Gå til innhold

Defekt Ram eller er jeg bare "lost" ?

M5Glenn

Anbefalte innlegg

Har en P4 2,0Ghz Northwood Pc med en OCZ PC3000 256Mb DDR 184Pin (366Mhz) Rambrikke i - Går så det suser.

Syntes dette ble litt tamt i XP, så sendte mail til datorbutiken.no og spurte om de kunne skaffe en 512Mb. brikke av samme slag. De svarte at de ikke hadde, men at jeg kan bruke PC3200.

Bestilte en slik som jeg i dag har forsøkt å instalere. Sammen med den gamle brikken skjer det ikke noe. (Booter og funker, men viser kun 256Mb Ram uansett hvordan jeg plaserer brikkene).

Hvis jeg forsøker å boote med den nye Ram brikken vil ikke Pc boote, og bare piiiiper... (Uansett hvor jeg setter brikken).

Så - jeg har satt tilbake OCZ PC3000 brikken - og alt funker som før.

Whats up ? Er brikken defekt eller støtter bare ikke HK mitt PC3200 ? (Gjør liksom ikke det offisielt da - men... You know...)

Link til info om hovedkortet:

http://www.soyousa.com/products/proddesc.php?id=6

Takk for innspill ! God helg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil holde en knapp på at brikken er defekt.

all ddr ram er bakover kompitabelt med tidligere standarer og hastigheter, så en PC3200 brikke vil fungere utmerket i en maskin som klarer maks PC2100. eneste forskjellen mellom PC2100 og en PC3200 er at den på 3200 klarer å operere stabilt på 400Mhz DDR (2x200Mhz) mens 2100 tryner på hastigheter høyere en 266Mhz DDR (2x133)

Lenke til kommentar

prøv å få tak i ram test. feks goldmem. med dette prog. kan du sjekke rammen, med en boot disk. meget nyttige greier. rykter sier at bl.annet Komplett bruker dette. selv sier min erfaring att rammen er def. vær meget nøye når du håndterer ram. BRUK JORDLENKE. den"nye" rammen tåler ikke en dritt av statisk. dessverre har jeg ikke linken men du kan søke etter den, den er gratis for private.

noen ganger er ram et helvete, så lykke til.

Lenke til kommentar

Han kan jo ikke bruke noe memtest hvis ikke pcen finner den andre brikken, han har jo 256mb, og det er kun den som funker, hvis jeg forstår det rett, og da vil jo ikke memtest funke på noe annet enn den brikken han hadde i pcen og ikke den nye :roll:

Lenke til kommentar

Nei det stemmer det - jeg får ikke boota pc´en med bare den nye PC3200 Ram brikken i. Da får jeg bare svart skjerm og pc´en bare piper.

Men kan boote PC en med begge brikkene i - men systemet viser bare 256Mb ram - altså "liker" systemet ikke den nye brikken eller den er defekt... ???

Er vel ingen vits i å teste brikken når systemet "finner" den ? Eller hva ?

Lenke til kommentar

du kan alternativt ta med deg brikken til en kamerat eller en butikk og spørre om han/dem kan teste og se om en annen ddr maskin ser brikken og tar den i bruk. viss den fortsatt ikke blir registrert i en annen maskin så er brikken defekt. derimot, blir den registrert og tatt i bruk uten noe om og men så er det kanskje hovedkortet ditt som ikke liker brikken, evt ikke greier å addressere en 512mb brikke.

sjekk manualen og se om hovedkortet takler 512mb brikker, og om den må ha enkelsidig eller dobbelsidig rambrikker. enkelte hovedkort er faktisk litt kresen på akkurat det.

du kan alternativt snakke med butikken du handlet brikken med og be om å få byttet den 512mb brikken i to 256mb brikker.. du har vel fortsatt angrefristen i behold, ikke sant?

forresten, har du prøvt å kjøre brikkene på laveste tilgjengelige hastighet med høyest mulig latency?

kan vere SPD funksjonen i brikken prøver å sette hovedkortet til ram instillinger den overhodet ikke takler. bare en tanke.. verdt ett forsøk :)

Lenke til kommentar

Hadde ett lignende problem med mitt hovedkort, Gigabyte 8pe667 ultra, hadde en no-name 256mb pc2700 brikke, kjøpte en kingston 512 brikke pc2700, hovedkorte tok ikke den nye brikken, fikk ikke nå feil signal ,men måtte ta ut batteriet, så virket den nye brikken...............

Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt alt jeg kan komme på snart...

Etter langt og lenge fikk jeg også svar fra Support til OCZ (produsenten av Ram brikken.)

Jeg har reset´a bios - jeg har flytta brikka rund om - jeg har kjørt Biosen i "Optmized Defaults" og "Fail-Safe Defaults". Jeg har etter oppfordring fra OCZ forsøkt å sette CPU/DRAM Ratio til 3:5 og jeg har forsøkt 4:5 (P1,8Ghz Northwood kjører 400Mhz FSB så vidt jeg vet, så rett er vell 3:5). Satt først inn PC3000 for å sette opp Biosen, lagret og boota på nytt med den nye PC3200 brikken og det piper like herlig.

Brikken fungerer jo - whats up ?

Til og med OCZ supporten sa at det i prinsippet skulle gå.

HJELP !!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...