

For det første, nope. - Norsk lov gir deg ikke garanti i det hele tatt. - Ingen andre enn produsenten (eller selger) kan gi deg garanti...

Dessuten

har vist seg at det kan kun håndtere max 512MB enten 2x256 eller 1x512. I manualen låver spekken at det skal kunne håndtere 3GB.

Kan jeg aldri tenke meg at dette stemmer. - Det står 3Gb på produsentens hjemmesider, og BIOS revisjonene har tilogmed en fiks for at det skal virke med 3x256MB brikker...

Lenke til kommentar

Norsk lov gir 2 år reklamasjon og 5 år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger...

Garanti skal vel liksom gi mer trygghet, men er mer et salgstriks spør du meg... Det avhenger mest av hvordan det praktiseres + at garantier ofte er svært begrensede (husk at samme hva slags avtaler man inngår kan den ikke begrense reklamasjonsretten!)

Å reklamere kan i være langt enklere enn å få noe igjen på garantien, og omvendt. Det vil selvsagt kunne variere.

Lenke til kommentar

etter første mars i fjor erre 2 års garanti og 3 års reklamasjons rett.

MEN, hovedkortet støtter sikkert 3 GB ram, av EN bestemt type/merke

KT400 chipsettet har en rekke "testa" og godkjente ram brikker, og flere av dem ekke så lett og få tak i norge (GAIL feks)

så sjekk nøye ved og gå på hovedkort produsents hjemme side og sjekk forum omkring.

når du har dokumentert dette at det ikke støtter mere enn 512 MB ram, SÅ kan du snakke med dem du kjøpte hovedkortet av

Lenke til kommentar
etter første mars i fjor erre 2 års garanti og 3 års reklamasjons rett.

MEN, hovedkortet støtter sikkert 3 GB ram, av EN bestemt type/merke

KT400 chipsettet har en rekke "testa" og godkjente ram brikker, og flere av dem ekke så lett og få tak i norge (GAIL feks)

så sjekk nøye ved og gå på hovedkort produsents hjemme side og sjekk forum omkring.

når du har dokumentert dette at det ikke støtter mere enn 512 MB ram, SÅ kan du snakke med dem du kjøpte hovedkortet av

psdata har gail

Lenke til kommentar

ring komplett og vis til paragraf 16c i forbrukerkjøpsloven

§ 16. Mangel  

Tingen har en mangel dersom  

a)  

den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15  

B)  

selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet  

c)  

den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet  

d)  

nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.  

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.  

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.  

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvordan dette kan mistolkes.. Komplett bør kunne erstatte/bytte dette rimelig kjapt. Står det 3GB, så skal det takle 3 GB. Dog kan det være at det er registrert 3GB, men det skal allikevel kunne takle mer enn 512 GB.. Prøvd med BIOS oppdateringer etc?

Lenke til kommentar
Jeg har et MSi K7T266 Pro2-RU HK, som jeg kjøpte desember 2001. Dette kortet har problemer med minne kapasiteten, har vist seg at det kan kun håndtere max 512MB enten 2x256 eller 1x512. I manualen låver spekken at det skal kunne håndtere 3GB.  :(  

Når dette ikke er tilfelle har jeg da retur rett?, og få erstattet dette med et nytt HK som fungerer. Kjøpsloven er 2 år mot produktfeil. :smile:  

Da jeg i dag har 1x512MB, og siden minne er blitt så rimelig kunne jeg tenkt meg å sette inn 3x512.

Har også hørt rykter om at de fleste HK med DDR ikke kan nytte seg av mer en to av slottene uansett!! Noen som kan verifisere dette???

Du bruker sikkert ikke Win98 heller??

Husker av egen erfaring at dette ikke var spesielt glad i mer en 512mb ram........

Jonna

Lenke til kommentar

Har MSI K7T266 Pro-R.

Hadde 1x256Mb. Kjøpte ein til 1x256Mb. Då hang XP under oppstart kvar

første oppstart av maskina pr.dag.

Kjøpte 1x512Mb i staden, men då skjedde det same.

Sette inn alle og oppdaterte BIOS.

No rebootar maskina automatisk etter 364Mb ram-sjekking, men dersom

eg då held inne stopp-knappen slik at den slår seg av og så startar maskina

igjen, så teller den opp 1Gb og XP startar utan problem.

Bent

Lenke til kommentar
Jeg har et MSi K7T266 Pro2-RU HK, som jeg kjøpte desember 2001. Dette kortet har problemer med minne kapasiteten, har vist seg at det kan kun håndtere max 512MB enten 2x256 eller 1x512. I manualen låver spekken at det skal kunne håndtere 3GB.  :(  

Hvilket OS bruker du? Win 95, 98 eller ME støtter bare 512mb ram samme fxxx. Bruker du Win 2000 eller XP (også NT tror jeg) så er det ikke det som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...