Armitage2 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jada-jada: min kritikk var ikke rettet mot deg, den var rettet mot ken36 i tråden som kun bedrev hakking på panasonic, med overdrivelser og ekstremifiseringer. Du derimot er relativt flink til å forholde deg nøytral, selv om du har en LG. Lenke til kommentar
dobbelH Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Heisann. Har fulgt litt forskjellige diskusjoner angående tver de siste dagene siden jeg skal ha meg en ny en. Det er første gang jeg skal ha meg flatskjerm og fant den mye omtalte PX80 til en veldig rimelig pris hos NetOnNet. 5890,-. Vi har vurdert en LG 37LG2000 også til tuenlappen billigere. Vil noen si meg hvilken jeg bør ta? Hva vil det si at den bare er HD-ready og ikke har full HD. Kan dette oppgraderes? Er det stor forskjell på dette? MVH Christoffer (en fersking innen tvkjøp) Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 kan ikke oppgraderes. men du trenger nokk ikke full hd i den størrelsen uansett. min th-37px80 er sylskarp den:) Tror pc80 er bedre valg en den lcden;) panasonicen er veldig flink med behandling av tvsignaler og slikt. spilling og filmseeinge er fett da det ikke er etterslepp som det er på lcd tver:) Lenke til kommentar
dobbelH Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Okey! Takk for rask tilbakemelding. Da tror jeg at jeg går for den da. Har lest mye bra om den både i deres diskusjoner og andre nettsteder. Og den er utrolig billig. Hva er fordelene og ulempene med Plasma i forhold til LCD forresten? Er det noen som har noen vondt å si om NetOnNet i forhold til service og levering? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Panasonic px80 + 0.00001 ms i responstid + Sortnivå + Fargen + Dybden i bildet + Rolig bilde + ikke etterslepp + Taklar SD signaler bra + bra bildeprossesor + Bra til spill og film - noe svakere lyd (de felste syns det er bedre slik) - Ikke god som pcmonitor til skrivearbeid. men god til spill og film - innbrenning hvis det er statisk bilde i 1 døgn Lcd tver: +Skarpt + Bra til spill pga skarphet + God som pcmonitor + Billig - Dårlig responstid - Noe etterslepp, hakking - dårligere sortnivå - kunstig' har sikkert glemt noe. husk dette er mine meninger da Endret 12. januar 2009 av chriso89 Lenke til kommentar
kolli_93 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Aftenposten testet Lg-en, og sa at den hadde lettere for innbrenning "Mens innbrenning ikke er noe problem på Panasonic-en, har LG tendenser til midlertidig innbrenning i visse situasjoner. Graden av innbrenning avhenger av lysstyrken som kan reguleres." Det at den ikke er innstilt for Riks-tv, hva vil det i praksis si? Vi har kabel-tv, og det tar helt sikkert 2-3 år før vi går over til noe annet, men vil jo ha mulighet for dette senere. Ser det er god lyd på den. Jeg har hifi-anlegg, og vil ikke bruke lyden fra selve tv-en, som de skryter av på PG6000. Hoppet mellom disse to en stund jeg også, men ser ut til å lande på Lg pga design og usb-inngang. Endret 12. januar 2009 av kolli_93 Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg har en PX80 37" og den er da vitterlig svært mottakelig for IR. Den har faktisk blitt litt verre den siste tiden uten at jeg helt har forstått hvorfor. Så vidt jeg vet så er det bare Pioneer som mer eller mindre har fjernet dette problemet... Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Image retention, eller middlertidige innbrenninger... Lenke til kommentar
Armitage2 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Pioneer har heller ikke blitt kvitt dette problemet med IR. Det er et problem som følger med teknologien, og vil ikke bli borte før man får en grunnleggende endring i denne. Det gjelder bare å være forsiktig og følge rådet om innkjøringstid på ca. 200 timer. Det vil derimot alltid være en fare for IR eller innbrenning og er man slik som bekymrer seg veldig for dette bør man kanskje ta en LCD. Personlig så har jeg et lite barn i huset og er stygt redd for at han kommer til å prøve sitt hardeste for å gi meg innbrenning på min nye TV (som kommer i dag ). Derimot så hater jeg hvordan vanlig TV-sendinger ser ut på LCD, og måtte velge plasma som beroliger mine øyne. En får selv finne ut om man vil ta "risken". Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Pioneer har heller ikke blitt kvitt dette problemet med IR. Det er et problem som følger med teknologien, og vil ikke bli borte før man får en grunnleggende endring i denne. Det gjelder bare å være forsiktig og følge rådet om innkjøringstid på ca. 200 timer. Det vil derimot alltid være en fare for IR eller innbrenning og er man slik som bekymrer seg veldig for dette bør man kanskje ta en LCD. Personlig så har jeg et lite barn i huset og er stygt redd for at han kommer til å prøve sitt hardeste for å gi meg innbrenning på min nye TV (som kommer i dag ). Derimot så hater jeg hvordan vanlig TV-sendinger ser ut på LCD, og måtte velge plasma som beroliger mine øyne. En får selv finne ut om man vil ta "risken". Jeg ga blanke i innkjøringperioden på min LG PG6000 som mange andre da dette er høyt overdrevet. Man får ikke problemer med denne skjermen hvis man bare bruker hodet litt... Nå kjører jeg bildemodus Ekspert 1 har satt hvitbalansen til medium, slått av støyreduksjon ellers har jeg innstillingene skjermen kom med og syntes dette ble perfekt (disse innstillingen kan du bare bruke fra første stund). Du kan også gå på kofferten ALT og sette ISM-metode til Orbiter da flytter bilde seg litt hver annen min uten at dette merkes, dette er en grei fungsjon for å slippe innbrenning ellers kan du bare gi gass. Innbrenning er hysterisk overdrevet og dette grunnet gamle plasmaskjermer man solge for 4 år tilbake, min skjerm har utallige timer med bla annet Playstation 3 og på det verste 8 timer i strekk. Ja jeg fikk IR men dette forsvant etter å ha sett på tv 2-3 timer måtte ikke bruke whitewash programmet en gang og har enda ikke brukt det. IR ser man bare på helt sort skjerm mens skjermen står på ikke under tv bruk men som skrevet ovedrevet hysterie så slapp av og løp og kjøp for dette er en strålende skjerm. Endret 13. januar 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
Armitage2 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Det er ikke overdrevet. Uansett hvilken tv du velger er dette et problem med plasma. Du kan ikke gå rundt å si at folk ikke må passe seg for dette. Det er en grunn til at produsentene ikke tilbyr garanti mot innbrenning! Får du det nytter det ikke å gråte på skulderen til selger. Det er ikke en feil, men noe du har gjort feil. For all del, innbrenning er ikke noe som skjer alltid og uansett hva du gjør. De færreste opplever dette, men det er allikevel et problem som kan oppstå hos alle hvis de f.eks. lar en dvd eller pvr stå på pause i ett par døgn. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Det er ikke overdrevet. Uansett hvilken tv du velger er dette et problem med plasma. Du kan ikke gå rundt å si at folk ikke må passe seg for dette. Det er en grunn til at produsentene ikke tilbyr garanti mot innbrenning! Får du det nytter det ikke å gråte på skulderen til selger. Det er ikke en feil, men noe du har gjort feil. For all del, innbrenning er ikke noe som skjer alltid og uansett hva du gjør. De færreste opplever dette, men det er allikevel et problem som kan oppstå hos alle hvis de f.eks. lar en dvd eller pvr stå på pause i ett par døgn. Som skrevet bruk hodet og man bør nærme seg idioti for å klare dette med dagens plasmaskjermer, som du selv skriver la en dvd eller pvr stå på pause i ett par døgn det har ikke noe med sunn fornuft og vanlig bruk å gjøre så da kan man takke seg selv... Jeg skriver ut i fra egenerfaring og dette er min 3 plasmaskjerm og jeg har aldri klart å få alvorlig innbrenning selv ikke med min gamle Hitachi skjerm som er over 3 år. Dagens skjermer er kraftig forbedret mot dette og man leser sjelden om noen som har klart å få permanent innbrenning og klare man dette så er det 99% sikkert selvforskyldt. Endret 13. januar 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hvis man ser på filmer hele dagen med engang du får plasmaskjermen så får man problemer vil jeg tro pga de sorte strekene over og under bildet:P så en film i går og da så jeg det godt på ir:P Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hvis man ser på filmer hele dagen med engang du får plasmaskjermen så får man problemer vil jeg tro pga de sorte strekene over og under bildet:P så en film i går og da så jeg det godt på ir:P Første regel er at man må kunne skille IR kontra permanent innbrennig... IR er ikke farlig og forsvinner og vil heller ikke bli permanent. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 det vet jeg, men ser man hele dagen på helt ny så er det jo større sjangs for permanent en IR i og med plasmaen brenner sterkest da? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) det vet jeg, men ser man hele dagen på helt ny så er det jo større sjangs for permanent en IR i og med plasmaen brenner sterkest da? Du vi ikke få permanent innbrenning om du så ser på Dvd 24 timer i strekk selv med en ny tv, sortskille er ikke truende og vil aldri kunne gå over til permanet innbrenning dette er logikk da det ikke lys nok. Tipset til Armitage2 her om å la en dvd eller pvr stå på pause i ett par døgn med en skinnende logo/stillestående bilde da skal du fort se at du klarer det men da har man jo også virkelig forsøkt... Endret 13. januar 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
kolli_93 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Takk for svar, blir nok Lg på meg. Men det at den ikke er innstilt for Riks-tv, hva vil det i praksis si? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) at lg ikke støtter rikstv. px81 støtter rikstv Endret 15. januar 2009 av chriso89 Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) RiksTV-støtte innebærer innebygget tuner for dette (MPEG-4). Du kan selvfølgelig bruke RiksTV med ekstern dekoder. Innbrenning har ingen mening i ordets forstand, men er ugjevn sliting av fosforet. Om TVen er helt ny og man ser mye film med maskeringslinjer kan man få store forskjeller i fosforet. Det blir nok ikke permanent, men en kan slite med å få det bort. Det er lenge siden jeg har hørt om permanent innbrenning, men IR er tilstedeværende og kan tidvis være irreterende. Om TVen f.eks har blitt stående i en dekoders eller DVDs menyer en stund er det kjipt å se begynnelsen av en film med skygger av linjer og tekst. IR er greit synlig ved mørke og lyse bilder. Med litt forhåndsregler og variert bruk er det nok ingen stor case. Det er faktisk ikke alltid man kan gjøre noe med det. Jeg har funnet ut at om det blir strømbrudd skruer TV og dekoder seg automatisk på når strømmen kommer tilbake. Om den har vert borte en stund resetter dekoderen (Altibox) seg og booter da til menyen. Trist når man er på hyttetur. Heldigvis fikk det ikke konsekvenser i mitt tilfelle. Når det gjelder Pioneer er de faktisk vesentlig bedre ang IR. Jeg har faktisk kun hørt ett tilfelle av innbrenning på 5090. På min egen skjerm har jeg ikke sett antydning til IR, selv om bilder har blitt stående lenge. Litt mer on topic: Trådstarter bør få sett begge Tvene før handel. De er ikke veldig forskjellige, men vektlegger litt forskjellige ting. Dette er grunnen til at det i så stor grad stides mellom disse TVene. Personlig hadde jeg valgt PX80 (også sett bort fra prisforskjeller). Jeg ser LGen er bedre på noen punkter, men for meg hadde det bunnet ut i Panasonicens bedre sortnivå. LGen sliter også med mer telecine judder. Ditheringsstøy er ikke særlig problem med normal sitteavstand. Endret 16. januar 2009 av chrlod Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå