Gå til innhold

Backup av instillinger og desktop i Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Jeg har masse snarveier og playlister på skrivebordet i tillegg til egendefinert panel med mange custom lauchers og snarveier, og et utvalg med programmer i Main Menu.

Kan jeg på noen måte ta backup av hele min konfigurasjon til én fil, og så importere denne ved reinstallasjon?

Er så lei av å måtte bruke et par timer på å gjenopprette alt ved hver reinstall av Ubuntu.

Noe håp for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er hår for alle :p

/home mappa inneholder alt dette. Hvis du, på samme maskin, oppretter en ny bruker og kopierer over /home (med alle de skjulte filene/mappene) ser de helt like ut.

Om dette lar seg gjøre til en ny installasjon er mer usikkert pga. versjonsforskjeller.

Men akkurat hvilket filer og mapper du trenger for det du vil oppnå vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg reinstallerer hver gang en ny ubuntu-distro kommer (dvs 2 ganger årlig), hver gang jeg klarer å fucke til noe sykt som jeg ikke får gjenopprettet og hver gang jeg føler at systemet er tregt.

Det blir altså relativt ofte, men jeg liker et ferskt system :wee:

Lenke til kommentar
Jeg reinstallerer hver gang en ny ubuntu-distro kommer (dvs 2 ganger årlig), hver gang jeg klarer å fucke til noe sykt som jeg ikke får gjenopprettet og hver gang jeg føler at systemet er tregt.

Ha /home på en egen partisjon. Det erstatter selvsagt ikke backup, men man slipper å ta en restore av /home hver gang man reinstallerer.

Lenke til kommentar

Wow. Det aner meg at du har installert Linux like mange ganger i løpet av et år eller to som jeg har gjort i løpet av de siste 11 årene. ;)

Det du gjør strider vell egentlig litt mye av tankegangen bak GNU/Linux, uten at det nødvendigvis må være noe negativt. Synes egentlig det er fasinerende at noen faktisk gjør dette. Det hadde egentlig vært litt morsomt å vite hvor lenge du faktisk har brukt GNU/Linux, med mindre det er noe du ikke ønsker å dele med omverdenen.

Egentlig fikk jeg nå litt lyst å se litt data fra et større utvalg av brukere for å se hvor ofte og hvorfor folk re-installerer. Nesten så jeg fikk lyst å lage en egen tråd.

Lenke til kommentar

Det samme gjorde jeg, og jeg har aldri reinnstalert. Eller, jeg innstalerte Hardy på fakeraid første gangen, og det fungerte bare sånn halvveis så jeg gjorde det på nytt en dag eller to senere.

Men du må huske på at systemkomponenter har konfigurasjonen sin i /etc/

Det kan være at det er enkelte ting der du ønsker å ta vare på. Det bør være mulig å få ut en liste over systemkonfigurasjonsfiler som er endret fra dpkg + litt bash, men det vet jeg ikke hvordan man gjør sånn uten videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...