Gå til innhold

Hjelp til å barbere bort et par hundrelapper, gjerne på HK?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal ha et nytt rimelig, desktopsystem, men satt opprinnelig et budsjett på 6000 som jeg nå sliter litt med å holde. Jeg ønsker å nærme meg budsjettgrensen, for ellers vet jeg at jeg bare tenker "litt mer, litt mer".

Hittil er oppsatt:

Antec Three Hundred 140mm Fan (Without PSU): kr 725,-

Corsair Powersupply 450W: kr 735,-

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5: kr 449,-

HIS Radeon HD 4650 512MB DDR2 iSilence 4 PCI-Express 2.0, 2xDVI: kr 729,-

Intel CoreTM 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED: kr 1.825,-

MSI P45 Platinum, P45, Socket-775, DDR2, 2000FSB: kr 1.625,-

Dette lander på 6088 kroner, og i tillegg skal jeg ha en disk (trenger ikke en TB, så det blir bare noen hundrelapper). Jeg er dermed ute etter å barbere bort noen hundrelapper på oppsettet over.

Bruksområder:

Stort sett generell bruk pluss videoavspilling til TV, samt noe numerikkarbeid. Jeg regner med jeg kan barbere en del av grafikkortet da jeg nesten ikke spiller, men så er det samtidig det at slik jeg forstår det hopper jeg flere ytelsesnivåer ned per hundrelapp på dette prisnivået. Stemmer dette, eller er det noe jeg kan gjøre her? Krav til grafikkort: ATI, så stille som mulig, og 2xDVI.

Ellers er, som en ser, hovedkortet en stor utgiftspost. Jeg leste mye på blant annet Tom's hardware, og det finnes jo mange rimelige hovedkort, men de fleste virker som enten har utrolig irriterende problemer, eller ikke er i salg i Norge. MSI P45 Platinum skal jo være et bunnsolid kort, men samtidig - jeg hadde helst sett å bruke halvparten av prisen! Det er her jeg regner med jeg vil kutte: Noen forslag? 1000-kronersklassen hadde vært flott - jeg verdsetter et hovedkort med kvalitetskomponenter og fornuftig layout.

Et rimeligere kabinett er kanskje også en mulighet, men det oppsatte har jo fått god kritikk...

Endret av poffa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for veldig raskt svar, cruzader. Jeg så tidligere litt på NEO-kortene til MSI, men fant ingen veldig konklusive reviews. Vet du hva hovedforskjellene mellom de mange NEO-kortene er?

Takk igjen.

Videre, for deg eller andre: Stemmer tanken min om at jeg vil tape veldig mye ytelse per hundre kroner ved å kutte på grafikkortet? Igjen, jeg spiller svært lite, men det er dumt å ødelegge ytelsen for en hundrelapp eller to. Frigir jeg 600-700 kroner på hovedkort er imidlertid alt fryd og gammen :-)

Lenke til kommentar

vet ikke så mye om det neo, men etter infosiden til msi ser det utfor at det er laget etter prinsippet om lav pris for konkurranse, pakket i det akkurat det som trengs og ikke mer.

mens det platinum vet jeg er noe overklokkere/entusiaster ville tatt med seg i grava om de kunne.

jeg ville ikke gått lavere på skjermkort, ikke mange kronene og spare der.

evnt vurdert kjøpe et kabinett med psu siden enkeltvis kommer de bortimot 1500 tilsammen.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Pastafarian: Ah, ja Gigabyte DS3 har jeg tidligere hørt mye godt om. Takk som frisket opp hukommelsen min!

cruzader: Ja, jeg vurderte og samlet kabinett/PSU, men jeg klarte ikke helt å finne noen samlede løsninger som fikk god kritikk. Så vidt jeg forstår er det litt lurt å legge penger i en kvalitets-PSU? Sist jeg kjøpte PC hadde "alle" Chieftec Dragon med standardstrømforsyningen og var vel fornøyde. Det sier kanskje litt? :p

Lenke til kommentar

Antec Three Hundred Ultimate Gamer Case ATX miditower u/PSU 575

MIST, 500W, ATX.2.2, avtagbare kabler Rev.3 - Ny versjon. 795

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 445

Asus Radeon HD 4650 512MB DDR2 645 (fjernlager)

Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz Socket775 6MB, BOXED 1775

MSI P45 NEO3-FR, P45, Socket-775, DDR2 950

Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM 525

da har jeg plukket alt fra netshop for 5710kr totalt.

vet ikke om disken er større enn du hadde tenkt men i kroner pr gb er mindre enn 500gb litt penger i dass synest jeg.

bytta strømforsyning til en stillegående traver fra mist.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...