Gå til innhold

Sertifikat til "Partybuss"

blehnda

Anbefalte innlegg

Heisann!

har samlet en vennegjeng på omkring 17-18år, og vi har da planer om å mekke en "partybuss/biltreffbuss"

Og lurer på hva som må til for å få kjøre en buss som 18åring, og hva er kravene til blant annet Sertifikat klasse C,

ser det finnes flere busser som kan kjøres på klasse C - Lastebil.

Har det noe å si hvor mange sitteplasser det er i bussen? etc.

Og hvor mye koster det sånn ca. for denne lappen?

Kom gjerne med andre innspill og anbefalninger.

på Forhånd TAKK!

Endret av blehnda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke tar feil, så kan man ikke ta førerkort for lastebil og buss før man er 21 år (18 hvis fagbrev i transport)

Man kan ikke kjøre buss, om man bare har C.

Et kjøretøy som kanskje har vært registrert som buss tidligere, er omklassifisert til lastebil om den kan kjøres med C

Lenke til kommentar

Tanken var dette her.

Fra www.LOVDATA.no

§ 3-7. Førerett i klasse C

Førerett i klasse C gjelder for førerett i klasse B og for:

1. Motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel eller tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

0 Endret ved forskrift 12 mai 2004 nr. 740.

Maks 8 passasjerplasser i tillegg til førerplass.

Så visst vi hadde fått til at bussen hadde 8 sitteplasser med sikkerhetsbelter ville dette gå bra?

og muligens ( ordnet oss diverse sofaer og lignende) vil det fortsatt gå på C

her er ett eksempel jeg fant. ser ikke flere enn 8sitteplasser!

Lenke til kommentar
Maks 8 passasjerplasser i tillegg til førerplass.

Så visst vi hadde fått til at bussen hadde 8 sitteplasser med sikkerhetsbelter ville dette gå bra?

og muligens ( ordnet oss diverse sofaer og lignende) vil det fortsatt gå på C

her er ett eksempel jeg fant. ser ikke flere enn 8sitteplasser!

I bunn og grunn kommer det helt ann på hva kjøretøyet er registrert som. Flere biler kan registeres som bil (klasse B) eller som minibuss (klasse D/D1). Andre kan registreres som B eller C/C1.. Sjekk vognkort!

Når det gjelder denne aktuelle bussen, så står det jo at den kan kjøres på klasse C..

Lenke til kommentar

Om du registrerer bussen som lastebil, kan den ha 8 passasjer-plasser, og man må være 18 år for å ta lastebil-lappen ( C ) for å kjøre den. har den mellom 8 og 16 passasjer-plasser, må man ha lastebil-lappen pluss minubuss (D1)-sertfikat for å kjøre den å må være 21 år (for å ta minubuss-lappen. har den MER enn 16 sitteplasser, må man ha busslappen (D) for å kjøre den.

Var jeg dere, ville jeg heller gått for å innreda en mercedes 608 som party-buss. Den kjøres på lett-lastebil-lappen (C1), å kan bli en tøff "partybuss" med god plass i. å innrede en 12 meter lang buss med kun 8 sitteplasser, blir litt vel romslig. en mercedes 608 er mitt i blinken for 8 seter.

Endret av BECMST
Lenke til kommentar
Hva med russebusser, hva har de som kjører sike?

Og... Man kan vel fylle en bil med så mange sofaer/seter man vil, sålenge de ikke sittes i under kjøring?

Forå kjøre russebuss må en ha D(om den ikke er spes ombygget). Så det er grunnen til at det stort sett er "voksne" folk som er sjåfører på disse. Godt betalt er det også :D

Lenke til kommentar
Om du registrerer bussen som lastebil, kan den ha 8 passasjer-plasser, og man må være 18 år for å ta lastebil-lappen ( C ) for å kjøre den. har den mellom 8 og 16 passasjer-plasser, må man ha lastebil-lappen pluss minubuss (D1)-sertfikat for å kjøre den å må være 21 år (for å ta minubuss-lappen. har den MER enn 16 sitteplasser, må man ha busslappen (D) for å kjøre den.

Var jeg dere, ville jeg heller gått for å innreda en mercedes 608 som party-buss. Den kjøres på lett-lastebil-lappen (C1), å kan bli en tøff "partybuss" med god plass i. å innrede en 12 meter lang buss med kun 8 sitteplasser, blir litt vel romslig. en mercedes 608 er mitt i blinken for 8 seter.

Man kan ikke kjøre et kjøretøy over 7,5 meter lengde med minibuss-lappen.

Jeg tviler på at trådstarters kjøretøy ikke overskrider denne lengden.

Lenke til kommentar

er derfor det står skrevet at man må ha lastebil-lappen i tillegg. da er det plutselig lov å kjøre lange og tunge kjøretøy

Lenke til kommentar

Det er egentlig kun avhengig av kva kjøyretøyet er registrert som.

Korleis ser du for deg å bruke denne party bussen?

Eit enkelt alternativ kan være å kjøpe ein varebil på under 3.5 tonn med plass til 8 pasasjerar, bilen kan då kjøyrast med vanlig B sertifikat. Det blir trangt i bilen men det kan du kompansere med å innrede ei campingvogn som du drar etter bilen. Du kan kjøyre 8 personar dit dei skal feste, parkere bilen og feste i campingvogna.

Lenke til kommentar

er derfor det står skrevet at man må ha lastebil-lappen i tillegg. da er det plutselig lov å kjøre lange og tunge kjøretøy

Tviler på at du har lov å kjøre "mini"buss med 8-16 seter som samtidig er over 7,5 meter, selv med både klasse C og D1, da vil jeg nok tro du må opp på vanlig klasse D. Står i alle fall ingenting under klasse C i førerkortforskriften om at den gjelder inntil 16 seter dersom man også har D1, og det står heller ikke noe under klasse D1 om at lengdebegrensningen bortfaller om man har klasse C i tillegg...

Lenke til kommentar

Tviler på at du har lov å kjøre "mini"buss med 8-16 seter som samtidig er over 7,5 meter, selv med både klasse C og D1, da vil jeg nok tro du må opp på vanlig klasse D. Står i alle fall ingenting under klasse C i førerkortforskriften om at den gjelder inntil 16 seter dersom man også har D1, og det står heller ikke noe under klasse D1 om at lengdebegrensningen bortfaller om man har klasse C i tillegg...

Med C kan man kjøre kjøretøy uansett lengde å vekt (i hennhold til vognkort å vegliste selvsagt). ergo, har man en buss man plukker ut setene av så man sitter igjen med mindre enn 8 seter, kan den kjøres på C-lappen. har man D1 i tillegg kan man putte inn intill 16 seter. Veit om mange som kjører feks motorcross-busser med den kombinasjonen.

grunnen til at man innførte lengde-reglen for minibusser, er at det før ikke var noen begrensninger på D1 annet enn max 16 seter, noe som førte til at folk tok minibusslappen (noe som var minimalt med opplæring), å deretter kunne kjøre alt av turnebusser, rallybusser, campingbusser osv så lenge dem hadde mellom 9 og 16 seter. ved å innføre 7,5 meters reglen, hindret man at uerfarene folk uten opplæring skulle kunne kjøre 12-15 meter lange busser, å heller holde seg til det en minibuss egentlig er, nemlig hiace eller sprinter med under 16 seter. Har man C+D1, oppfyller man både krava til vekt og lengde, samt antall sitteplasser i feks rallybusser under 16 seter

Endret av BECMST
Lenke til kommentar

hva er kilden din til denne påstanden BECMST?

kan ikke finne det i foreskriften til førerkort iallefall jeg da. ikke fant jeg noe på vegvesenet sine sider heller som ståtter opp om det du sier.

klasse C og klasse D1 kan ikke settes sammen på den måten i følge det jeg finner iallefall.

samme som å ta E til buss gir deg ikke i følge foreskriftene E på lastebil. gir dog E på klasse B. iallefall etter det jeg finner.

Lenke til kommentar
hva er kilden din til denne påstanden BECMST?

kan ikke finne det i foreskriften til førerkort iallefall jeg da. ikke fant jeg noe på vegvesenet sine sider heller som ståtter opp om det du sier.

klasse C og klasse D1 kan ikke settes sammen på den måten i følge det jeg finner iallefall.

samme som å ta E til buss gir deg ikke i følge foreskriftene E på lastebil. gir dog E på klasse B. iallefall etter det jeg finner.

E på buss gir deg E på liten lastebil og personbil. CE derimot, gir deg E til alt annet fordi lastebil er TYNGERE førerkortklasse enn buss. Dvs at har du lastebillappen kan du kjøre alle tyngere kjøretøy uansett vekt og lengde, å det eneste som kan begrense deg er antall seter.

Klasse C (lastebil)

Denne klassen gjelder føring av motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

Klasse C gir også rett til å trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg etter lastebil.

Motorvogn i definisjonen av klasse C, har ingen øvre tillatt totalvekt for kjøretøyet. Klasse C omfatter ikke bare bil, men også traktor og motorredskap.

Det betyr at om man setter inn 8 seter i en buss, så kan man kjøre den fordi det er en lastebil. Setter du inn 1 sete til, får du en 9-seters lastebil, å du har jo kompetansen for å kjøre alt uansett vekt og lengde i behold, men istedefor at du nå begrenses av 8 seter, så begrenses du nå av 16 seter siden du har D1 i tillegg. Ser ikke logikken i man skal kunne kjøre en 15 meter lang lastebil med 8 seter hvis du har C, men blir begrensa til 7,5 meter med en gang du tar MER opplæring i form av D1. Kan love deg at du ville passert glatt mellom en trafikk-kontroll om du hadde kommi i en kombi-buss med den førerkortkombinasjonen

Lenke til kommentar

men hva er kilden din? jeg kan ikke finne noe som bekrefter påstanden din.

ja det er forsåvidt logisk det du sier, men det betyr da vitterlig ikke at det er slik lovverket er.

og som du sier mulig du går glatt gjennom en kontroll. det betyr heller ikke at det er rett etter loven.

jeg stiller meg kritisk til ditt utsagn fordi jeg ikke selv finner noe som støtter utsagnene dine.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...