Gå til innhold

Allround-laptop 5-8k. SXGA eller bedre.

Anbefalte innlegg

Jeg har tittet på mange PC-er på forskjellige nettbutikker og funnet drøssevis av maskiner som på alle måter tilfredsstiller mine krav, men så godt som alle lider av én særdeles prekær mangel: Skikkelig skjerm; det er (W)XGA på alt, selv der innmaten er virkelig "high-end".

Jeg er altså på utkikk etter en laptop med oppløsning på minst 1400 × 1050. Ellers har jeg ikke andre krav enn dedikert grafikkort (så lenge jeg kan kjøre Source-spill klarer jeg meg nok) og nok RAM til å multitaske Photoshop, Opera og en del teksdokumeter. Og om den leveres med Windows XP vil det være en STOR bonus.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snedig!

Men resultatene er deprimerende. Den billigste med WSXGA+, 2 GB RAM og dedikert GPU koster over åtte og et halvt tusen og finnes attpåtil ikke på lager noe sted.

Jeg må si det overrasker meg at det er vanskelig å finne en laptop med like god skjerm som min fem år gamle traver. Og jeg som trodde fremskrittene kom rask i PC-verdenen.

Lenke til kommentar

Mhm, jeg sitter og vurderer å bytte skjerm på min r61 14" (skryte skryte) til en 1440*900, eller (om jeg kan få tak i det) en 1680*1050. Ligger på rundt 1000 på ebay...

Ingenting er som masse skrivebordsplass og små fonter og ikoner osv. Spesielt til redigering av høyoppløste bilder. Dessuten er 1280*800 tragisk lite egentlig, 2 msn vinduer så har du fyllt hele.

Lenke til kommentar

Jeg ser nok mest på innmaten, men dette er fordi jeg alltid kjører ekstern skjerm når jeg ikke har den på skolen. På skolen driver jeg bare med word osv, så da klarer jeg meg utmerket med 1200*800 på min 13" store skjerm. Synes egentlig dette er ganske passe på en slik skjerm og :)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg mange 100 grunner til å ikke kjøpe en dell pc (gjelder ikke den nye sorte latitude serien, da den ligger mange mange hakk over noe annet jeg har prøvd fra dell)

Inspiron kommer med maks 1440*900, og kommer da på minst 5110kr. Men da med integrert skjermkort

Dell studio kommer med 1920*1200 og minstepris da på 6580, eller 7960 om man skal ha tilsvarende pc som SL500 maskinen, men da med høyere oppløsning. Et godt kjøp om man ikke er som meg og hater dell-bærbare.

Dell xps kommer med 1920*1200 og tilsvarende specs ellers og et 8600gt for 9250kr.

Likevel hadde jeg aldri valgt den så lenge det er en dell :p

Ja jeg har prøvd alle ovennevnte dell maskiner, og jeg har prøvd alle de nye seriene (og gamle) fra lenovo.

Lenke til kommentar

Jeg må ærlig innrømme at jeg finner Dell sine hjemmesider noe uoversiktlige. Om noen kunne sette opp et maskin for meg der ville jeg blitt særdeles takknemlig.

Og det gjør ikke noe om du utdyper om hvorfor du misliker Dell, Flimzes; jeg vil nødig gjøre et kjøp jeg vil angre på.

Jeg vil helst få lagt inn en bestilling før arbeidsuka starter, da jeg for øyeblikket er uten PC, og forelesningskjøret starter ... vel, . Det skal bli spennende å se hvordan jeg klarer meg uten i noen dager, da. Jeg ser for meg sene kvelder på biblioteket. :wee:

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Jeg sitter på samme inntryket av DELL. De har en lei tendens til å bruke ytdaterte komponenter, de opererer ofte med mange forskjellige komponenter til en og samme maskin, kjøper opp restpartier og utgåtte varer. (Derfor de ikke oppgir hvilket HK/hvilket merke de fleste komponentene som sitter i maskinen er.. )

Lenke til kommentar

Som pc-ansvarlig på to skolerså langt med dell-bærbare er det bare trøbbel fra ende til annen. De er unaturlig trege (billige chipset?), de er tunge, de er tykke (spesielt skjermene), plastikken føles billig, aluminiumen føles som plastik, og gir ingen kvalitetsfølelse. Rent estetisk ser de ofte ut som china-produkter, og rette blanke overflater blir bulkete. Inspiron er etter min erfaring en plastikkloss på litt over 3 kg som knekker og knaker, cd-rommen på en inspiron jeg vet har blitt skiftet 5 ganger, hovedkortet 2 ganger, skjermlokk og chassi 2 ganger, før dell godtok heving av kjøp, denne kvaliteten gjengår i alle serier fra dell jeg har prøvd, selv de nyeste xpsene og studio maskinene. Har ikke prøvd den nye lattitude serien dessverre, men den ser så utrolig mye bedre ut enn noe annet.

Nå skal det sies at jeg var thinkpad bruker allerede i 2.e klasse på skolen, og har vært siden, og derfor har et kvalitetskrav langt over gjenomsnittet, men min aller første thinkpad, som var gammel allerede når jeg fikk den (i femte klasse), funker helt uten problemer den dag i dag. Med windows xp, 256 mb ram, 8gb hdd, 266mhz Pentium II mmx, funker den helt fint til å se på dvd-filmer, kazaa (en tidlig fildeler ja :p ), musikkvideoer og nettsider. Hadde den fremme for en måned siden bare for å se på den, og den funker like fint i dag. ALT på den er originalt, den er fra 1997.

Min andre thinkpad var en T20, skjermen på den er kraftig gulnet da den sikkert har en på-tid på 15-20 000 timer. Den hadde samme bruksområder som den første, men den klarer også de fleste flash-programmer og youtube, samt en lang rekke spill (den klarer Cs 1.6), den er fra 2000. Den ble byttet ut i en T22 (like gammel) til fordel for 200mhz raskere cpu og en ikke fullt så gulnet skjerm. Harddisken ble skiftet fra en 10gb til en 40gb, 10gb disken fungerer, men er for liten til å brukes i disse laptopene ;)

Min fjerde laptop kom i 2008, og er en R61 14". En venn av meg har en HP Pavillion med nøyaktig samme specs (ram, skjermstørrelse, oppløsning, cpu osv). Likevel er min langt mer responsiv med samme konfig (windows 7 uten ekstra drivere). Og får høyere fps i CS: S.

Kan ikke forklare hvorfor, men det er nå sånn, og det stemmer med alle mine tidligere erfaringer. Og da ligger HP mange mange hakk over Dell, som er bånn sammen med acer i mine øyne, unntatt at acer er raskere.

Dette ble mye rot og off-topic. Poenget er at jeg stiller enormt høye krav til pcene. Jeg kjøper ny pc når jeg føler at den gamle blir for treg, eller når økonomien tillater det. IKKE når datamaskinen går i stykker. Og jeg har kun opplevd det med Thinkpad. Og da har jeg erfaring med noen hundre datamaskiner gjennom pc-ansvar på skole.

Vil du ha en pc som overlever å dette ned fra bordet, en pc som tåler en kopp kaffe, en pc som ikke dør når noen snubbler i ledningen, og som kan komme overlevende fra en

, så velg en thinkpad.

Har du derimot ikke økonomi til det må du enten velge noe billigere, eller spare lenger.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

vi startet med R61i dette året og er vell ikke dyreste av thinkpad serien akkurat, men jeg ville ikke betalt over tieren for ei thinkpad maskin selv.

- trådløse nettverkskortene dør som fluer

- "knappene" forran touchpad knekker da de henger etter en 1x2mm plaststang hver uten bra nok støtte

- klipsfestene for cd-rom er meningsløst dårlig laget så de mirakuløst klarer knekke selvom ikke brukt

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Såpass, ja. Ikke akkurat god reklame for Dell.

Men da tar jeg kvelden, og om det ikke har dukket opp noe spennende innen ettermiddagstider i morgen, tror jeg rett og slett jeg går for SL500-en til 8000,- på Datakjeden. Så har jeg sikkert PC for en god stund også, etter hva jeg har hørt om ThinkPad.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
vi startet med R61i dette året og er vell ikke dyreste av thinkpad serien akkurat, men jeg ville ikke betalt over tieren for ei thinkpad maskin selv.

- trådløse nettverkskortene dør som fluer

- "knappene" forran touchpad knekker da de henger etter en 1x2mm plaststang hver uten bra nok støtte

- klipsfestene for cd-rom er meningsløst dårlig laget så de mirakuløst klarer knekke selvom ikke brukt

IMO er ikke r61i verdig thinkpad navnet, og havner sammen med dengamle g-klassen som fantes. Høres dog utroligut at et feste inni pcen knekker med mindre noen utløser dem idet hele tatt...

Lenke til kommentar

vi har en litt over 150stk, og greit nok at elever ikke er de mest forsiktige med pcr, men ville blitt litt overrasket om vi ikke har 40% innom service før året over, er ikke så fryktelig langt igjen.

hele pcn generelt bærer preg av maks sparekniv i design.

f.eks klipsen for cd-rommen er der laget det som ser utfor skulle være et skruehull til festet, mens det bare er blitt kjørt sammen og spent med ei fjær.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...