Gå til innhold

dvd, vcd, divx, svcd...

vegge

Anbefalte innlegg

Har for tiden en DVD-spiller i huset, og har et par små spørsmål.

1. Hva er forskjellen på VCD og SVCD?

2. Går det ikke an å spole e.l. på en slik videocd? Det er jo litt kjipt hvis man må se hele filmen i strekk. Klikker den må man begynne helt på nytt igjen...

2. Fins det programmer som gjør divx om til VCD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-18 20:49, havegg skrev:

Har for tiden en DVD-spiller i huset, og har et par små spørsmål.

1. Hva er forskjellen på VCD og SVCD?

VCD er kodet i MPEG1 i 352x288 (PAL), med maks total (lyd og bilde) bitrate på ca. 1.4 Mbit/s (1X)- CBR (constant bitrate). Kvalitet som VHS når VCD'en er optimalt laget... Man får ca. 74 min video på en vanlig 74 min. CD-ROM...

SVCD er kodet i MPEG2 (samme som DVD), med oppløsning 480x576 (PAL), maks total bitrate ca. 2.8 Mbit/s (2X), støtter VBR (variable bitrate) og CBR, kvalitet som SVHS... Kvalitet/spillelengde blir et kompromiss, bra kvalitet med ca. 40-50 min per plate, men man kan putte 2 timer på en plate hvis man ikke er for kresen... Med to plater på en film får man meget god kvalitet. Gir også mulighet for fire valgfrie undertekster og to språk (to lydspor).

Quote:

2. Går det ikke an å spole e.l. på en slik videocd? Det er jo litt kjipt hvis man må se hele filmen i strekk. Klikker den må man begynne helt på nytt igjen...

Går fint å spole i forskjellige hastigheter (bakoverspoling funker dårligere...), du kan også taste inn absolutt tidspunkt på filmen og avspillingen hopper direkte dit... Man kan også ha kapitler både på VCD og SVCD, noen programpakker kan bruke de samme kapitlene som er på DVD'en man tar sikkerhetskopi av.

Quote:

2. Fins det programmer som gjør divx om til VCD?

Ja, lurer på om ikke siste versjon av DVD2SVCD skal fikse det...!?! Sjekk http://www.doom9.net

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2002-01-18 22:41 ]

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har endelig klart å konvertere en divx-film til svcd. Problemet er bare at jeg måtte brenne den ut på 2 fulle 700MB-plater og 150MB ekstra. Er det ingen måte å få filmen til å komme på AKKURAT 2 plater? Jeg har da sett andre vcd-er på NØYAKTIG 2 eller 3 plater...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...