Newman Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Aga85 er du ansatt hos Komplett? Komplett bryter markedsføringsloven på flere punkter. Det mest alvorlige er at de priser opp varene sine like før salget starter. Hvis en vare koster 500kr og Komplett setter opp prisen til 1000kr to dager før salget starter, for så å reklamere med 50% avslag og en salgspris på 500kr, kreves det ikke 100 i IQ for å skjønne at dette ikke er salg, men ren svindel. Blandt annet har Elkjøp blitt tatt for dette mange ganger, og det har resultert i bøter på flere hundre tusen kroner. For å kalle det salg må butikken kunne dokumentere at varen har blitt solgt til det som blir oppgitt som førpris i minst 6 uker. Det skal også stå førpris i annonsen, prosenter som Komplett benytter holder ikke i henhold til markedsføringsloven. Sist men ikke minst er det også villedende å kalle noe for "Supersalg" hvis varen nesten ikke er rabbatert i det hele tatt. Her kan dere lese om Lefdal og deres 150% prisgaranti, og hvordan de i praksis lurte kundene sine vell vitende om at varene de kjøpte ikke fantes hos andre butikker. Resultatet ble 500 000,- i bot. Endret 14. januar 2009 av Newman Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Problemet er vel at mange her husker hvordan komplett var før, god service og god pris. Ikke bare er det borte, men de tyr til ulovligheter for å skaffe penger. Ja komplett var billigere og hadde bedre service før. Det er derfor jeg oftest handler hos konkurrentene. Men selv om tilbudene deres er dårlige så betyr det ikke at de er ulovlige. Man tar skade av det ved at de som ikke greier det du forventer går i fella og kjøper til en pris de tror er på salg, men som realiteten ikke er det. Jeg ser ikke fella her. Salg er ikke et magisk ord som tvinger folk til å kjøpe. Å dersom en person går inn på komplett for å kjøpe en vare uten å sjekke med konkurrentene, vil de tape penger uansett om det er salg eller ikke. Kan du gi meg en gitt situasjon der en person vil føle seg snytt etter et slikt salg? Dette er lovverket, det handler ikke om at du mener noen skal greie det, og greie det. Reglene er der, og Komplett greier ikke spille etter dem, det er nok til at en burde begynne å lure. Jepp dette er lovverket, og det handler ikke om hva jeg mener noen ska greie. Det handler om lovens intensjon og intensjonen er at forbrukeren ikke skal bli lurt av selger. Komplett lurer ingen med dette januarsalget. Ja det finnes folk som kjøper uten å sjekke hos priser osv, men selv om det er et lovlig salg betyr det ikke at disse menneskene kommer til å gjøre en bedre handel, da det ikke betyr at et salg nødvendigvis er billigere en hos konkurrenten som ikke har salg. Jeg forstår trådstaters misnøye med komplett på pris og service. Men jeg tror ikke komplett har uærlige intensjoner med måten de markedfører seg på. Dette begynner å bli for dumt, intensjonen med lovverket er meget mulig den du sier, men også at markedsføring skal være utformet på en en slik måte at: §1 I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom, eller er urimelig i forhold til forbrukere eller som for øvrig strider mot god markedsføringsskikk. Det å si at noe er salg, når det IKKE er det vil jeg si strider med god markedsføringskikk, det fremstilles som B, men er virkelig A. Og det er urimelig ovenfor forbruker. Hva intensjonene til komplett er har du så vidt jeg vet ingen forutsetning for å si noe om, ikke jeg heller, men jeg har forutsetning for å vurdere reklamen, og flertallet her later til å være av oppfatningen av at den bryter med markedsføringsloven. Det fine er jo å si at: Det skal oppgis førpriser i salg, det skal gjøres slik som det står på forbrukerombudet side, hvis ikke så blir det samme runde som Lefdal og andre har hatt...spiller veldig liten rolle hva du egentlig mener om det, men enn så lenge er regelverket så enkelt at slike ting skal være med, og om komplett da har glemt det eller ikke, vet jeg ikke, men de har ikke greid det her. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Det er hevet over enhver tvil at komplett flere ganger har satt opp prisen på noe få dager før de så "setter ned" prisen, det værste er at noen ganger så "setter de ned" prisen til et nivå som var HØYERE enn det den kostet f ex tre uker i forveien! Fra perioden rundt julen 2007 husker jeg et konkret slikt eksempel. Da gjaldt dette Logitech Squeezebox. Prisen på denne ble SATT OPP kraftig, og deretter nedjustert - til et nivå som var HØYERE enn det opprinnelige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Tror nok Aga85 jobber hos komplett. Vedkommende fortsetter å komme med kommentarer til den delen av tråden som omhandler dårlig service hos komplett og ignorerer totalt den delen der det vises direkte til lovbrudd i form av linker til salg der produkter ikke er nedsatt, henvisninger til brudd mht førpris etc. Ser man eks på netshop, så har de en mye større andel rent mel i posen Ting som eks er på ukestilbudet deres nå, ER faktisk billig. Før jul brukte de noe uttrykk ala "billigst i norge" eller hva det var, og etter å ha sjekket så var de faktisk det - selv om jeg muligens tror slik bruk fortsatt er ulovlig. Komplett derimot bryter loven på flere områder, samtidig som de fornærmer kunder med tåpelige tilbud. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Det er lite fruktbart å skrive at en debattant må være korrupt/inhabil ved å skrive at "Du jobber sikkert for <webshop> du!!" Det kan jo være tilfellet, men det er bedre å forholde seg til at vedkommende faktisk diskuterer og har en annen oppfatning enn seg selv. Som sagt tidligere: Jeg synes Komplett enten driver en bevisst politikk med misvisende "tilbud", eller så er faktisk nåværende ledelse/ansatte "komplett" udyktige. Personlig heller jeg til det siste. I tillegg til "weekendtilbud" så har de jo dessverre en prissettning på demovarer som klart tilsier det. For å være litt "grei" mot komplett, så har jeg også sett latterlige (høye) priser på demovarer hos Netshop, og til en viss grad nå også PS.no. Kan jo være at dette skyldes dårlig oppfølging av dette. Endret 14. januar 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Komplett har nå begynt med førpris! Sendte også en mail til dem angående at de brukte "beste nettbutikk" i stillingsannonsen på fremsiden, noe som er ulovlig, og de har nå endret dette til "største". Thumbs up foreløpig Lenke til kommentar
Nator Skrevet 23. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2009 Komplett har fått beskjed/pålegg om dette fra Forbrukerombudet nå etter at vi har sagt ifra, og man kan se at de har begynt å få med førpriser f.eks. i forrige nyhetsbrev. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 23. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2009 Handler ganske mye datautstyr, men har bestemt meg for å prøve å slutte å handle på komplett. En ting er de "gode" tilbudene, en annen ting er supporten. De har en kar som sitter å svarer på epost som er usannsynlig dårlig. Orker ikke å tulle noe mer med det, da brukere jeg istedet noen av de konkurerende sidene som faktiskt er interesert i å hjelpe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 Varte omtrent to dager Ingen førpris på weekendtilbudet, og det er igjen produkter som ikke er satt ned, eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365847 Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 Fantastisk tilbud på den PS3en! Lenke til kommentar
mrnord Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 Handler ganske mye datautstyr, men har bestemt meg for å prøve å slutte å handle på komplett. En ting er de "gode" tilbudene, en annen ting er supporten. De har en kar som sitter å svarer på epost som er usannsynlig dårlig. Orker ikke å tulle noe mer med det, da brukere jeg istedet noen av de konkurerende sidene som faktiskt er interesert i å hjelpe. Du kan ikke ha mye å bry deg om, når alt du er på leting er feil. Kos deg heller med at de prøver å sette ned prisene du. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 Handler ganske mye datautstyr, men har bestemt meg for å prøve å slutte å handle på komplett. En ting er de "gode" tilbudene, en annen ting er supporten. De har en kar som sitter å svarer på epost som er usannsynlig dårlig. Orker ikke å tulle noe mer med det, da brukere jeg istedet noen av de konkurerende sidene som faktiskt er interesert i å hjelpe. Du kan ikke ha mye å bry deg om, når alt du er på leting er feil. Kos deg heller med at de prøver å sette ned prisene du. Du kan ikke ha mye å gjøre når du registrerer deg som bruker her for å slenge dr** til en som har relevante argumenter vedrørende Komplett's fallende stjerne som webshop. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 Enig. Veldig saklig liksom... Og dårlig at Komplett.no ikke følger påleggene om førpris i weekendtilbudene enda. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Fantastisk tilbud på den PS3en! Ja, spesielt når Netshop har tilbud på samme til 3550,- kr. Endret 24. januar 2009 av TommyNator Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 mrnord har 2 innlegg, begge omhandler komplett... du jobber ikke hos komplett vel ? kanskje på support? ettersom at du reagerte på at jeg kom med litt kritikk rettet den veien? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 Ser at mange her klager over at tilbudsvarene kun har 5-7% avslag, og nær krever at man på januarsalg og lignende har 20-30% avslag. Det vil jo si at man nær krever at butikkene normalt har minst 30% avanse på alt de selger. For har de ikke så mye avanse, kan de ikke sette ned prisen med 30% uten å gå i tap. Med tanke på at de fleste nettbutikkene selger mange varer til kun noen få prosents fortjeneste (normalt rundt 5%?) så sier det seg selv at varen allerede er veldig billig... og allikevel så krever man at en vare må settes ned med minst 10% før man blir fornøyd med tilbudet. De fleste butikker ønsker ikke å selge med tap. Er det ikke bedre at alle produktene har lav pris hele tiden, slik som nå, enn at kun noen få produkter selges veldig billig i korte perioder? (som uansett ikke hadde vært så mye billigere enn det de nå har som normalpris). Angående at Komplett ligger over mange andre i pris... jeg har forsøkt mange nettbutikker, men betaler gladelig litt ekstra for den tryggheten og profesjonaliteten som Komplett alltid har vist meg (i motsetning til visse andre billigere nettbutikker). Det koster penger å yte god service, men takk og pris at noen fortsatt tør det. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Det er nettopp det Super8, jeg synes komplett.no den senere tiden har skrantet på service biten, jeg betaler også gledelig for litt service. Men om man ringer og møter en sur person i den andre enden, som prøver å kjefte opp en stakkar. Videre om man sender epost og får svar om å ordne opp selv med produsent og butikken viser lite vilje til å hjelpe slik som den er pålagt... pokker heller... Har aldri møtt noe slikt hos Netshop, de har omtrent de samme varene som komplett, med mindre du er ute etter noe helt spesielt... Endret 24. januar 2009 av vargaz Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) @super8: Selv om du føler behov for å forsvare Komplett så behøver du ikke tillegge andre meninger de ikke har. Det er ikke snakk om at Komplett ikke skal få ta den avansen de ønsker, eller at de ikke kan sette de prisene de måtte ønske. Trådstarter med flere(inkludert meg selv) setter spørsmåltegn med Komplett's litt tvilsomme metoder mtp "salg".. det være seg januarsalg, weekendtilbud.. eller f.eks. "demovare-salg". Dersom noen har gjort seg bryet å sjekke førpris/salgspris og dokumenterer det, får medhold av FR, så blir det litt "teit" å komme her å beskylde andre for å prøve å nekte Komplett å selge varer til de priser de ønsker. Apropos god service, snakker du om reklamasjon? "Evnen" til å selge deg en vare via sin webløsning? "Skitsnakke" litt med en ansatt på telefonen? For meg betyr god service at de har de varene jeg vil ha til en god pris, leverer de fort når jeg har "trykket" på kjøp-knappen, og at de følger lover og regler ved reklamasjon (gjerne er litt høflige på returavdelingen dersom man skulle be om hjelp ved retur). Alt dette har Komplett utført bra i mine øyne, helt inntil de installerte "Terminator" (automatisk lagerrobot), ekspanderte til utlandet, startet med "Elkjøp-varer" samt at en rekke tidligere "gründere" forsvant ut av firmaet. Nå er det "bare" en stor webshop i konkurranse med mange andre, men innimellom ett og annet bra tilbud. Og det er greit for meg. PS/Edit: "Januarsalg".. "kvitte-seg-med-varer-salg" betyr ikke å ha avanse. Der har du misforstått "komplett". Det betyr ofte å "dumpe" varer for å ikke sitte inne med ukuranse, dvs. ihvertfall få igjen litt av inntakskost/"død" lagarbeholdning(kapital). Endret 24. januar 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) @super8:Selv om du føler behov for å forsvare Komplett så behøver du ikke tillegge andre meninger de ikke har. Det er ikke snakk om at Komplett ikke skal få ta den avansen de ønsker, eller at de ikke kan sette de prisene de måtte ønske. Trådstarter med flere(inkludert meg selv) setter spørsmåltegn med Komplett's litt tvilsomme metoder mtp "salg".. det være seg januarsalg, weekendtilbud.. eller f.eks. "demovare-salg". Dersom noen har gjort seg bryet å sjekke førpris/salgspris og dokumenterer det, får medhold av FR, så blir det litt "teit" å komme her å beskylde andre for å prøve å nekte Komplett å selge varer til de priser de ønsker. Apropos god service, snakker du om reklamasjon? "Evnen" til å selge deg en vare via sin webløsning? "Skitsnakke" litt med en ansatt på telefonen? For meg betyr god service at de har de varene jeg vil ha til en god pris, leverer de fort når jeg har "trykket" på kjøp-knappen, og at de følger lover og regler ved reklamasjon (gjerne er litt høflige på returavdelingen dersom man skulle be om hjelp ved retur). Alt dette har Komplett utført bra i mine øyne, helt inntil de installerte "Terminator" (automatisk lagerrobot), ekspanderte til utlandet, startet med "Elkjøp-varer" samt at en rekke tidligere "gründere" forsvant ut av firmaet. Nå er det "bare" en stor webshop i konkurranse med mange andre, men innimellom ett og annet bra tilbud. Og det er greit for meg. PS/Edit: "Januarsalg".. "kvitte-seg-med-varer-salg" betyr ikke å ha avanse. Der har du misforstått "komplett". Det betyr ofte å "dumpe" varer for å ikke sitte inne med ukuranse, dvs. ihvertfall få igjen litt av inntakskost/"død" lagarbeholdning(kapital). Jeg tenkte hovedsaklig på de som kritiserte at salgsvarer kun var satt ned noen få prosent, ikke de som har avdekket juks med førpriser og nåpriser. Jeg er helt enig med flere i diskusjonen her, men det er noen som ikke helt ser at avansen er så liten at man ikke uten videre kan sette prisene ned med 50% eller noe lignende, slik som kleskjedene kan (klesbutikker har sykt høye avanser i forhold til forhandlere av elektronikk). Blant annet kritiseres det at MPX har solgt en viss TV på tilbud til 500 kroner mer enn Pixmania. Problemet er at Pixmania er stasjonert i Frankrike, med de problemer det medfører når det gjelder garanti/reklamasjon, service, returmuligheter, leveringstid osv... Pixmania har heller ikke mange gode skussmål hos de som har hatt behov for service utover det å motta varen (og mange har til og med fått problemer med det). Jeg betaler gladelig 500 kroner mer for å kunne handle fra en norsk aktør. Et annet eksempel er de som mener at Komplett og andre ikke får lov til å kalle noe for "salg" så lenge salgsprisen er høyere enn 2-3 andre butikkers normalpriser. Salg skal påvise at varen selges rimeligere enn det den normalt selges for i den butikken. Som sagt... høyere priser kan påvise at butikken har høyere kostnader, for eksempel med vareutvalg (stort vareutvalg = dyrt men veldig hendig for kunden), service, beliggenhet, ansatte som vet hva de driver med og så videre. Når det gjelder service så tenker jeg hovedsaklig på den erfaringen jeg har hatt de gangene jeg har måttet sende inn et defekt produkt. Et hovedkort ble byttet i et bedre fordi de ikke hadde samme modell på lager, en harddisk ble byttet i en større fordi det ville ta noen dager før samme størrelse kom på lager osv... Har alltid fått god hjelp ved kontakt med kundeservice på telefon, blant annet en gang Posten hadde rotet bort en pakke. Da sendte de ny pakke med en gang jeg ringte og ga beskjed om det. Samtidig har det alltid vært rask leveranse (alltid innen 24 timer), og med tanke på vareutvalget så kan man handle alt eller det meste fra samme sted og spare frakt fra 3-4 forskjellige butikker om man shopper etter det aller rimeligste stedet. Den totale prisdifferansen har aldri vært så stor at jeg har giddet å bry meg Egentlig burde jeg holde kjeft om alt dette, da jeg jobber for en konkurrent Men det gir meg samtidig litt fakta å forholde meg til når det gjelder innkjøpspriser, fortjeneste og lignende. At en salgsvare plutselig koster det samme som før, eller kanskje til og med mer, kan ha med valuta og andre faktorer å gjøre. Den siste tiden har det meste blitt dyrere fordi kronen er så svak, så selv om man må betale mer for en vare, kan avansen til butikken være mindre. Endret 24. januar 2009 av Super8 La til litt Lenke til kommentar
Nator Skrevet 24. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2009 Det er nettopp det Super8, jeg synes komplett.no den senere tiden har skrantet på service biten, jeg betaler også gledelig for litt service. Men om man ringer og møter en sur person i den andre enden, som prøver å kjefte opp en stakkar. Videre om man sender epost og får svar om å ordne opp selv med produsent og butikken viser lite vilje til å hjelpe slik som den er pålagt... pokker heller... Har aldri møtt noe slikt hos Netshop, de har omtrent de samme varene som komplett, med mindre du er ute etter noe helt spesielt... Hadde nettopp en lignende erfaring. Syns "servicen" var rimelig slett fra Komplett's side. Nå var forøvrig ikke produsenten heller spesielt hjelpsom, så jeg endte opp med å ordne alt selv for egen regning. Men handler ikke fra dem igjen i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå