Gå til innhold

Erfaringer/Tips om HG20

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaring med det, men er i samme situasjon som deg, så jeg har en del tanker omkring det...

Hos Komplett har de Canon HG10 til 5 495 denne helga, og jeg har vurdert det. Men så var det denne harddisken, da. Jo mer som beveger seg, jo mer kan gå istykker. Derfor heller jeg mot kamera som lagrer kun på internminne og/ eller sd-kort.

Snart kommer jo Canon med en del nye kameraer, og jeg synes HF S10 med 32 gb internminne og plass for sd-kort virker forlokkende.

Hvis du ikke kan vente, ville jeg gått for et kamera med kun opptak til flashminne. Harddisk har så mange negative sider.

eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar
Ser så og si ingenting om Canon HG20 kameraet her. noen som har noen erfaring. Har veldig lyst på kombinasjonen harddisk og minnekort opptak. (vet ulempen med støy/bevegelige deler)

Enten det heller HF100 det står mellom nå...

ingen praktisk erfaring å vise til, har hv20, men hf100 er en god del mindre.

bildemessig er forskjellen sikkert marginal, hf100 kanskje hakket bedre når det er mørkt (færre megapiksler = mindre støy), mens hg20 sikkert er skarpere generelt.

men jeg tipper du må ned på pikselnivå før forskjellene kommer frem i dagen...

vær obs på at det kommer et ras av nye kameramodeller nå utover våren, sikkert med inkrementelle forbedringer av både bildekvalitet, lagringsmengde og håndtering.

kanskje blir det gode priser på fjorårets toppmodeller.

Lenke til kommentar

Det ble HG20. Vet harddisk kan ødelegges, men hvor mange er det som har fått harddisken ødelagt da? kan umulig være så mange. Satser på at den holder om jeg behandler den pent. og eventuelt at den går istykker mens det fortsatt er garanti :-)

Kan ikke vente da minstemann kommer til verden om 4 uker ;-)

Lenke til kommentar

Gratulerer på forhånd med nytt kamera og familiemedlem =) Til syvende og sist må du bare gå for det kameraet du har lyst på. Ingen kameraer er perfekte. Etter å ha eid noen kameraer vil du finne ut hva som er bra og hva som ikke er bra. Jeg satset på HV30 og er godt fornøyd med det. Men av og til skulle jeg ønske at jeg hadde harddisk/flashminne i stedet for tape.

Lenke til kommentar
Det ble HG20. Vet harddisk kan ødelegges, men hvor mange er det som har fått harddisken ødelagt da? kan umulig være så mange. Satser på at den holder om jeg behandler den pent. og eventuelt at den går istykker mens det fortsatt er garanti :-)

Mye stoff om HV20/HV30, det meste om gjelder oxo for HG20:

www.hv20.com

Lenke til kommentar

går sikkert bra - det er bare å huske å ta jevnlig backup.

lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

går sikkert bra - det er bare å huske å ta jevnlig backup.

lykke til :)

HG20 skal vist være et kjempekamera. Har HG10 selv. Kjøpte HG10 pga lavere støynivå enn 20-serien. Dette skal vist være fordi de har KRYMPET billedbrikken fra 1/2.7 " til 1/3.2 " da de lagde 20-serien og for de som ikke er god i matte så er arealet redusert med 28%. Fra 0,1371 kvadrattommer til 0,0976. Dette er nesten mikroskopiske størelser sammenliknet med 35 mm film desverre. Ikke rart Canon EOS 5D som filmer i full HD gruser det meste av profesjonelle videokameraerer når det gjelder low light performance : )

Likevel er jeg nokså fornøyd med low light performance til HG10, men det er slik at man bør holde seg unna for lite opplyste områder. HG10 har ikke mulighet for å deaktivere autogain, noe jeg TROR 20-serien har. Dette har sine fordeler med at kameraet ikke prøver å kompansere for manglende lys ved å kjøre tilsvarende +18 dB gain, noe som blir mobiltelefon kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...