Gå til innhold

iMac 20" 2,4 GHZ

addp

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg vurderte å kjøpe en iMac. Det jeg skal bruke den til er litt video redigering, foto redigering, men for det meste programering (etc. c++) og skole arbeid. Er 1 GB ram for lite for dette? Og 2,4 GHZ? Spilling ser jeg bort i fra.

Også lurte jeg litt på om 24" ble evt. for mye for å sitte oppi og programere og skrive tekst dokumenter, eller?

Takk for svar.

- Mvh,

Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det blir ikke sånn "heavy" med redigering av video og foto. Det blir å putte sammen noen små klipp og lage en liten snutt. Det jeg er litt bekymret over er 1GB med RAM holder i det heletatt til noe som helst? Jeg har jo kjørt med 4GB en stund nå på den gamle windows pcen. Og om prosessoren ikke kobler helt ut hvis pcen står på et døgn og jeg skal begynne å jobbe litt på den igjen.

Lenke til kommentar

Ville som sagt kjøpt mer RAM. OSX spiser ram som andre spiser grus (eller noe annet som er mer spiselig).

Har 4GB i min, og det fungerer bra. Bruker den mest til Aperture og surfing samt musikk.

Endret av MSg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men er det ikke litt overkill hvis jeg kjøper noe mer enn 2,4 GHZ hvis jeg skal bare bruke den til redigering og koding? Eller ville du kanskje ha annbefalt meg å gå for en 24"?

Jeg vurderte uansett og oppgradere RAMen uansett.

Lenke til kommentar

Er du student/elev på vgs kan du registrere deg via www.studenttorget.no og få mer i rabatt.

Da koster den dyreste iMacen 14.802,50 før du legger på mer. Men, ram kjøper du ikke fra Apple. Det kjøper du på f.eks komplett.no og setter i selv. Apple er rådyre på ram.

Apple: 4GB 800MHz DDR2 SDRAM - 2x2GB [kr 1.122,50]

Komplett: Crucial DDR2 SO-DIMM PC6400 4GB CL6 - 2x2GB [kr 499,00]

Så, penger å spare på å kjøpe ram andre steder enn fra Apple. Eneste fordelen med å kjøpe fra Apple er at du slipper å sette i selv. Men det tar deg ca tre minutter å gjøre det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...