Gå til innhold

Gravet seg til midten av jordkloden, hva vil skje?


Gjest Bruker-127711

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-127711

Jeg og en kompis diskuterte for noen dager siden. La oss si at det er ikke noe lava inne i jordkloden, bare stein.

- Vi har gravd oss helt til midten, hva vil skje så?

- Tyngdekraften går jo innover, alt går til midten. Hva vil skje akkurat det punktet hvor du kommer til den andre siden? vil du falle ned?

- Og vil du da snu retning av fallet hver gang du krysser midten?

 

Får helt vondt i hodet av å tenke på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-127711
Flyter i stein?

 

Tror han mente mer at vi svever, for helt imidten, møtes alt i ett punkt.

 

Edit: at tyngdekraften møtes i et punkt.

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det ville vært så sunt for kroppen at alt bare blir dratt... innover.

 

Om det ikke hadde vært oksygen (eller andre gasser som lager motstand) der, og så hoppet oppi dette hullet du hadde laget tvers igjennom jorda, så ville du ha "bouncet" til evig tid.

 

Jeg tror dette er det mest riktige svaret. Man ville enten svevet som i rommet, eller .. om man hadde gravd seg videre ut på andre siden, og hoppet tilbake i hullet ville man bouncet frem og tilbake.. vel og merke om det ikke var noen motstand. Men det som gjør at vi har en tyngdekraft er jo massen jorden består av. Det finnes ingen mirakelkule i midten som alt trekkes imot. Så jeg vil tro at man ville merke en tyngekraft til siden også.

Lenke til kommentar

Hvis det er et lite rom i midten av jorda vil du bli dratt mot den retningen der jorda er tykkest? ellr? Er det ikke sånn at gravitasjon = produktet av massen til de to objektene (som drar i hverandre) delt på avstanden mellom de to, ganger enellerannen konstant? I så fall vil du ikke kunne sveve i midten hvertfall.

 

edit: skriveleif

Endret av Newklear
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Sannsynligvis vil du bli knust av trykket der nede.

Ja, det er nok et rimelig kraftig trykk i midten.

 

Men den knuste kroppen din vil hvertfall svinge frem og tilbake for til slutt å stoppe svevende i midten etter lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...