Nator Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 poenget her, om du hadde lest tråden før du svarte, var at mange produkter ikke har tilbud overhodet, eller har tilbud som ikke er "spesielt gode" i helge - dvs samme tilbud var FØR helgen. Da går det på regelrett feilaktig markedsføring fra komplett siden de reklamerer med tilbud de ikke har Helt korrekt, det er juks. Har flere ganger sett "tilbud" på varer som akkurat er kommet inn også, dvs. at disse selges til ca veiledende pris (ingen rabatt). De bruker "tilbud"-stempelet til å promotere nye varer. MPX har også samme opplegg. De har/hadde ukens tilbud på en 42" plasmaskjerm (Panasonic PX81) til ca 7500 kr, noe som er veiledende pris for denne modellen. Du får den til 7000 hos Pixmania, og ca 7200 hos mange andre... Uten tilbud. Lenke til kommentar
larsg Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 http://www.dinside.no/okonomi/forbruk/adva.../art800302.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 forbrukerombudet har en sak der du kan tipse om brudd på markedsføringsloven... om nok av oss tipser dem om komplett så kanskje noe gjøres med saken Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 Kan noen vise til hvilken paragraf i markedsføringsloven komplett bryter? Er enig i at tilbudet til komplett suger, men det er ikke noe jeg går å irriterer meg over. Føler meg heller ikke krenket som forbruker fordi de ikke har gode tilbud. Samme om de kaller det for et multisuperfantastisk tilbud så kjøper jeg jo ikke hvis jeg ikke synes at prisen er ok. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 Kan noen vise til hvilken paragraf i markedsføringsloven komplett bryter? Er enig i at tilbudet til komplett suger, men det er ikke noe jeg går å irriterer meg over. Føler meg heller ikke krenket som forbruker fordi de ikke har gode tilbud. Samme om de kaller det for et multisuperfantastisk tilbud så kjøper jeg jo ikke hvis jeg ikke synes at prisen er ok. § 2. Villedende forretningsmetoder. Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser. Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere. Kunngjøring eller andre meddelelser om utsalg, realisasjon, eller annen form for salg i detaljhandelen til nedsatte priser må bare anvendes når prisene på de tilbudte varer virkelig er nedsatt. Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om sammenlignende reklame. Endret ved lover 21 des 2000 nr. 106 (i kraft 1 mars 2001 iflg. res. 21 des 2000 nr. 1352), 21 juni 2002 nr. 30 (i kraft 1 juli 2002 iflg. res. 21 juni 2002 nr. 568). Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Kan noen vise til hvilken paragraf i markedsføringsloven komplett bryter? Er enig i at tilbudet til komplett suger, men det er ikke noe jeg går å irriterer meg over. Føler meg heller ikke krenket som forbruker fordi de ikke har gode tilbud. Samme om de kaller det for et multisuperfantastisk tilbud så kjøper jeg jo ikke hvis jeg ikke synes at prisen er ok. Greit nok at du ikke kjøper crap du synes er for dyrt, men som trådstarter påpeker er dette ikke i henhold til norsk lov. Du har kanskje vett nok til å søke etter andre bedre priser, men en mor eller far som er på utkikk etter en gave til barna vil nok kanskje hive seg lettere på noe som blir markedsført som "tilbud". Endret 12. januar 2009 av trMaG Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 Takk for at fant fram den Captain Ødegård. Utifra det jeg leser der så er Komplett i verste fall på grensa av å bryte loven. Selv om de setter ned en vare med lusne 2% og varen fortsatt er 10% dyrere en hos konkurrenten så betyr det jo ikke at komplett bryter loven ved å fortsatt kalle det for et tilbud. Hvis man ser på ukens tilbud så er det oppgitt hvor mange % varen er satt ned. Og hvis man går på kompletts januarsalg så er noen varer satt ned x antall %, andre ikke. Da forstår man jo også at de ikke er satt ned. Til trMaG: Hvis mor og far stoler blindt på at en butikk gir dem det billigste tilbudet uansett så fortjener de ikke bedre. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 Komplett-tilbudene er jo ikke annet enn en dårlig spøk. Når de har tilbud på ting, så sjekker man prisguiden på hardware.no og finner at 2-3 nettbutikker har gjenstanden billigere til normalpris, amentio, netshop, mamoz(!). Særlig gir dette grove utslag på TV'er. Det frister meg slett ikke å handle fra Komplett lenger, og jeg tror svært mange tenker det samme, noe denne tråden er et prov på. Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 Det er jeg 100% enig med deg i Ideal. Komplett har tapt seg drastisk på leveringstid og pris de siste årene, men jeg vil ikke si at tilbudene deres er ulovlige. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Det er jeg 100% enig med deg i Ideal. Komplett har tapt seg drastisk på leveringstid og pris de siste årene, men jeg vil ikke si at tilbudene deres er ulovlige. Jeg fristet å si motsatt: Ukens tilbud: http://www.komplett.no/k/kcf.aspx?id=2651 Noen som ser en mangel i prisene? Jo, før pris, slik at en ikke må regne på prosenten. Førpris må oppgis i all markedsføring hvor betegnelsen «salg», «på tilbud», «nå kr.», «kun kr.» eller lignende formuleringer som gir inntrykk av at prisene er satt ned, benyttes.Dersom man ikke kan oppgi reell førpris, kan ikke slike uttrykk benyttes i markedsføringen. Forbrukerombudet finner nå grunn til å innskjerpe dette i et brev til aktører i brune- og hvitevarebransjen. Bakgrunnen er at flere selskaper i bransjen, i forbindelse med januarsalget, markedsførte salget uten å oppgi førpriser eller på annen måte orientere om avslagenes størrelse. Forbrukerombudet ser svært alvorlig på dette, og minner om at det er et grunnleggende prinsipp at markedsføring må bedømmes ut fra det umiddelbare inntrykk som skapes. Når man for eksempel i sammenheng med årsskiftet, når forbrukere flest forventer at det iverksettes salg, benytter formuleringer som "2. januar starter det", "sjokkpriser" og lignende, vil dette bli oppfattet som salgsmarkedsføring og gi inntrykk av at prisene er satt ned. Forbrukerombudet har allerede fattet forbudsvedtak med tvangsgebyr mot enkelte selskap for brudd på disse prinsippene i sammenheng med januarsalget. Nå varsles bransjen om at ytterligere forbudsvedtak vil bli fattet dersom denne lovstridige markedsføringspraksisen fortsetter. http://www.komplett.no/k/kcf.aspx?id=2651 Lenke til kommentar
Nator Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Har i hvertfall sendt en klage, men glemte å nevne januarsalget. Endret 13. januar 2009 av TommyNator Lenke til kommentar
BlinkyBill Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Utifra det jeg leser der så er Komplett i verste fall på grensa av å bryte loven. Selv om de setter ned en vare med lusne 2% og varen fortsatt er 10% dyrere en hos konkurrenten så betyr det jo ikke at komplett bryter loven ved å fortsatt kalle det for et tilbud. jeg er enig i at komplett ikke kan pålegges å matche pris, og at det ikke er ulovlig å være dyrere. Men jeg er uenig i at komplett er "på grensen" av å bryte loven. Lovteksten er temmelig klar på at en vare skal være nedsatt for å kalle det salg. Når komplett selger varer som åpenbart ikke er nedsatt, så er det et klart lovbrudd. En kjapp titt på kompletts januarsalg viser at de også bryter loven når de ikke opplyser om førpris. De oppgir prosent som varen er nedsatt, men dette er ikke godt nok (http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=184 , samme tekst som Christian86 siterte) Jeg har i hvert fall brukt ombudets online tipsskjema i dag. (disclaimer: not a lawyer) edit: link til tipsskjema: http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?i...573&subid=0 Endret 13. januar 2009 av BlinkyBill Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Når det gjelder helgetilbudet bruker de også teksten "ekstra gode tilbud hele helgen". Det gir lite rom for tolkning annet enn at tilbudene i helga er bedre enn de var før helga, selv om det bare er 1%. Som sagt har jeg flere ganger sett at ting som har en liten prosentsats tilbud før helga, legges inn på helgetilbudet. Selv om tingen da er på tilbud, er det ikke noe ekstra godt tilbud. Dette er villedende og folk kan da bli dyttet inn i impulskjøp siden de kun har helgen på seg på å bestemme seg, etc. Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 På kompletts januarsalg er det tre av 14 varer som ikke er nedsatt pris. Disse er ikke merket med prosentavslag og da sier det seg jo selv at de selges til fullpris. Loven sier at førpris skal oppgis ok. Men de fleste greier å finne ca førpris ved å regne ut prosenten i hodet. Vil man ha nøyaktig førpris så er det bare å finne fram kalkulatoren, de fleste har kalkulator på mobilen. Jeg ser ikke helt problemet her? Hvordan tar man som forbruker skade av måten komplett markedsfører seg på? Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Kanskje litt off-topic, men Platekompaniet har gjort det samme, og det er brudd på markedsføringsloven Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg ser ikke helt problemet her? Hvordan tar man som forbruker skade av måten komplett markedsfører seg på? Problemet er vel at mange her husker hvordan komplett var før, god service og god pris. Ikke bare er det borte, men de tyr til ulovligheter for å skaffe penger. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Utifra det jeg leser der så er Komplett i verste fall på grensa av å bryte loven. Selv om de setter ned en vare med lusne 2% og varen fortsatt er 10% dyrere en hos konkurrenten så betyr det jo ikke at komplett bryter loven ved å fortsatt kalle det for et tilbud. jeg er enig i at komplett ikke kan pålegges å matche pris, og at det ikke er ulovlig å være dyrere. Men jeg er uenig i at komplett er "på grensen" av å bryte loven. Lovteksten er temmelig klar på at en vare skal være nedsatt for å kalle det salg. Når komplett selger varer som åpenbart ikke er nedsatt, så er det et klart lovbrudd. En kjapp titt på kompletts januarsalg viser at de også bryter loven når de ikke opplyser om førpris. De oppgir prosent som varen er nedsatt, men dette er ikke godt nok (http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=184 , samme tekst som Christian86 siterte) Jeg har i hvert fall brukt ombudets online tipsskjema i dag. (disclaimer: not a lawyer) edit: link til tipsskjema: http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?i...573&subid=0 Dette blir et definisjonsspørsmål (om varen er nedsatt eller ikke). Hvis de selger en vare i dag, billigere enn den var i går, så er den nedsatt. Det er i hvert fall slik jeg tolker det. Jeg tror ikke komplett er pålagt å matche andre butikker. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 På kompletts januarsalg er det tre av 14 varer som ikke er nedsatt pris. Disse er ikke merket med prosentavslag og da sier det seg jo selv at de selges til fullpris. Loven sier at førpris skal oppgis ok. Men de fleste greier å finne ca førpris ved å regne ut prosenten i hodet. Vil man ha nøyaktig førpris så er det bare å finne fram kalkulatoren, de fleste har kalkulator på mobilen. Jeg ser ikke helt problemet her? Hvordan tar man som forbruker skade av måten komplett markedsfører seg på? Man tar skade av det ved at de som ikke greier det du forventer går i fella og kjøper til en pris de tror er på salg, men som realiteten ikke er det. En annen ting er at Elkjøp m.m. er underlagt samme regler og får som det skinner etter om de bryter det, men av en eller annen årsak er enkelte veldig beskyttende ovenfor nettbutikker som bryter tilsvarende regler. Dette er lovverket, det handler ikke om at du mener noen skal greie det, og greie det. Reglene er der, og Komplett greier ikke spille etter dem, det er nok til at en burde begynne å lure. Ironisk nok greier de vitterlig å gjøre det med "ukens tilbud" som nå surrer over skjermen min, men Januarsalget greide de ikke det med.. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Noe Komplett vet veldig godt, er at de hare mange trofaste kunder. Veldig mange av de kundene sjekker heller ikke prisene på andre nettbutikker. Og når de ser at prisene er på tilbud, så tror de at de gjør et godt kjøp. Jeg skjønner godt at Komplett ikke kan selge varene så billig og. De sliter nå som veldig mange andre. Men de har ikke lov til å bryte loven av den grunn. Må det en ny eier til for å bedre Kompletts rykte? Før så var jo Komplett veldig kjent for to ting: billig og god kundeservice. Men dessverre så gjelder ikke det like bra nå i dag. Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Problemet er vel at mange her husker hvordan komplett var før, god service og god pris. Ikke bare er det borte, men de tyr til ulovligheter for å skaffe penger. Ja komplett var billigere og hadde bedre service før. Det er derfor jeg oftest handler hos konkurrentene. Men selv om tilbudene deres er dårlige så betyr det ikke at de er ulovlige. Man tar skade av det ved at de som ikke greier det du forventer går i fella og kjøper til en pris de tror er på salg, men som realiteten ikke er det. Jeg ser ikke fella her. Salg er ikke et magisk ord som tvinger folk til å kjøpe. Å dersom en person går inn på komplett for å kjøpe en vare uten å sjekke med konkurrentene, vil de tape penger uansett om det er salg eller ikke. Kan du gi meg en gitt situasjon der en person vil føle seg snytt etter et slikt salg? Dette er lovverket, det handler ikke om at du mener noen skal greie det, og greie det. Reglene er der, og Komplett greier ikke spille etter dem, det er nok til at en burde begynne å lure. Jepp dette er lovverket, og det handler ikke om hva jeg mener noen ska greie. Det handler om lovens intensjon og intensjonen er at forbrukeren ikke skal bli lurt av selger. Komplett lurer ingen med dette januarsalget. Ja det finnes folk som kjøper uten å sjekke hos priser osv, men selv om det er et lovlig salg betyr det ikke at disse menneskene kommer til å gjøre en bedre handel, da det ikke betyr at et salg nødvendigvis er billigere en hos konkurrenten som ikke har salg. Jeg forstår trådstaters misnøye med komplett på pris og service. Men jeg tror ikke komplett har uærlige intensjoner med måten de markedfører seg på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå