Gå til innhold

Gjør Internettspilling til en idrett

Anbefalte innlegg

En gjeng spillere fra IRC-kanalen #qw-no på QuakeNet har startet en ganske interessant kampanje rettet mot Norges Idrettsforbund og Det Norske Kulturdepartement. Det hele dreier seg om å få online spilling til å bli sett på som en sport på lik linje med all annen form for idrett. Spilling dreier seg som regel ikke om å fysisk ferdighet, men det er ingen forskjell når en sammenligner konkurransreinstinktet, taktikken, ferdighetene, lysten til å bli bedre og iveren.

Artikkel: http://www.gamer.no/artikler/jan2002/gamingidr.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med det mener jeg at de får likt tilbud som idrett, dem kan få "treningslokaler", "baner", "stadion", "trenere" osv. helt ok, flott, fremskritt. men, jeg håper det aldri blir en idrettsgren, idrett skal være fysisk.

vet ikke om dette høres dumt ut for dere, men, sitte foran dataen og "trene" til neste cs-lan-konkuranse mot ulriken-deagles som blir direktesendt på tv...'

"ulriken-deagles toppspiller ute av sesongen pga en museskade han pådro seg"

men, de kan jo lage sin egen nye "idrett" som kun gjelder dataspilling. problemene med dette blir selvsagt mange siden alle spillerne skal ha lik maskin så de ikke kan skylde på maskinen, og alle skal selvsagt ha topp grafikkort og må selvsagt ha alt det nyeste innen spill, bredbånd, deler osv.

jeg skjønner tanken og ideen, men en egen idrettsgren som roing, sprint eller kulekast osv håper jeg at det ikke blir, men noe nasjonalt mesterkaps der vinnerne gikk til internasjonal finale osv ville jo vært bra, kansskje de lykkes med det?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-18 21:25, pizzabud skrev:

det er jo helt pling i knollen hvis dataspill blir idrettsgren, dem kan få seg et slags nettverk og konkuranser og masse likt, det støtter jeg, men ikke at det blir en egen idrettsgren. det blir altfor dumt.

Tror du har misset et viktig poeng, nemlig at det er forskjell på sport og idrett. Et eksempel på dette er bridge, som nå til og med skal være med i OL(!). Spiller både bridge og CS og er 100% enig i når brigde er blitt så annerkjent som det har blitt, så fortjener CS en plass i Norges Idrettsforbund!

paper

Lenke til kommentar

Jeg kan se for meg dette som en interresant utvikling av idrettsnorge.

Selv går jeg vk2 Idrettsfag og hadde denne diskusjonen på skolen i dag, faktisk UTEN å ha lest denne artikkelen eller hørt om gruppen som har lagt det fram.

Toppidrettsgymnaset har faktisk en egen linje for sjakkspillere og driver med utdanning av elitespillere i denne grenen.

De som forsvarer sjakk som idrett sier at konsentrasjonsnivået på en sjakkspiller under konkurranse er så høyt at dette krever god utholdenhet. Jeg kan si meg enig.

I de første nyere olympiske leker hadde de konkurranse i diktskrivning! Ideologien til antikken var jo å se på kroppen som et helt menneske.

Du skulle være atletisk, men samtidig smart!

Med tanke på en organisering av dataspilling, kan jeg ikke se annen løsning enn at det må kunne gå an å få gjennom.

På den andre siden vil ikke dette hjelpe for oss "fritids-gamere".

Det må organiseres en hel del, settes opp et styre for hele landet og lokallag stiftes. Lokale nettcafèer kan selvfølgelig stå for mye av lokalvirksomheten, men mye dugnadsarbeide vil være et must.

Med tanke på at gjennomsnittspilleren er 14 år kan jeg heller ikke se at det blir veldig bra orden på et slikt system. En 14 åring er ofte VELDIG interresert i spillet, men lite interresert i ellers organisering.

Regelverk er også vanskelig å få enighet i. For at det skal bli lik mulighet for alle, må konkurranser gjøres på like datamaskiner.

Det ville vært feil dersom det ene fotballaget hadde større mål enn det andre..

Slik kan man se det dersom pc spilling blir en idrett.

Dagens spill krever jo litt maskin, og det ville vært feigt hvis en med XP1900, gf3 og razor spillte mot en stakkar med celeron300, voodo2000 og dritmus.

Prestasjonsevnen skal ikke være avhengig av hvor mye penger du har!

Håper på flere innspill

mvh Thomas Nilsen

Lenke til kommentar

Quote:

Med tanke på at gjennomsnittspilleren er 14 år kan jeg heller ikke se at det blir veldig bra orden på et slikt system. En 14 åring er ofte VELDIG interresert i spillet, men lite interresert i ellers organisering.

De som er mest interessert i pro-gaming er vel noe over 14...

Det finnes fotballklubber med 14 års-lag (klasse: smågutt?) så hvorfor ikke organiserte klaner?

Med et utbygd støtteapparat bestående av idsjeler ser jeg ingen grunn til at det ikke skal funke

Quote:

Regelverk er også vanskelig å få enighet i. For at det skal bli lik mulighet for alle, må konkurranser gjøres på like datamaskiner.

Det ville vært feil dersom det ene fotballaget hadde større mål enn det andre..

For å ta enda et eksempel fra fotball verdenen..folk må fortsatt kjøpe sine egne fotballsko og evt annet utstyr (husker jeg fikk keeperhansker da jeg spilte =P)...selv om det kan skap forskjell i prestasjon

Dessuten er det ikke snakk om at det krever så mye penger...en maskin til å spille f.eks q3 glatt på kommer ikke på så mange kroner (og de aller fleste av de som er interessert i gaming, har allerede bra maskiner...)

Lenke til kommentar

Neida, det er ikke noe problem å få organisert en gjeng 14åringer i fotball, men har du noen gang sitte på et styremøte i ditt lokale fotballag? Vet du egentlig hvor mye innsats og frivillig arbeid det går med for å drive et enkelt lag? Det vet jeg.. er trener for et 11årslag i Handball..

Jeg vet at hvis foreldrene ikke hadde stillt opp hadde ikke dette gått!

Poenget mitt er at hvis dataspilling over nettverk skal defineres som idrett, MÅ det skikkelig organisering til for at dette skal bli tatt seriøst! De fleste i alderen 13-18 år er ikke så veldig drillet på organisasjonsarbeid. Det er faktisk ikke så mange i denne alderen som driver med slikt.

Men et stiftelsesmøte for "Norges dataspill forbund" hadde vært en god start.

Når det gjelder utstyret, mener jeg at alle skal ha samme utgangspunkt. Selv om du kan få en maskin til q3 temmelig billig, er det en del penger.. min. 4000kr

Kan ikke huske å ha sett noen med keeperhansker til denne prisen.

Allikevel hadde han som har pc til 20000kr en større fordel.

Men slik er det jo i andre idretter også... golf, rally osv.

Men vil vi ha det slik at denne "idretten" skal være en sport for "pappagutter"?

Forslag til løsning kan jo være å arrangere serier på netcafeer med like datamaskiner, og at spillerene får 20 min på å stille inn kontroller osv før start..

Mvh Thomas N

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-23 19:50, Zamoht skrev:

Neida, det er ikke noe problem å få organisert en gjeng 14åringer i fotball, men har du noen gang sitte på et styremøte i ditt lokale fotballag? Vet du egentlig hvor mye innsats og frivillig arbeid det går med for å drive et enkelt lag? Det vet jeg.. er trener for et 11årslag i Handball..

Jeg vet at hvis foreldrene ikke hadde stillt opp hadde ikke dette gått!

Jeg skjønner ikke argumentet...slik er det faktisk i mange andre idretter også...

Hovedproblemet blir vel å få det "akspetert" som idrett i praksis, slik at man åpner døra for ildsjeler som er villig til å ta i et tak og som kan ta ansvar for å drive hjulene rundt

Jeg har faktisk vært borti organisatorisk arbeid i fotballklubben, selv om jeg takket nei til bli trener for aldersbestemt lag. Men det finnes mennesker som er villige til å organisere en slik idrett. Og all takk til dem, uten dem hadde sports-norge vært et trist syn

Quote:

Når det gjelder utstyret, mener jeg at alle skal ha samme utgangspunkt. Selv om du kan få en maskin til q3 temmelig billig, er det en del penger.. min. 4000kr

Kan ikke huske å ha sett noen med keeperhansker til denne prisen.

Slik ser en ideell sport ut, alikevel må man nesten akseptere at noen har ressurser til mer profesjonelt utstyr enn andre.

Men for å snu på problemstillinga.... De som er interessert i dette er folk som er interessert i data, og det er som oftest slik at man blir interessert i data når man har det selv...

Jeg vil faktisk tørre å påstå at nesten alle hustander i norge klarer uten store problemer å sette av penger til en brukt pc som kan brukes til å kjøre det som kommer til å bli brukt i denne idretten

Lenke til kommentar

Thaxxm ikke forstå meg feil da.. :smile:

Tross alt jeg stiller meg positiv til forslaget!

Det kan føre til en mer åpenhet ovenfor pc-spilling og fjerne "nerde" stempelet.

Jeg prøvde derimot i mine forrige innlegg å vise til noen av problemstillingene rundt temaet.

Det er lissom ikke noen som sitter på tronen og bestemmer:

"Counter-Strike er en fin ting - La oss gjøre det til en idrett"

:smile:

Norges idrettsforbund definerer idrett slik:

"Fritids eller hobbypreget aktivitet der kroppstillinger eller -bevegelser er det sentrale element, og der utøverens egeninnsats er avgjørende for resultatet"

Vurder selv hva dataspilling er....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-21 18:30, Zamoht skrev:

Dagens spill krever jo litt maskin, og det ville vært feigt hvis en med XP1900, gf3 og razor spillte mot en stakkar med celeron300, voodo2000 og dritmus.

Både NBF og NMF er underlagt idrettsforbundet, 10-15k i hardware er småpenger i forhold til hva motorsport koster.

Penger spiller nok stor rolle i mange idretter, bare et skikkelig par fotballsko koster jo godt over 1000,- I tillegg kommer reiseutgifter, lisenser og medlemmskontigenter osv...

PC er billig i forhold til aktiv idrett.

Lenke til kommentar

Er helt enig i at dataspill kunne ha blitt en idrett, jeg har selv filosofert litt over dette.

10000kr for en pc (for den prisen kan du kjøre alle dagens spill) er ikke så alt for mye. Tenk hvor mye det koster å være med i formel 1 spilling :smile:

Men det jeg har tenkt på, hvor mange ønsker å se på, hvis TV2 sender 1 time med dataspill hver dag på tv? kanskje lengre enkelte dager, og følger opp cup'er og slikt i counterstrike og sender de direkte på tv. Da blir det reklameintekter, kanskje de beste cs-spillerne klistrer på cola-reklamer på monitor og klær(også blir de sponsa hardware og reiseutgifter!), slik kan de spille på profesjonelt nivå, og tjene penger på det. Med reklameinntekter fra sending på tv, kan man sette opp LAN med premier.

Spørsmålet blir bare hvor mange som gidder å se på det. Og om det er "moralsk" å sende det. Kan kanskje redigere det slik at kampene blir vist uten blod, så ikke sendetid blir 24.00 (for unger vil jo like det). Blir ikke aktuelt å vise multiplayer Soldier of Fortune klokka 16.00 :eek:

Jeg tror faktisk det kunne ha blitt populært. Det finnes jo tross alt en god del nerder, som vil se på dette, men det blir antagelig mindre populært desto eldre publikum er. Personlig vet jeg at det ville ha vært mye mer interisant enn å se Hotel Cæsar og det som måtte gå :smile: Kanskje dem kunne ha integrert det med sone2 (det er jo allerede fjortissprogram) og spille litt musikkvideor inneimellom.

bare noen tanker!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-26 15:53, slakt skrev:

Er helt enig i at dataspill kunne ha blitt en idrett, jeg har selv filosofert litt over dette.

10000kr for en pc (for den prisen kan du kjøre alle dagens spill) er ikke så alt for mye. Tenk hvor mye det koster å være med i formel 1 spilling :smile:

Men det jeg har tenkt på, hvor mange ønsker å se på, hvis TV2 sender 1 time med dataspill hver dag på tv? kanskje lengre enkelte dager, og følger opp cup'er og slikt i counterstrike og sender de direkte på tv. Da blir det reklameintekter, kanskje de beste cs-spillerne klistrer på cola-reklamer på monitor og klær(også blir de sponsa hardware og reiseutgifter!), slik kan de spille på profesjonelt nivå, og tjene penger på det. Med reklameinntekter fra sending på tv, kan man sette opp LAN med premier.

Spørsmålet blir bare hvor mange som gidder å se på det. Og om det er "moralsk" å sende det. Kan kanskje redigere det slik at kampene blir vist uten blod, så ikke sendetid blir 24.00 (for unger vil jo like det). Blir ikke aktuelt å vise multiplayer Soldier of Fortune klokka 16.00
:eek:

Jeg tror faktisk det kunne ha blitt populært. Det finnes jo tross alt en god del nerder, som vil se på dette, men det blir antagelig mindre populært desto eldre publikum er. Personlig vet jeg at det ville ha vært mye mer interisant enn å se Hotel Cæsar og det som måtte gå :smile: Kanskje dem kunne ha integrert det med sone2 (det er jo allerede fjortissprogram) og spille litt musikkvideor inneimellom.

bare noen tanker!

Ja, jeg har alltid hatt lyst til å leke 'Nsync. Kan se det for meg, drar meg inn på Top20 med uttalelsen: Her kommer norges fremste UT spiller Macint0sh!!!!!!!! yoyo...men først skal vi se den nyeste til A1.

Tror den drømmen var et mareritt... :smile:

Lenke til kommentar

On 2002-01-26 16:03, Macint0sh skrev:

Quote:

Ja, jeg har alltid hatt lyst til å leke 'Nsync. Kan se det for meg, drar meg inn på Top20 med uttalelsen: Her kommer norges fremste UT spiller Macint0sh!!!!!!!! yoyo...men først skal vi se den nyeste til A1.

Tror den drømmen var et mareritt... :smile:

Kommentaren din var kanskje en tanke spydig. Hva har det jeg skrev med boyband å gjøre? Jeg mente ikke å plassere dataspillerne inn i musikkvideoen! Bare tenkte på en måte å finansiere greiene på, slik at det ikke koster jævlig mye for de som vil være med i idrettsforbundet slapp å betale så mye! Det var ikke ment som en drøm for å være på tv. Men jeg tror det kan være interisant med matcher og slik på lufta, morsommere enn å se fotball for min del i alle fall.

Lenke til kommentar

:grin:

Jeg ler og ler... dere er så morsomme.

Ok, de fleste har nevnt det med utstyrs problemer. Men det er vel ikke et problem når man har offisielle regler for hva slags maskin man skal bruke (mus osv) man skal bruke. Sånn er det jo f.eks. i internasjonale idrettgren. Den ballen der skal vi bruke. I treninger kan dere bruke hva dere vil, men på kampen skal vi bruke den ballen her.

Men det jeg tenkte på er hvor lenge varer et spill ? Det som er felles med Fotball, Basketball, Bridge, Sjakk osv er jo det at selv om det kommer noen nye småregler så er det det samme.

Hvor mange av oss sitter fortsatt å spiller Quake 1 ? Kan det samme spille overleve fra OL til OL ? 4 år ? 8 år ? Neppe.

Så skal en topp"idretts"utøver i PC lære seg å spille ALLE spill ? Eller skal kun et par plukkes ut til neste OL ? Eller skal det være sånn som i Turn og friidrett ? At det er flere grenn/spill ? First person shooter i bane 1, strategi til bane 2, mens rpg til bane 3 ?

Jeg er helt for småe tuneringer med premier, men å komme så langt som OL er kanskje litt langt ?

Jeg spiller ikke så mye nå for tiden, men jeg husker fortsatt den kampen mellom Norge og Sverige i Quake der svenskene knuste Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

On 2002-01-27 02:16, unwill skrev:

Hvor mange av oss sitter fortsatt å spiller Quake 1 ? Kan det samme spille overleve fra OL til OL ? 4 år ? 8 år ? Neppe.

Så skal en topp"idretts"utøver i PC lære seg å spille ALLE spill ? Eller skal kun et par plukkes ut til neste OL ? Eller skal det være sånn som i Turn og friidrett ? At det er flere grenn/spill ? First person shooter i bane 1, strategi til bane 2, mens rpg til bane 3 ?

Hvilke spill som skal spilles i VM, OL osv bestemmes av komiteer som f.eks: World Computergames Organisation e.l.

Spilletiden bestemmes seff individuelt for hvert spill, og vil være vanlig, default, dersom det ikke er god grunn til noe annet.

En spiller kan lære seg hvilke spill han vil og delta i hvilke "spillgrener" han vil.

Man trenger ikke "plukke ut" de beste spillerne. Alle som deltar får være med på kvalifiseringen, som er satt opp slik at man reduserer antall påmeldte, ned til ønskelig antall deltakere i hver spillgren.

Her har dere malen! Hva venter dere på?!?

Lenke til kommentar

Jeg har følelsen av at vi kommer litt av tema her...

For det første, har tournamenter innen nesten alle pc spill eksistert leeenge... Et eksempel på dette er Microsoft's The Zone (http://www.zone.com)De og selvfølgelig andre "firmaer" har holdt tournamenter ofte. Med pengepriser, datapriser, osv.

Men den siden som hele denne diskusjonen kom fra egentlig var om, var ikke om å gjøre pc-spill til en idrett, men mer å bli akseptert av eldre mennesker som noe mer en bare "firkantede øyne". Vi vil bli akseptert! MEN ikke komme inn i OL,,, hvorfor ikke lage sin egen type OL? OL er en gammel tradisjon som burde få være for seg selv og bare inneholde sport. Ikke "sitte stille å spille pc".

[ Denne Melding var redigert av: The_Lobster på 2002-02-04 13:59 ]

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...