Bjarki Reinisson Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg tok lastebillappen i mai i fjort. trur det var 35 timer teori og 22 timer med kjøring eller noe. Men kjørelærern min snakket om at det ble 135 timer med teori i år. Du må nesten sjekke det opp selv. Lastebillappen er dyrt! Dyrt? Koster 23.000,- her for en "vanlig" pakke, den dyreste koster vel 25.000,- Selv måtte jeg ut med 17.500,- for kun det obligatoriske. Det stemmer det du sier, at i september i år, kommer det krav til yrkessjåførutdanning, som er DYRT. På klasse D er det allerede innført denne ordningen. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Oj, er det ikke værre pris for lastebillappen? Hvor er "her?" Og hvilke restriksjoner har man om man tar lastebillappen som 20-åring? Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Oj, er det ikke værre pris for lastebillappen? Hvor er "her?" Og hvilke restriksjoner har man om man tar lastebillappen som 20-åring? Her, i Bergen. Man kan ta førerkort for lastebil som 18 åring. Dersom man skal kjøre bil over 7500 kg fram til fylte 21 år, må man ha kompetansebevis fra yrkesskole. Ellers er det 5-mils regelen dersom man er under 21 og skal kjøre bil over 7500 kg. Unntak er f.eks: komprimatorbil, nødslakt, bilberging (100km) og mjølkevogn. Er altså kjøre og hviletidsbestemmelsene som holder tilbake. Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Er det så lite? :S er det da alt man trenger? 21 år for å jobbe som lastebilsjåfør? Jeg er 20 og jobber som det, jeg gikk allmenn hehe. Fikk sjåfør kort fra biltilsynet og greier Og jeg kjører stor lastebil, ikke sånn liten 7.5tonner Endret 22. januar 2009 av Nstin Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Er det så lite? :S er det da alt man trenger? 21 år for å jobbe som lastebilsjåfør? Jeg er 20 og jobber som det, jeg gikk allmenn hehe. Fikk sjåfør kort fra biltilsynet og greier Og jeg kjører stor lastebil, ikke sånn liten 7.5tonner Da kjører du ulovlig, med mindre du kjører søppelbil, bergingsbil, melkebil eller nødslakt.. Eller med mindre du kjører innen 5mils grensen Blir du stoppet, er det kjøreforbud, og store bøter. Sjåførkort får alle som har kl C/C1, uansett alder. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 et par spørsmål her... Busser som er registrert som lastebil kl.C (f.ex. kampingbusser, russebuss, partybuss etc), er de pålagt kjøre og hviletid, eller kan en 20 åring med kl.C kjøre det? Og dette med 5 mils regelen dere snakker om.. Jeg har førerkort kl. C, jeg er 20 år gammel, men kjører kun en kl. C1 bil, da jeg ikke er gammel nok til å kjøre noe større med kjøre og hviletid.. Jeg holder meg for det meste innenfor 5 mil, men jeg fikk beskjed av kjøreskolen at jeg ikke kunne kjøre noe større uansett.. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Jeg kjører ikke lengre enn 5 mil fra terminalen. Men kjører gjerne mellom 20 og 30 mil hver dag, kommer ann på hva den 5 mils grensa er? regner med det er distanse hehe. Men er ikke lenge til jeg er 21 uansett så. Vurderer å ta CE og kjøre langtransport. De gutta har det bra. Elsker å kjøre lastebil, hadde det vært opp til meg så hadde jeg ville jobbet 16 timer om dagen, hele uka + helga. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 sånn som jeg har forstått det, så er 5 mils grensa det snakkes om en ring rundt startpunktet. Altså f.ex. max 5 mil nord, 5 mil sør osv osv. og ang det du sier om langtransport, der henger jeg meg på. Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Det er ca 4 mil ut dit ruta mi går fra terminalen. bryter jeg loven da eller? Ja langtransport hadde vært midt i blinken for meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå