Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Aldersgrense ved kjøp av kondom?

Gjest Kondomtryne

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg om hva som står der, men ikke din anvendelse av paragrafen. Høyesterettsdommer Øie hadde dette å melde i en straffesak fra 2005:

I forarbeidene er det fremhevet at den seksuelle lavalder på 16 år først og fremst skal « virke som et vern mot seksuell omgang med voksne », jf. Ot.prp.nr.28 (1999-2000) side 57. Departementet ønsket likevel ikke å formulere regelen i fjerde ledd som en straffrihetsgrunn - hvor straff skal falle bort dersom vilkårene er oppfylt. Departementet viste til at retten ved en « kan-regel » etter en konkret vurdering kan bestemme hvilken løsning som er riktig i det enkelte tilfellet. Jeg legger til grunn at det må foreligge særlige forhold for at det skal bli idømt straff der de som hadde den seksuelle omgangen, var omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Uthevingene er mine egne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I denne situasjonen er det nok mange som mener det er ille å selge kondomer til mindreårige, men det er da mye værre å nekte dem kondomer sånn at de har sex uten kondomer? Om noen er så DUMME at de tror at en kåt 13-åringer ikke har sex fordi han/hun ikke fikk tak i kondomer...

Lenke til kommentar

Nå står da butikken ganske fritt til å nekte deg å kjøpe noe som helst, så lenge det ikke går under div. diskrimineringslover. Så sålenge butikken nekter deg kjøp pga. alder har de lov til det, om du derimot ikke får kjøpe fordi du er neger, homo eller jente så har de ikke lov til det.

De burde selfølgelig la deg kjøpe, men om de ikke vil er det vanskelig å tvinge dem.

Lenke til kommentar
Krav til å poste ved bruk av gjestefunksjonen er at innleggene er av sensitiv og alvorlig art og at man ønsker å unngå å få slike personopplysninger knyttet til sin person. Ordningen med gjestefunksjon er til for å gi brukere et utvidet tilbud og mulighet til å kunne sikre seg anonymt om temaer som er av sensitiv art, så vær så vennlig å ikke ødelegg dette med useriøse innlegg.

Ved stadig misbruk av denne ordningen vil den bli fjernet.

Til informasjon er sensitiv personopplysninger i denne sammenheng definert som informasjon om seksuelle forhold og helseforhold.

(Og som vanlig skal ikke dette innlegget kommenteres, send evt. en PM)

Lenke til kommentar
Nå står da butikken ganske fritt til å nekte deg å kjøpe noe som helst, så lenge det ikke går under div. diskrimineringslover. Så sålenge butikken nekter deg kjøp pga. alder har de lov til det, om du derimot ikke får kjøpe fordi du er neger, homo eller jente så har de ikke lov til det.

De burde selfølgelig la deg kjøpe, men om de ikke vil er det vanskelig å tvinge dem.

Så de kan nekte deg fordi du er gutt?

Lenke til kommentar
Så de kan nekte deg fordi du er gutt?

Selvfølgelig ikke. Poenget er at om de nekter deg å kjøpe kondomer fordi du er homofil, gutt, jente, afrikaner eller noe annet, så er det ikke lov. Men om det er fordi de mener at du som person ikke burde få kjøpe kondomer så har de lov til å nekte deg det. :)

Det betyr ikke at en afrikaner på 12 som blir nektet å kjøpe kondomer, nødvendigvis er blitt utsatt for diskriminering. :)

Lenke til kommentar

Lurte på det samme som denne trådstarteren, men heldigvis trengte jeg ikke lage en selv, siden jeg fant denne :p

Nice at det ikke er aldersgrense da :) Men hvor er det man kan kjøpe det da? :)

i by'n her har vi rema, coop og europris, hehe - har noen av dem det?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...