Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Aldersgrense ved kjøp av kondom?

Gjest Kondomtryne

Anbefalte innlegg

Gjest Kondomtryne

Hallo, ble nesten nektet å kjøpe kondomer på butikken i dag.

Er 14 år gammel, men er det noen aldersgrense på å kjøpe kondomer? Damen i kassen Nektet nesten først å selge dem til meg og spurte om jeg er gammel nok til å kjøpe sånt, og det virket ikke som om hun spøkte heller, for hun var alvorlig en stund.

Jeg ble opprørt, og spurte rett ut om hun syns det er bedre om jeg knuller uten dem, og da fikk jeg "la gå da" til svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke sjekket om det er noen aldersgrense på det. Men det blir litt som å nekte å selge lightere til 16årige, fordi de ikke er gamle nok til å røyke.

Om det blir noe problem å kjøpe de i butikken kan du jo alltids spørre helsesøster om du kan få der. Dog, flere som mener at de ikke er verdens beste kondomer.

mrbjoern. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville skrevet et lite brev eller en mail til høyere hold i den butikkkjeden og fortalt om denne hendelsen. Sånt skal man ikke måtte oppleve og slik oppførsel vil jo bare gjøre at ungdom kanskje vegrer seg enda mer for å kjøpe kondomer.

Lenke til kommentar
Det blir ikke det samme som å forby noen å kjøpe lighter, det er faktisk 16 årsgrense på det noen steder. To fjortenåringen har like mye lov til å knulle som to attenåringer

Om man slenger på kommentaren "Dere er vel ikke gamle nok til å røyke gutter." Så mener hvertfall jeg, at det kan sammenlignes. Selv om det er 16 års grense på å kjøpe lightere, så skal man slippe slike kommentarer uansett. :)

Lenke til kommentar

Kondom er ikke aldersgrense ;)

Gå til din helsesøster på skolen der får du GRATIS, ungdomens helestasjon er det også noe som heter, der får du egentlig det meste du trenger hvis du bare spør ;)

Og nei det er ikke aldersgrense, vi 8.kl hadde noe prosjekt innen for matte eller noe vi skulle finne matvare priser og der sto kondom på lista :p

Vi spurte i: Ultra, Rimi. På rimi sa de prisen med engang og på Ulta kom hun kasse dama sånn: "Er ikke dere litt for ung til det?" lol :D Men du somsagt du får det gratis hos helsesøster på skolen eller ungdomens helsestasjon.

Ikke handle på butikken ;) Og nei det er ikke aldersgrense

Lenke til kommentar

I en butikk har man ikke rett til å kjøpe noen ting. Man har egentlig ikke rett til å komme inn heller. Butikkeier eller selger kan nekte deg å kjøpe sjokolade om så er tilfelle så lenge det ikke gjøres på bakgrunn av diskriminering, rasisme osv.

Men en slik hendelse er jo naturligvis uønsket. Eg husker selv hvor nervøs eg var når eg var under 16 for å kjøpe kondomer. Og som trådstarter selv påpekte så er det bedre å knulle med kondom enn å bli gravid ved 14 år. Hun kan tross alt ikke hindre at selve sexen skjer :)

Så eg ville også sendt et brev høyere opp. Det er allerede nok nervøsitet knyttet til dette i fra før.

Lenke til kommentar

Svirrer rykter om aldersgrenser på kondomer rundt om kring. Jeg kan ikke forstå at man skal putte aldersgrense på noe sånt, så jeg tror ikke på at det er det før jeg får se det fra en pålitelig kilde. :p (Uansett, kondomer får man jo gratis fra Helseutvalget, sendt hjem i posten om man ikke tør å kjøpe i butikk eller banke på hos helsesøster.)

Historien minner forresten om en gang for noen år siden da jeg skulle kjøpe Ingefærøl. Det tok litt tid før jeg fikk lov (kassadama snudde og så på over alt på flaska for å se om det inneholdt alkohol.). I lol'd.

Lenke til kommentar
Det blir ikke det samme som å forby noen å kjøpe lighter, det er faktisk 16 årsgrense på det noen steder. To fjortenåringen har like mye lov til å knulle som to attenåringer

Faktisk ikke ;)

For å holde meg litt til topic så kan jeg bekrefte at det ikke er noen aldersgrense på å kjøpe kondomer

Lenke til kommentar
Bunnpris ved skolen min har 18 årsgrense på lighter.

Sier jo sitt? Kanskje mange kids som prøver å kjøpe?

Sa aldri noe imot det heller. Skjønner godt at de har 18 årsgrense på slikt ettersom at det er alt for mange som røyker ved skolen min + at det ligger en ungdomsskole like ved òg.

Lenke til kommentar
To fjortenåringer har like mye lov til å ha samleie med hverandre som to attenåringer. Straffelovens §196 blir relevant her.

Nope, det er ulovlig for to fjortenåringer å ha sex med hverandre. Fordet om dem er under kriminell lavalder kan det bli oppfølgning pga det, samt at den ikke faller bort ved lik alder og utvikling, men den kan gjøre det

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...