Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp med overklokking av q9300, P5Q-E og Radeon HD 4870

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lenge siden jeg har drevet med overklokking nå. Kan huske det som det var i går når vi pressa 2400+ mobile prosessorer til uante høyder med vulcan 12 cpu vifter og Mist vannkjøling..... men det ser ut til at jeg trenger litt drahjelp da det ser ut som om en del har forandret seg.

Jeg har nå gått til anskaffelse av ny pc:

P5Q-E, P45, Socket-775Corsair

Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB

Intel Core# 2 Quad Q9300 2.5GHz SocketLGA775

NorthQ 3590 Water Cooling Kit

PowerColor Radeon HD 4870 "PCS" 512MB,GDDR5

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7203S,SATA

Microsoft Windows Vista Prem NorskSP1,OEM,DVD

Creative SB X-Fi Xtreme Audio

Freeze Extreme Thermal Kjølepasta,3 gram

Akasa kabel bånd, borrelås, 5 bånd

Northq Black Magic Flex 850W,Modular

Nine Hundred sort miditower,Vindu i sidepanelet

Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA232MB 7200RPM

Den er nettopp satt opp, og som dere ser er har jeg et lukket vannkjølingssystem fra northq. Kunne jeg fått litt tips om overklokking av skjermkort og cpu?

Mvh Kjetil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sikkert klokke langt med vCore på auto.

Trenger ikke gi minne mer spenning enn det skal ha. Et greit utgangspunkt er å sette 1:1 divider og klokke minne med bus. 1:1 = 333/667 MHz PC5300 prosessor på stock. Så justerer du opp bus til f.eks 400 og får 400/800 PC6400 på minne osv.

Lenke til kommentar

920 på minne er ikke mye når brikkene er spesifisert til 1066, husk rett spenning!

Kan jo kanskje øke vCore litt mer, pass på temp. Er prøving og feiling som gjelder

460 x 7,5 er da absolutt akseptabelt. Kanskje klokke litt ned til du får maskinen stabil.

Test stabilitet med f.eks prime95.

Lenke til kommentar

1,3625 er grensen . Over det risikerer du skade.

Timings er det siste du strammer inn når du har funnet en stabil CPU OC.

Kan sikkert stramme inn til 4-4-4-12. Er ikke slik at strammere timings gjør systemet mer stabilt, men det kan gi deg litt bedre ytelse.

Se også litt på FSB overvoltage og North Bridge. Usikker på om dette gjelder ditt hovedkort. Se hva du finner.

Lenke til kommentar

Kjørte opp NB volt noen hakk, og det ser ut til at ting begyner å bli veldig stabilt. Har kjørt prime i en time uten crash. Har også testet gta 4, som jeg vil tro er en liten test i seg selv da den bruker alle fire kjernene effektivt og er svært cpu krevende.

Har en del mer å gå på NB volten, husker ikke hva jeg satt den til.. skal komme tilbake med dette..

Stabil klokk: 440x7,5. 1,35 Vcore. 31C idle, 47C load. 1:1 Bus/RAM. 2,1 V på RAM.

Må si at en stabil klokk fra 2500mhz til 3300 (700mhz forbedring) begyner å ligne noe. Vil tro jeg har noe mer å gå på med Vcore (skal settes opp til 1,37) og NB. Litt småjusteringer her og der vil kanskje gjøre at BUS hastigheten kan stilles yteligere opp.

Fant forresten denne linken som kanskje kan gi meg en lite hint hva som skal til for det siste...

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...ad-q9300_6.html

Takk for veldig god hjelp Pastafarien :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha suset rundt i bios og testet litt på volten så ble det følgende stabil klokk

462x7,5= 3465MHZ

Har noe mer å gå på, men det tror jeg ikke er mye. Vurderer å stoppe her, vil ikke øke volt noe mer nå.

Skal komme med en update på de forskjellige instillingene i bios ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Hei, jeg bare hopper inn som en ninja og må få spøre om noe!

Jeg har P5Q hovedkort og. jeg bare lurer på en ting, Core Temp / Riva Tuner viser samme CPU temperatur på rundt 45-50 grader per core, mens i bios står det CPU ligger på 37 grader.

Hva er det som viser riktig?

Har Q9550

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...