Gå til innhold

Canon EOS 400D vs. Canon EOS 1000D

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Eg fekk eit tilbud på eit 400D brukt, ca 1 år gammalt, 1200 eksponeringer. Han har brukt det som eit "reservekamera".

Det følger med følgende ekstrautstyr:

- 2 Batterier

- 2 IR-utløsere (Ene får jeg ikke til å virke)

- Kamerahusdeksel

- Reim

- Cder

- Manual

- Lader

- Ledninger

- 4GB Sandisk Minnekort

Pris: 2400kr

Det er altså uten objektiv. Men eg tenkte siden eg har eit budsjett på 3500kr. Så kan eg kjøpe eit nytt 18-55mm IS objektiv til 1000kr(kitobjektivet til 450D og 1000D?)

Vil det kameraet bli like bra/bedre enn EOS 1000D med samme objektiv?

Er dette eit godt kjøp eller burde eg heller kjøpe 1000D nytt for 3500kr med 4GB minnebrikke?

pluss og minus med kameraene, har INGEN kjenskap til 400D, kordan er grepet(sammenligna med andre kamera) har aldri sett 400D i real life.

Endret av Intel94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

450D har forbedret grep hevder Canon når det ble lansert og 1000D har samme design.

450D føles bedre og har gummi i grepet,noe ikke 1000D har.400D har også gummi i grepet så vil nok føles bedre og holde i.

Jeg tror ikke oppgraderingen i designen som Canon gjorde er stor nok til at du blir misfornøyd med et 400D.

Eventuelt så kan du sette på et ekstra handgrep og da blir kameraet meget bedre og bruke.

Har du sammenlignet dem side by side ?

Liveview som 1000D har vil du ikke savne,den fungere ikke noe særlig bra,unntaket er hvis du fotograferer makro av ting som er helt uten bevegelser.

Jeg ville kjøpt 400D,1000D er slanket så mye for og få ned prisen at du vil etter vært savne endel ting som du kan gjøre med 400D.Og hvis du tenker på og oppgradere til en semiproffmodell senere så bruker de samme kort som 400D.

Og det og kjøpe normalzoom med IS er lurt.

Bare få med programvaren til kameraet,da du ikke kan laste den ned i etterkant.

Du kan omgå dette,men da må du kunne bruke data bedre enn en gjennomsnittsbruker.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Njaa...

Denne testen på AKAM konkluderer ihvertfall med at 1000D vil vere et bedre kjøp for de aller fleste, og av vesentlig forskjell sieds det at bildebrikken har blitt modifisert til det bedre, selv om det er "samme modell".

Og hva er alle de tingene 1000D mangler vs 400D, foruten spotmåling? Og gummiert håndgrep...

Lenke til kommentar
Njaa...

Denne testen på AKAM konkluderer ihvertfall med at 1000D vil vere et bedre kjøp for de aller fleste, og av vesentlig forskjell sieds det at bildebrikken har blitt modifisert til det bedre, selv om det er "samme modell".

Og hva er alle de tingene 1000D mangler vs 400D, foruten spotmåling? Og gummiert håndgrep...

Lengere bildekontinuitet i seriemodus,irkompatibel og ni fokuspunkt.

Lenke til kommentar

Det med IR kompatibel ser eg på som eit meget stort pluss, for det vil eg nok få bruk for, så hørte det jo med IR utløser i tillegg.

Det hører med CDer og alt. Men eg går vel under gjengen "meir enn gjennomsnittsdataforbruker" så å jukse litt for å få programvaren er ikkje noko problem. Men eg ser poenget.

Så det brukte vil vere eit bedre kjøp enn 1000D?

Lenke til kommentar

Hvis du bare skal bruke kameraet i auto og point and shoot så er 1000D greit nok,men hvis du har tenkt deg og lære mer om fotografering og utforske kameraet så tror jeg 400D vil gi deg mer.

Det du sier er, med all respekt, tull og tøys. Det er riktignok noen små forskjeller i funksjonalitet mellom de to kameraene men hallo, det er altså *små* forskjeller det her er snakk om. Og billedkvaliteten til 1000D er marginalt bedre enn det 400D vil gi.

Det høres nærmest ut som om du ser på 1000D som et pek-og-klikk kompaktkamera og det er så langt fra sannheten som det kan få blitt. Canon 1000D er et fullgodt DSLR kamera med alle de mulighetene som det gir, la det være krystallklart. Ja det er forskjeller og ja 400D har et par-tre funksjoner som 1000D mangler men 1000D har et par ting som 400D mangler også. I tillegg så har 1000D en oppgradert versjon av billedbrikka som sitter i 400D og dermed noe bedre billedkvalitet.

Selv ville jeg faktisk valgt 1000D kit'et - om ikke annet så for å ha "nyfølelsen" som du får ved å kjøpe noe som er nytt. Det er jo et kjempekjøp til 3495,- med IS objektivet som faktisk er rimelig bra.

Forøvrig så tror jeg nok at trådstarter blir fornøyd uansett hva han velger. Men la ikke valget ditt influeres av antydningene ovenfor om at 1000D nærmest er et kompaktkamera som egner seg pest som pek-og-klikk kamera.

Lenke til kommentar

Hvis du bare skal bruke kameraet i auto og point and shoot så er 1000D greit nok,men hvis du har tenkt deg og lære mer om fotografering og utforske kameraet så tror jeg 400D vil gi deg mer.

Det du sier er, med all respekt, tull og tøys. Det er riktignok noen små forskjeller i funksjonalitet mellom de to kameraene men hallo, det er altså *små* forskjeller det her er snakk om. Og billedkvaliteten til 1000D er marginalt bedre enn det 400D vil gi.

Det høres nærmest ut som om du ser på 1000D som et pek-og-klikk kompaktkamera og det er så langt fra sannheten som det kan få blitt. Canon 1000D er et fullgodt DSLR kamera med alle de mulighetene som det gir, la det være krystallklart. Ja det er forskjeller og ja 400D har et par-tre funksjoner som 1000D mangler men 1000D har et par ting som 400D mangler også. I tillegg så har 1000D en oppgradert versjon av billedbrikka som sitter i 400D og dermed noe bedre billedkvalitet.

Selv ville jeg faktisk valgt 1000D kit'et - om ikke annet så for å ha "nyfølelsen" som du får ved å kjøpe noe som er nytt. Det er jo et kjempekjøp til 3495,- med IS objektivet som faktisk er rimelig bra.

Forøvrig så tror jeg nok at trådstarter blir fornøyd uansett hva han velger. Men la ikke valget ditt influeres av antydningene ovenfor om at 1000D nærmest er et kompaktkamera som egner seg pest som pek-og-klikk kamera.

At du kan bruk kameraet fjernstyrt med en trådløskontroller ser ikke jeg på som ubetydelig,heller ikke 9 fokuspunkt"spesielt ved makro"

Har vel aldri påstått at 1000D er et kompaktkamera,det jeg vil fram til at hvis du ikke har noe interesse i og lære deg og bruke kameraet så spiller det ingen rolle hva man kjøper,men hvis man er ute etter og bruke kameraet som et verktøy så er bruksfølelsen mye høyere med 400D en med et 1000D og sitt plasthus.

Når det gjelder bildekvaliteten så vil jeg gjerne at du utdyper hva en nybegynner vil se av marginalt bedre forskjeller på de to.

Hvilken andre muligheter har 1000D som ikke 400D har,utenom oppgradert bildebrikke.Og liveview er vel heller ikke en oppgradering som er avgjørende for kjøp av 1000D ?

At kameraet må være nytt tror jeg ikke var en av kriteriene som trådstarter nevnte.

Lenke til kommentar
At du kan bruk kameraet fjernstyrt med en trådløskontroller ser ikke jeg på som ubetydelig,...

Jeg mener å ha hørt det argumentet før. Hmmmm. Å ja, det var det. Det er selvfølgelig derfor mange mener at 5D mkII er et kamera man ikke kan vokse med...

Den har heller ikke popup blits så det er helt ubrukelig :tease:

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Eg er usikker her, men det at kameraet er nytt, noko som 1000D vil være når eg kjøper det er jo ein positiv ting syns eg da, vite at andre ikkje har brukt det og kanskje fikla med noko i kameraet som ikkje er heilt bra. Men han som selger 400D virker som ein seriøs fotoperson så trur ikkje han ville funne på noko sånt. 1000D kjem ikkje inn på elkjøp før 21. jan(eller no på tirsdag, noko som er tivlsomt) vil gjerne ha kamera så fort som mulig og, no har eg penger og(feira bursdag idag, så da kom pengene :))

Kva har egentlig 400D som ikkje 1000D har? bortsett fra 9 fokuspunkt, mens 1000D har 7(spiller det noko rolle?)

Lenke til kommentar

Problemet er berre at 400D har eg aldri sett i virkeligheten, så eg har aldri fått kjent grepet. 1000D har eit grep som går AKKURAT. Hadde det vert mindre hadde det blitt heilt uaktuelt.

Men liten off-topic, Canon EOS 1000D med IS er bedre enn Nikon D60 UTEN VR?

Lenke til kommentar
Problemet er berre at 400D har eg aldri sett i virkeligheten, så eg har aldri fått kjent grepet. 1000D har eit grep som går AKKURAT. Hadde det vert mindre hadde det blitt heilt uaktuelt.

Men liten off-topic, Canon EOS 1000D med IS er bedre enn Nikon D60 UTEN VR?

Både ja og nei.

På så lave brennvidder så har ikke IS/VR så stor betydning,det er helst på lengere brennvidde/mer tele at du har behov for IS/VR.

I enkelte situasjoner i dårligere lys kan et objektiv med stabilisering gi deg litt lengere lukkertider da du klarer og holde kameraet mer stille.

Ta og les denne guiden

Lenke til kommentar

Då er det bestemt, 1000D med IS blir bursdagspengane brukt til. Er som alle seier "du blir fornøyd uansett kva kamera du kjøper" så det gjelder nok meg og. Takker så mykje for all hjelp. Gleder meg til kameraet kjem på lager i Førde. Ta gjerne også ein titt på tråden om kameraveske som eg trenger hjelp til. Veit du PMnormal vart ganske "engasjert" i ein tråd angående tøffe kameravesker/bagger.

Link til tråden min om veske:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1059883

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...