Gå til innhold

Hjelp til valg av deler til HTPC

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe følgende deler til en HTPC:

- Prosessor: lavt effektforbruk er ønskelig

- Minne: 3 GB

- Hovedkort: vifteløst

- Skjermkort: vifteløst

Skal benyttes i en HTPC og benyttes dermed til avspilling av musikk og film, samt noe surfing. Det er viktig at PCen fungerer godt med en 40" LCD-TV (1920x1080). Lavt støynivå er viktig. Skal ikke overklokkes. Pris har jeg ikke bestemt meg for, men under 5.000 er å foretrekke. At PCen er HTCP-kompetibel er vel også viktig(?)

Håper å få noen innspill til valg av deler. Siden strømforsyning og kabinett er på plass er ikke en pakkeløsning noe alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PCen skal benyttes sammen med dette lydkortet: http://prisguide.tek.no/product.php?productId=91332

Satser på å benytte lydkortets HDMI-utgang til LCD-TVen. Går det uproblematisk?

Lydkortet leverer kun lyd og ikke bilde over HDMI. Men du kan koble skjermkort med <hdmi-bilde gjennom - en slags "bypass"-løsning som beholder bilet og legger på lyd. Men det fungerer visst ikke med 1080p/24 modus. Så jeg hadde ikke kjøpt det kortet foreløpig, før de får skikk på driverne sine.

Skal du bruke høyttalerne i TV'en?? Eller har du en reciver med høyttalere du skal bruke til lyden??

Lenke til kommentar
Lydkortet leverer kun lyd og ikke bilde over HDMI. Men du kan koble skjermkort med <hdmi-bilde gjennom - en slags "bypass"-løsning som beholder bilet og legger på lyd. Men det fungerer visst ikke med 1080p/24 modus. Så jeg hadde ikke kjøpt det kortet foreløpig, før de får skikk på driverne sine.

Lydkortet er kjøpt for en stund siden og planen var en bypass løsning som du skisserer ovenfor.

Skal du bruke høyttalerne i TV'en?? Eller har du en reciver med høyttalere du skal bruke til lyden??
Har en egen reciever http://prisguide.tek.no/product.php?productId=97146 og planen er å kjøre lyd og bilde via denne.

Jeg trodde alt dette skulle parres med en 40" LCD-TV, men det er faktisk slik at det skal brukes med en projektor: https://prisguiden.no/product.php?product_id=21992 Bildet kjøres i 1080i modus.

Da lurer jeg på om HTPCen vil klare å vise 1080i med den bypass-løsningen som er skissert øverst og at man samtidig får full HD-lyd.

Lenke til kommentar

1080i skal ikke være problem. Men det er 24fps modusen som det lydkortet fremdeles ikke helt klarer etter det jeg har sett.

Du nevner HD-lyd, det vil da si at du skal spille av BluRay og evt HD DVD med denne HTPCen? Man skal i teorien da klare få HD-lyd med PowerDVD, men i praksis er det fler som sliter. Uansett, er det antagelig kun et spørsmål om drivere og software oppdateringer før dette vil fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...