Gå til innhold

Ordet "krig" - utgått?

Anbefalte innlegg

Hallo!

I en episode av språkprogrammet Typisk Norsk ga de mange eksempler på bruk av ordet "krig".

Slankekrig, Full krig, ordkrig osv... Alt sammen ganske harmløst.

Men når det VIRKELIG er krig med geværer, granater og slikt, da kaller man det noe helt annet.

Væpnet konflikt, militæraksjon osv... Da kan man ikke bruke ordet krig...

Hvorfor er det sånn?

Var det noe man begynte med etter Andre Verdens-Væpnet-Konflikt ?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er formodentlig ikke snakk om en krig før noen har erklært krig mot noen andre. Når f.eks. Israel går inn i Gaza i sine bestrebelser på å få en endelig løsning på palestinerproblemet, er det ikke en krig, fordi de ikke offisielt har erklært krig mot palestinerne.

Jeg skjønte ikke helt hva tori94 mente med "Hvis noen skal beskrive slankekrig sier de slanke krig". Det er jo ikke noe som heter slanke krig. Det heter slankekrig, akkurat som det heter verdenskrig og ikke verdens krig.

Sånn i forbifarten kan nevnes at når gamle amerikanere snakker om Krigen, mener de gjerne den amerikanske borgerkrig som fant sted i 1860-årene

Lenke til kommentar

Kanskje vi mener at "krig" er en enkel kamp mellom to tydelige parter hvor den ene kanskje var snill og den andre slem. Sånt som de drev med i gamle dager. Når vi leser historiebøkene er det jo lett å forstå seg på. I dag kriger vi ikke. Vi har konflikter. Post-krig i et postmoderne samfunn? Post-rock er jo rock med all moroa tatt bort.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Dette er et eksempel på at et ord misbrukes (og da først og fremst i mediene). Siden "krig" er et så kraftig ord, er det egnet til å tiltrekke oppmerksomheten fra f.eks. avislesere. I stedet for å skrive "diskusjon" eller "ordskifte" skriver man derfor "ordkrig."

Også ord som "sjokk," "skandale" og "slakt" misbrukes slik. Det er neppe noen som virkelig blir sjokkert f.eks. over at barn gikk fremst i demostrasjonstoget i går. Litt overrasket, kanskje, men man skal være temmelig nevrotisk for å sjokkeres av den slags.

Lenke til kommentar

Jeg tror noe av grunnen til at krig ofte ikke brukes, er at en man i en krig må rette seg etter flere internasjonaler regler og forpliktelser som man tar på seg blant annet ved et medlemskap i FN. Det er litt som ved folkemordet i Rwanda: I det lengste sa FN at "acts of genocide" forekom. Hvis de faktisk hadde erklært at det pågikk folkemord i landet, ville det internasjonale samfunnet vært forpliktet til å involvere seg.

Med andre ord: Ord forplikter, ord bestemmer hvilke reaksjoner og handlingsmønstre som er forventet og/eller akseptable. Når et land offentlig beklager f.eks. tidligere undertrykking av urbefolkning, må de også være klar over ansvaret de tar på seg ved denne beklagelsen, og nettopp dette er grunnen til at politikere ofte unnskylder seg i form av litt snurrig retorikk.

Les f.eks. boka Rettferdig krig? av Henrik Syse, den er ganske interessant, og tar for seg en rekke definisjoner og regler innen krigføring.

Endret av blaakopi
Lenke til kommentar

For meg betyr ordet krig at to eller fleire parter ikkje kjem til einighet og dermed "sloss" om å vinne over kvarandre.

Om det er slankekrig eller irak krig har framleis ordet samme tydning for meg. På slankekrigen "sloss dei" mot kvarandre, mens i ein krig (ordets opprinnelse - bokstavelig talt) sloss ein óg mot kvarandre.

Så eg meiner at det er når det er ei konflikt mellom partar, kor den "sterkaste vinn". Eventuelt smartaste. Så for meg er ikkje ordet utgått. Tvert om er det fint med nye språklege krydder, og det fangar utan tvil oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...