JibbeSander Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Hei jeg har akkurat fått ett Nikon D40... å jeg vill gjerne ta seriefotograferinger... å jeg lurer på åssen jeg får jeg till det? kan dere vær så snill å forklare litt detalier... det ville vært fint takker på forhånd Endret 11. januar 2009 av JibbeSander Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 I bruksanvisningen som det virker som du kan ha stor nytte av å lese, står det meste du trenger å vite om kameraet ditt. Lykke til. Lenke til kommentar
JibbeSander Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 I bruksanvisningen som det virker som du kan ha stor nytte av å lese, står det meste du trenger å vite om kameraet ditt. Lykke til. Hehe, vet det men jeg har bruksanvisninga hos mamma å jeg er hos pappa nå Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 I bruksanvisningen som det virker som du kan ha stor nytte av å lese, står det meste du trenger å vite om kameraet ditt. Lykke til. Hehe, vet det men jeg har bruksanvisninga hos mamma å jeg er hos pappa nå Skulle vel være mulig å laste ned manualen fra Nikon sine sider også. Lenke til kommentar
runniz Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Trykk "i", eller infoknappen og bla deg frem til der det på høyre side står . Endre denne til det er et bilde av tre rektangler over hverandre. Endret 11. januar 2009 av runniz Lenke til kommentar
kaian Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 I skjermen, på høyre side, rett under iso-verdien, er det et rektangel med en 's' i. Det betyr at "shooting-mode" er i single-shot. Bruk lupe+ knappen for å komme inn i menyen, trykk pil opp eller ned til du er på "shooting-mode", trykk og hold nede lupe- og se forklaringen (hjelpeteksten), slipp lupe- og trykk OK for å stille om til serieopptak. Lupe- med hjelpetekst fungerer i store deler av menyen, anbefales! Lenke til kommentar
JibbeSander Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Trykk "i", eller infoknappen og bla deg frem til der det på høyre side står . Endre denne til det er et bilde av tre rektangler over hverandre. ok takk men er det noen som vet om det funker å ta seriefotografi med blits? Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Trykk "i", eller infoknappen og bla deg frem til der det på høyre side står . Endre denne til det er et bilde av tre rektangler over hverandre. ok takk men er det noen som vet om det funker å ta seriefotografi med blits? For å kunne ta serieopptak med blits i maksimal hastighet må du skaffe deg en ekstern blits som klarer å lade seg opp igjen med samme hastighet som bps'en på kameraet. Endret 11. januar 2009 av jaadd Lenke til kommentar
kaian Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 men er det noen som vet om det funker å ta seriefotografi med blits? Det er jo bare å gjøre noen forsøk det... Forsøk lang serie med blits, i godt opplyste omgivelser og i stummende mørke, med motivet nært og med motivet lengre unna. D40 tar bilder i serie så fort det kan, og dersom du ber om blits så vil den fyre av blits hver gang blitsen er tilstrekkelig ladet. Mens blitsen lader, tar den bilder uten. Hvor lang tid det tar å lade opp avhenger av i hvilken grad hver blitsavfyring lader ut, så under gunstige forhold (typisk ved fill-in i godt lys) kan du få flere blitsbilder etter hverandre før det blir noen uten. Som Jaadd nevner, vil en ekstern blits kunne lade fortere opp igjen, men det er først og fremst de store dyre som lader fort. Lenke til kommentar
JibbeSander Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Trykk "i", eller infoknappen og bla deg frem til der det på høyre side står . Endre denne til det er et bilde av tre rektangler over hverandre. ok takk men er det noen som vet om det funker å ta seriefotografi med blits? For å kunne ta serieopptak med blits i maksimal hastighet må du skaffe deg en ekstern blits som klarer å lade seg opp igjen med samme hastighet som bps'en på kameraet. jaha ok men jeg tar bilder av pappa som går bortover gulvet å jeg har på den ``løpe`` modusen på det hjulet liket ved der man knipser... men når jeg tar mange bilder så blir pappa skurrete men alt andre ting er klart... det er fordi at han går... er det noen innstillinger som gjør sånn at han ikke blir skurr? fordi jeg tar ski bilder å da er det litt dumt at det jeg skal ta bilder av blir bare skurr. det skjer også når bare skal ta ett helt vanerlig bilde uten blits :S Hjelp meg!!! Lenke til kommentar
ikoras Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det kan tyde på at du har for liten lukkertid til å fryse bevegelsen. Det du kan prøve er såkalt panning, dvs at du følger bevegelsen, dvs faren din som går, med kameraet mens du tar bildet. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 men er det noen som vet om det funker å ta seriefotografi med blits? Det er jo bare å gjøre noen forsøk det... Forsøk lang serie med blits, i godt opplyste omgivelser og i stummende mørke, med motivet nært og med motivet lengre unna. D40 tar bilder i serie så fort det kan, og dersom du ber om blits så vil den fyre av blits hver gang blitsen er tilstrekkelig ladet. Mens blitsen lader, tar den bilder uten. Hvor lang tid det tar å lade opp avhenger av i hvilken grad hver blitsavfyring lader ut, så under gunstige forhold (typisk ved fill-in i godt lys) kan du få flere blitsbilder etter hverandre før det blir noen uten. Som Jaadd nevner, vil en ekstern blits kunne lade fortere opp igjen, men det er først og fremst de store dyre som lader fort. ja, jeg tenkte når blitsen fyres av med maksimal effekt, da kreves det nok en ekstern blits. Disse er ofte veldig dyre om du skal ha mye firepower og rask oppladningstid, så du må vurdere behovet ditt før du eventuelt går til innkjøp av en ekstern blits. Spørs jo hva du tar bilder av, men til vanlig bruk har du sjeldent behov for seriefoto med blits på maks effekt. Selv har jeg SB-400, som er den billigste eksterne blitsen til Nikon. Vet ikke om jeg hadde kjøpt den selv, men fikk den i gave, og var i grunn fornøyd med den. Den største fordelen jeg merker med ekstern blits er muligheten til å bounce blitsen (fyre av blitsen mot f.eks taket, slik at lyset reflekters ned mot det/de du tar bilde av) Slik unngår du stygge skygger og overopplyste ansikter etc. Lenke til kommentar
JibbeSander Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Det kan tyde på at du har for liten lukkertid til å fryse bevegelsen. Det du kan prøve er såkalt panning, dvs at du følger bevegelsen, dvs faren din som går, med kameraet mens du tar bildet. jaha ok, men vet du åssen man kan stille på lukker tiden? evt. bilder ville vært fint Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Det kan tyde på at du har for liten lukkertid til å fryse bevegelsen. Det du kan prøve er såkalt panning, dvs at du følger bevegelsen, dvs faren din som går, med kameraet mens du tar bildet. jaha ok, men vet du åssen man kan stille på lukker tiden? evt. bilder ville vært fint Hvis du stiller programhjulet (oppå, til venstre) til S, vil du selv kunne kontrollere lukkertiden, mens blenderåpningen (f) vil automatisk stilles inn for å gi riktig lysmengde. Du justerer lukkertiden ved å vri på hjulet som er oppe til høyre, på baksiden av kameraet, og du vil se på skjermen at tallet som står som en brøk (1/200) f.eks vil endre seg, enten opp eller ned. 1/200 betyr en tohundredels sekunds lukkertid. Hvis det bare står et enkelt tall med " bak, betyr det hele sekunder. F.eks vil 2.5" være to og et halvt sekunders lukkertid. Vær obs på at raskere lukkertid krever at mer lys slippes inn til bildesensoren. Dette kan du gjøre ved å øke iso, bruke blits, gjøre blenderåpningen større (lav f/-verdi). Jeg tror allikevel du har behov for å lære deg de forskjellige elementene som påvirker eksponeringen.(lukkertid/blenderåpning/ISO) Både hvordan du endrer de, og hvordan de påvirker bildet. Det finnes massevis av guider, her på akam og ellers på nettet. Du vil få veldig mye mer igjen for fotograferingen om du kan bruke apparatet ditt fullt ut. EDIT: her er en fin og enkel oversikt fra forumet på akam: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Endret 11. januar 2009 av jaadd Lenke til kommentar
JibbeSander Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Det kan tyde på at du har for liten lukkertid til å fryse bevegelsen. Det du kan prøve er såkalt panning, dvs at du følger bevegelsen, dvs faren din som går, med kameraet mens du tar bildet. jaha ok, men vet du åssen man kan stille på lukker tiden? evt. bilder ville vært fint Hvis du stiller programhjulet (oppå, til venstre) til S, vil du selv kunne kontrollere lukkertiden, mens blenderåpningen (f) vil automatisk stilles inn for å gi riktig lysmengde. Du justerer lukkertiden ved å vri på hjulet som er oppe til høyre, på baksiden av kameraet, og du vil se på skjermen at tallet som står som en brøk (1/200) f.eks vil endre seg, enten opp eller ned. 1/200 betyr en tohundredels sekunds lukkertid. Hvis det bare står et enkelt tall med " bak, betyr det hele sekunder. F.eks vil 2.5" være to og et halvt sekunders lukkertid. Vær obs på at raskere lukkertid krever at mer lys slippes inn til bildesensoren. Dette kan du gjøre ved å øke iso, bruke blits, gjøre blenderåpningen større (lav f/-verdi). Jeg tror allikevel du har behov for å lære deg de forskjellige elementene som påvirker eksponeringen.(lukkertid/blenderåpning/ISO) Både hvordan du endrer de, og hvordan de påvirker bildet. Det finnes massevis av guider, her på akam og ellers på nettet. Du vil få veldig mye mer igjen for fotograferingen om du kan bruke apparatet ditt fullt ut. EDIT: her er en fin og enkel oversikt fra forumet på akam: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Takk Lenke til kommentar
JibbeSander Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Men når jeg tar bilde uten blits( altså det lyn moduset) så blir det også skurrete... åssen fikser jeg det? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Men når jeg tar bilde uten blits( altså det lyn moduset) så blir det også skurrete...åssen fikser jeg det? Noe sier meg at det du trenger er å lese en bok om fotografering for nybegynnere. Ellers vil denne tråden raskt ligne en... Lenke til kommentar
JibbeSander Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Men når jeg tar bilde uten blits( altså det lyn moduset) så blir det også skurrete...åssen fikser jeg det? Noe sier meg at det du trenger er å lese en bok om fotografering for nybegynnere. Ellers vil denne tråden raskt ligne en... hehe... men jeg holder kamera helt stille å jeg har lest alt om blits i instrukjsons boka Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Kjapp innføring i noen begrep du bør ha kjennskap til, jeg skrev dette for min egen klubb for et stykke tid tilbake siden. Når du har kontroll på de tre begrepene her, så er du komt et godt stykke på vei: Blenderopning: http://nwa.no/forums/viewtopic.php?f=2&t=47 Lukkertid: http://nwa.no/forums/viewtopic.php?f=2&t=53 ISO: http://nwa.no/forums/viewtopic.php?f=2&t=67 Det er vel noen lignende guider her på forumet også om du leter litt. Lenke til kommentar
JibbeSander Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Kjapp innføring i noen begrep du bør ha kjennskap til, jeg skrev dette for min egen klubb for et stykke tid tilbake siden. Når du har kontroll på de tre begrepene her, så er du komt et godt stykke på vei: Blenderopning: http://nwa.no/forums/viewtopic.php?f=2&t=47 Lukkertid: http://nwa.no/forums/viewtopic.php?f=2&t=53 ISO: http://nwa.no/forums/viewtopic.php?f=2&t=67 Det er vel noen lignende guider her på forumet også om du leter litt. Takker den instruksen var heeelt syyk men nå prøvde jeg meg litt å tok bilde av noe helt lyst på pcen på auto fokus å da tok den mange bilder etter hverandre å det ble helt klart men finns det en helt lik modus uten blits? det moduse er den grønne auto med et kamera på... så går det ann å ha den fokusen men slå av blitsen ? Endret 11. januar 2009 av JibbeSander Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå