Bjarnemann Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Hei. Var i dag en av mange som hadde møtt opp på demonstrasjonen i Oslo. Denne fulgte jeg helt til den israelske ambasaden der det etterhvert ble ganske mye bråk. Jeg var på oppdrag fra skoleavisa, og var der derfor kun for å ta bilder. Deltok selvfølgelig ikke i noe av bråket, og knapt nok i demonstrasjonen. Så skjedde det; stedet eksploderte i det jeg opplevde som et inferno av raketter, og etterhvert tåregass. Søkte tilflukt på huk under jakken min da dette skjedde. Når jeg så tittet opp igjen var vi omringet på alle kanter, og vi ble så stripset og ført til busser som eskorterte oss til grønnland politistasjon. Der satt jeg i et stort bur sammen med 120+ andre demonstranter som også var pågrepet i ca 5 timer. Vi hadde hverken mat, vann eller muligheten til å gå på do. Etterhvert ble vi eskortert en og en inn i politibygningen der jeg ble satt på glattcelle i halvannen time. Når jeg så kom ut av den fikk jeg beskjed om at jeg mest sannsynlig ville få både bot og prikk på rullebladet. Alt dette uten noe som helst bevisførsel fra politiets side, jeg ble aldri avhørt, og alt jeg sa ble enten avfeid eller ignorert. Dessuten er jeg 100% uskyldig. Har politiet virkelig rett/mulighet til å gjøre alt dette? Tenker da spesielt på prikken og boten. Noe jeg kan gjøre med saken? Endret 11. januar 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 har bevis for at du er i skoleavisa og viser dem bildene du har tatt så lar de deg slippe uten bot vil jeg tro. Lenke til kommentar
jarah Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 SELVFØLGELIG kan du gjøre noe med dette! Jeg ville tatt kontakt med skolen din, først og fremst. Skolen din og rektor kan være veldig behjelpsom med dette. Det er uholdbart at dette kan skje uten noe form for bevis eller grunnlag. Venter på svar fra andre brukere nå. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Her er det jeg regner med kommer til å skje. Du får et forelegg/en bot i posten. Du får valget mellom å godta den eller ikke. Siden du mener deg uskyldig vedtar du selvsagt ikke boten/forelegget. Da blir den sendt lenger opp i systemet for domsbehandling. Da vil du få din sjanse til å bli hørt. Ikke sikkert du blir trodd da. En annen ting er at i søknaden om demo så ble det skrevet at den skulle løse seg opp selv. Når det ikke skjedde så ble demonstrasjonen automatisk ansett som en ulovlig demonstrasjon. Dette siste er bare ut fra hva de sa på TV2. Jeg er ingen juss-ekspert. Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Du har vel blitt bøtelagt for ikke å ha etterkommet politiets pålegg om å fjerne deg fra området. Og så lenge du ikke har pressekort så tror jeg ikke det hjelper så veldig mye å gnåle om at du tok bilder for skoleavisa. At du menget deg med bermen og var en av de som ble bokset inne av politiets knipetangmanøver er vel alt de trenger av bevis. Lenke til kommentar
DagensDag Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Skjønner at dette ikke kan ha vært noe trivelig i det hele tatt. Vis dem bevis for at du ikke kom ditt for å lage bråk men for å dokumentere for skole avisa din så kommer det nok til å gå bra. Men jeg støtter politiet i denne "ikke noe avhør" metoden. Tenk dere hvis dem måtte avhøre alle 120 + fangene. Det ville ta evigheter. Og de kan jo ikke slippe løs folk som de kanskje tror ikke har noe med dette å gjøre. Her er det greit at det ikke utøves rasisme for da hadde nok de fleste hvite som hadde laga noe bråk sluppet løs + at de fleste demonstrantente hadde minoritets bakgrunn. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 jeg regner med at Politiet gav oppfordringer til at du og alle de andre "demonstrantene" fikk beskjed av Politiet om å fjerne dere. Siden dette ikke skjedde er dette brudd på politiloven og du kan straffes med bøter og/eller fengsel i inntill tre måneder. når dette er sagt vil jeg dog anbefale deg å nekte å godta forelegget. saken vil da komme opp for retten g du vil kunne forklare deg der. jeg håper for din skyld at du da kan backe opp historien med bilder som du tok av demonstrasjonen og dokumentasjon fra skolen eller avisen på at du tok bilder fra de. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Til pass for dere bråkmakere! Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hvis du får den boten eller noe lignende så går du til rektor på skolen og sier hva som skjedde og hvorfor, men som alle andre presse folk, hvorfor hadde du ikke presse vest eller noe som sa at du var presse? Men noe må du få gjort, meld fra om dette på skolen. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Til pass for dere bråkmakere! har du noe konstruktivt å si om opptøyene som har vært i Oslo denne uken kan su skrive det i tråden Opptøyer i Oslo Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Har flust med bilder fra demonstrasjonen ja. Og i artikkelen som ble skrevet på dagbladet var det jeg som bidro med mange av bildene og videoene. Dessuten var jeg g17 som ble sitert. Politiet påsto selv at de gav beskjed om at alle skulle flytte seg, men dette hørte vi som var tilstedeværende ikke noe som helst til. De som var der ble veldig overrasket når de opplevde at de var omringet og sperret inne. At stedet samtidig ble teppebombet med raketter fra andre demonstranter utløste omtrent panikk hos mange av de som var der. Så denne beskjeden fra politiet har enten aldri eksistert, eller vært ekstremt utydelig. Menget meg heller ikke med bermen, sto helt i utkanten av området, sammen med tilsynelatende hyggelige politifolk som jeg snakket med flere ganger. Edit: grunnen til at jeg ikke hadde pressekort eller vest var pga av at skoleavisen er helt i oppstartfasen, slikt utstyr har vi ikke hatt mulighet til å skaffe ennå. Endret 11. januar 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Enig i det ilpostino sier her slik. Det du kunne gjøre er å kontakte Vg eller Db og høre om dem er intrisert i å intervjue deg om hvordan det hele utløpte seg og hvordan politiet behandlet deg. Om det du sier er sant noe det sikkert er eller så hadde du vel ikke behøvd å skrevet det her, så tror jeg nok du ikke har så mye å bekymre deg for. Mye bråk og forvirring på området du var inne i og du havnet nok på feil plass og fikk ikke med deg at du måtte vekk fra området av politiet. Men som sagt kontakt Vg og/eller Db da dette er en sak som faktisk kan være av interesse for pressen spesielt nå. Ikke for å sverte politiet men info/nyhet om hvordan det er å faktisk bli arrestert og det å være på feil plass til feil tid som du tydeligvis var. Eller hva mener andre? EDIT: Det at politiet ikke ga beskjed om at nå måte folk vekk før bruk av tåregas snakket dem faktisk om på Tv2. Jeg så det direkte og dem snakket om at ingen hadde hørt noen advarsel før dem brukte tåregass og sperret ulovlige demonstranter inne. Endret 11. januar 2009 av _LarZen_ Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Hadde løpende kontakt med db under hele seansen (med unntak av den tiden jeg satt på glattcelle), og var som sagt hovedkilden deres når de skrev artikkelen sin. Er klar over at jeg egentlig ikke burde ha noe som helst å uroe meg over, men måten jeg og de andre som havna i buret i dag skremte meg endel. Spesielt skråsikkerheten til damen som sjekket oss ut når hun sa at det ventet prikk og bot på oss. Edit: Politiet nektet også for at de hadde brukt tåregass under demonstrasjonen når både jeg og flere andre bekymrede spurte dem. Da ble vi fortalt at vi skal ikke alltid skal høre på hva media forteller oss.. >.< Endret 11. januar 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Har flust med bilder fra demonstrasjonen ja. Og i artikkelen som ble skrevet på dagbladet var det jeg som bidro med mange av bildene og videoene. Dessuten var jeg g17 som ble sitert. - Jeg var en av de dumme som ikke klarte å løpe unna. Jeg skulle bare skrive for skoleavisen, sier den 17 år gamle Oslo-gutten til Dagbladet.no. Han vet ikke hva som nå skjer. - Vi ble bare omringet og påsatt strips. Men jeg håper at jeg snart slipper ut, sier 17 åringen. Du får melde fra til rektor Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jadå, han kan føye seg inn i rekka av dei siste dagars forumkjendisar. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hvis du ikke har fjernet deg etter pålegg fra politiet har du begått en straffbar handling. Se straffeloven § 329. Lenke til kommentar
jarah Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Har flust med bilder fra demonstrasjonen ja. Og i artikkelen som ble skrevet på dagbladet var det jeg som bidro med mange av bildene og videoene. Dessuten var jeg g17 som ble sitert. Politiet påsto selv at de gav beskjed om at alle skulle flytte seg, men dette hørte vi som var tilstedeværende ikke noe som helst til. De som var der ble veldig overrasket når de opplevde at de var omringet og sperret inne. At stedet samtidig ble teppebombet med raketter fra andre demonstranter utløste omtrent panikk hos mange av de som var der. Så denne beskjeden fra politiet har enten aldri eksistert, eller vært ekstremt utydelig. Menget meg heller ikke med bermen, sto helt i utkanten av området, sammen med tilsynelatende hyggelige politifolk som jeg snakket med flere ganger. Edit: grunnen til at jeg ikke hadde pressekort eller vest var pga av at skoleavisen er helt i oppstartfasen, slikt utstyr har vi ikke hatt mulighet til å skaffe ennå. Om du husker nummeret som sto på drakten til disse politifolkene? De kan være en kilde til bevis for at du var der for og rapportere for skoleavisa. Det står et nummer på alle politidrakter som skal være godt synlig. Muligens GOLF eller RYTTER, kanskje førstehjelpspolitiet LIMA du hadde samtale med. Endret 11. januar 2009 av stienj Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Spesielt skråsikkerheten til damen som sjekket oss ut når hun sa at det ventet prikk og bot på ossDrit i det. Sånn er de alltid. De MÅ faktisk være det. Om de virker usikre så kommer de nemlig ikke til å få den respekten de er avhengig av for å gjøre jobben sin. Har selv blitt fortalt at her venter det anmeldelse ved et par anledninger uten at jeg hørte noe mer fra dem. Da har jeg ikke blitt tatt inn til cella da, men blitt dimitert på stedet etter at de hadde kontrollert personalia. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Fikk dessverre ikke med meg nummeret til politimennene jeg snakket med. Edit: Takker forresten veldig mye for svar! Endret 11. januar 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 En ting til; Har jeg krav på noe ytterligere informasjon før jeg evt får prikk på rullebladet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå