Gjest Bruker-127711 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg og en kompis diskuterte for noen dager siden. La oss si at det er ikke noe lava inne i jordkloden, bare stein. - Vi har gravd oss helt til midten, hva vil skje så? - Tyngdekraften går jo innover, alt går til midten. Hva vil skje akkurat det punktet hvor du kommer til den andre siden? vil du falle ned? - Og vil du da snu retning av fallet hver gang du krysser midten? Får helt vondt i hodet av å tenke på det. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Du vil brenne opp til aske og asken vil brenne opp til ingenting. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 La oss si at det er ikke noe lava inne i jordkloden, bare stein. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 La oss si at det er ikke noe lava inne i jordkloden, bare stein. Jeg beklager. Trøtt... Det jeg tror er at man flyter.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Flyter i stein? Tror han mente mer at vi svever, for helt imidten, møtes alt i ett punkt. Edit: at tyngdekraften møtes i et punkt. Endret 11. januar 2009 av Bruker-127711 Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 hvis gravitasjonen er likt p[ alle kanter burde man i teoriet vere vektl;s? Lenke til kommentar
Callisto Star Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Hvis det er et lite rom i midten av jorda tror jeg at man ville svevd inni der Lenke til kommentar
HammerBro Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Hvis hele jordens kjerne er laget av stein møter du på masse stein, naturligvis.. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg tror ikke det ville vært så sunt for kroppen at alt bare blir dratt... innover. Om det ikke hadde vært oksygen (eller andre gasser som lager motstand) der, og så hoppet oppi dette hullet du hadde laget tvers igjennom jorda, så ville du ha "bouncet" til evig tid. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg tror ikke det ville vært så sunt for kroppen at alt bare blir dratt... innover. Om det ikke hadde vært oksygen (eller andre gasser som lager motstand) der, og så hoppet oppi dette hullet du hadde laget tvers igjennom jorda, så ville du ha "bouncet" til evig tid. Jeg tror dette er det mest riktige svaret. Man ville enten svevet som i rommet, eller .. om man hadde gravd seg videre ut på andre siden, og hoppet tilbake i hullet ville man bouncet frem og tilbake.. vel og merke om det ikke var noen motstand. Men det som gjør at vi har en tyngdekraft er jo massen jorden består av. Det finnes ingen mirakelkule i midten som alt trekkes imot. Så jeg vil tro at man ville merke en tyngekraft til siden også. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hva om vi hadde fjernet hele jorden, og latt tyngdekraften bli igjen. Ville en ende opp med å snurre rundt og rundt da? Fortere og fortere og fortere? Er det ikke dette i prinsipp som skjer med planeter osv mtp. solas gravitasjon? Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hvis du har en rundt kule som er magnetisk, så legger du en annen magnet i mitten. Da vil jo den sveve i mitten av kula. Blir ikke det ca. det samme? Lenke til kommentar
pululf Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det som vil skje er at du er vektløs. Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Sannsynligvis vil du bli knust av trykket der nede. Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Hvis det er et lite rom i midten av jorda vil du bli dratt mot den retningen der jorda er tykkest? ellr? Er det ikke sånn at gravitasjon = produktet av massen til de to objektene (som drar i hverandre) delt på avstanden mellom de to, ganger enellerannen konstant? I så fall vil du ikke kunne sveve i midten hvertfall. edit: skriveleif Endret 11. januar 2009 av Newklear Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Sannsynligvis vil du bli knust av trykket der nede. Ja, det er nok et rimelig kraftig trykk i midten. Men den knuste kroppen din vil hvertfall svinge frem og tilbake for til slutt å stoppe svevende i midten etter lang tid. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hvor stor fart ville en kropp på 70kg oppnår på veien ned? Noen som har en formel for dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hvor stor fart ville en kropp på 70kg oppnår på veien ned? Noen som har en formel for dette? Nesten 200 km/t, da er du oppe i terminalfart (hvis det er luft inne i denne tunellen) Formler: http://en.wikipedia.org/wiki/Free-fall Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Kan ta feil hvor som helst her, men prøver. Gravitasjonen er jo ikke lokalisert akkurat i midtpunktet av jorda, det er jo gravitasjon i hvert enkelt atom, som gjør at du sannsynligvis bare vil sveve rundt midt inni der, og bli dratt like mye til alle kanter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå