wil Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Jeg sitter her og lurer på hvordan jeg skal få mountet Fat 32 partisjonene mine i Linux, har prøvd de fleste kommandoene som jeg har sett her på forumet, som dere andre har skrevet men for det ikke til. jeg har laga en mappe som heter Windows, den ligger under mappen mnt. jeg prøvde: mount/dev/hda /mnt/windows, men da for jeg meldingen "ingen fil eller katalog" hvordan for jeg mounta partisjonene mine da? kunne tenkt meg å få det til, pga at jeg har noen viktige filer som jeg gjerne skulle fått kjørt i linux. noen som har noen tips? Er Noobie da Håper på mange svar Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Har du aktivert det i kjernen da? Lenke til kommentar
Ronin Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 mount -t vfat /dev/hda /mnt/windows Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Du sier du skrev mount /dev/hda? det blir feil, du må også spesifisere hvilken partisjon du skal montere. F.eks: $mount -t vfat /dev/hda2 /mnt/windows For og finne ut hvilken partisjon windows ligger på kan du skrive $fdisk -l da får du opp en liste over partisjonene. Ser du en det står Win95 FAT32 (LBA) bak så vet du hvilken partisjon det er. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 ... jeg prøvde: mount/dev/hda /mnt/windows, men da for jeg meldingen "ingen fil eller katalog" .... 1)Finn først ut hvor FAT32-partisjonen din er.. (hda er første harddisk, hda1 er første partisjon på første harddisk, hda2 er andre partisjon etc etc). Du kan se partisjonene i /proc/partitions (trorjegdetvarja). 2) Sjekk at du har laget katalogen /mnt/windows mount feks slik: mount /dev/hda1 /mnt/windows Lenke til kommentar
Ronin Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Du sier du skrev mount /dev/hda? det blir feil, du må også spesifisere hvilken partisjon du skal montere. F.eks: $mount -t vfat /dev/hda2 /mnt/windows For og finne ut hvilken partisjon windows ligger på kan du skrive $fdisk -l da får du opp en liste over partisjonene. Ser du en det står Win95 FAT32 (LBA) bak så vet du hvilken partisjon det er. Glemte brått partisjonen jeg, godt du sa ifra Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. april 2003 Forfatter Del Skrevet 11. april 2003 jippi nå har jeg fått mounta C: men jeg skulle nesten ha mounta D: også, og da skrev jeg: mount /dev/hda2 /mnt/win jeg skrev win prga at jeg ville ikke blande partisjonene. men når jeg skrev denne kommandoen så fikk jeg error melding. hvorfor for jeg det da? det er egentlig D: som er viktigst. siden at jeg har masse prog på D: så noen som kan si meg kommandoen for å mounte D: også, bare at jeg ikke vil blande filene fra begge partisjonene. Håper på mange svar. Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. april 2003 Forfatter Del Skrevet 11. april 2003 jippi nå har jeg fått mounta C: men jeg skulle nesten ha mounta D: også, og da skrev jeg: mount /dev/hda2 /mnt/win jeg skrev win prga at jeg ville ikke blande partisjonene. men når jeg skrev denne kommandoen så fikk jeg error melding. hvorfor for jeg det da? det er egentlig D: som er viktigst. siden at jeg har masse prog på D: så noen som kan si meg kommandoen for å mounte D: også, bare at jeg ikke vil blande filene fra begge partisjonene. en ting til før jeg glemmer det, hvis jeg har lyst til å umounte partisjonen(ene) hvilken kommando skriver jeg da? Håper på mange svar. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Dersom D: er på ein annan harddisk, så vert det f.eks. /dev/hdb1 For å unmounte: umount /dev/hda1 Det hadde vore fint om du kunne skrive om det var same feilmeldinga som siste eller kva den eventuelt nye feilmeldinga var. Bent Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. april 2003 Forfatter Del Skrevet 11. april 2003 nei, D: er på samme harddisken, som C: feilmelidngen jeg for er: mount: error while guessing filsystem type. og den andre er: mount: you must sesify the filsystem type. og jeg skjønner ikke så mye av denne feilmeldingen, og da har jeg skrevet mount /dev/hda2 /mnt/win men for en feilmelding der også. noen som har noen tips om hvordan jeg skal få Mounta partisjon D: også, og en ting til, jeg for ikke redigert fstab, noen som har noen tips der også? Håper på mange svar. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Men dersom D: ligg på ein utvida logisk partisjon på første harddisken så kan det fort verte /dev/hda5 Følg med under Linux oppstarten når harddiskane og partisjonane vert lista opp. Dersom disken er formatert i DOS eller Windows så vert det vel alltid laga logiske partisjonar dersom ein skal ha meir enn ein. Bent Lenke til kommentar
bentose Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Dersom filsystemet på D: er FAT32 så bør du skrive som andre tidlegare har foreslått: mount -t vfat /dev/hda5 /mnt/win Dersom filsystemet er NTFS som XP gjerne vil prakke på oss så er eg ikkje heilt sikker. Microsoft har vel ikkje akkurat vore behjelpelege med å gjere Linux kapabel til å lese NTFS filsystem, men det skal vel vere mogeleg no for tida. Prøv: man mount og les litt om kommandoen. Du skal kunne få fram liste over filsystem med "strek + ein eller annan bokstav etter mount" vfat vert brukt ved FAT32 og støtte for lange filnavn Bent Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. april 2003 Forfatter Del Skrevet 11. april 2003 jepp, skal gjøre det, men det blir ikke enda, kanskje det blir i morra at jeg rebooter maskina. men har iallefall fått mounta C: og det er veldig bra. for det er en av målene mine med at jeg skulle ha linux også, men jeg skal teste ting i morgen. har ikke kjørt WIndows på lenge faktisk, men har ikke sletta den enda. kommer ikke til å gjøre det enda heller, men jeg synes linux er så veldig tøft, så jeg må bare ha det liksom. takk for tipsene, men håper at det kommer litt flere tips om hvordan jeg skal få til å mounte partisjon D: også. Håper på mange svar. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 "-t vfat" er for å bestemme filsystem. D: på samme harddisk skal kunne mountes på samme måte som C:, men kan vere /dev/hda2 eller /dev/hda3 eller /dev/hda4 eller /dev/hda5 Prøv alle. "a" står for IDE duppeditt nr. 1 og "1,2,3,4... er partisjonsnummer i linux" Har du to partisjoner på den første harddisken så treng ikkje den andre om å vere "hda2" Som sagt prøv 3,4 og 5 også. Mest sansynleg er det ikkje hda2 dersom den er partisjonert i windows. Men når Linuxen ikkje klarer å gjette filsystem sjølv men ber deg spesifisere det så må du ha med "-t vfat" eller "-t ????" dersom filsystemet er noko anna. Spørsmålsteikna må då erstattast med det rette filsystemet. Bent Lenke til kommentar
bentose Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Er i Mandrake Linux no. Litt meir innvikla no enn med gode gamle slackware 2.0. (Eller var det 1.2) Går til /proc mappa: cd /proc more partitions Gir rimelig heftig liste. Går til /dev cd /dev Lister opp alle symbolske linker til partisjoner på første IDE disken ls -al hda* På Mandraken min er det linker kun til dei partisjonane som Linux gjenkjenner. (Alle) dei symbolske linkane viser til dei lange beskrivelsane som kom fram frå /proc/partitions. hda1 -> ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 ls -al hdb* hdb1 -> ide/host0/bus0/target1/lun0/part1 hdb2 -> ide/host0/bus0/target1/lun0/part2 (Ikkje synlig i windows) hdb5 -> ide/host0/bus0/target1/lun0/part5 På min andre disk er det hdb1 og hdb5 som gjelder. hdb2 er utvida partisjon som inneheld den logiske partisjonen hdb5 I ditt tilfelle vil D: mest truleg vere hda5. Bent Lenke til kommentar
iDude Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 ... hdb1 -> ide/host0/bus0/target1/lun0/part1 hdb2 -> ide/host0/bus0/target1/lun0/part2 (Ikkje synlig i windows) hdb5 -> ide/host0/bus0/target1/lun0/part5 ... Offtopic, men bruker Mandrake devfs som default ? Lenke til kommentar
bentose Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Har ikkje prøvd å kompilere ny kjerne i Mandrake enda, så dette er slik det vart rett etter standard installering. Mange valg i lilo. Default var noko som vert kalla: "linux-enterprise" CONFIG_DEVFS_FS=n (the default) Kan sjå ut som om det er normalt å ikkje ha devfs som default. Bent Lenke til kommentar
naken Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 wil, Samme prosedyre, trenger bare å finne ut hvilken av partisjonene det er.. Du burde forresten sjekke ut www.google.com, virker som du ikke har vært der før. Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. april 2003 Forfatter Del Skrevet 14. april 2003 joda, jeg har vært på google før, det er det først, og det andre er at jeg har funnet ut det meste nå. faktisk. faktisk så er jeg på google hver dag faktisk, for å finne ting og tang og lete etter info, men det er ikke alt som er like enkelt å finne info om med en gang, det er derfor jeg spør her. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Red_Dragon Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 du naken hvilken katt er d? den er veldig søt hvor gammel er katten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå