Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har tenkt å kjøpe meg et speilreflekskamera, men hvordan skal jeg velge?

jeg skal ta bilder av scootercross så jeg trenger et kamera som tar bildet når scooteren er oppe i lufta og ikke når den har landet. ellers har jeg ikke noe budsjett , men ikke noe mer en 5k.

Hilsen Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro de fleste kamerahus i den prisklassen gjør den jobben omtrent like bra. Og den vanlige medfølgende optikken er nok litt suboptimal til det bruket uansett hvem du velger.

Forsinkelse fra du trykker på utløseren og til lukkeren går opp behøver du ikke å bry deg om uansett. Den er mye kortere på alle speilreflekskameraer enn på selv de dyreste kompaktkameraer. Men for å få skarpe bilder av ting som beveger seg raskt så må du ha korte lukkertider, og da blir optikken viktig. Antagelig vil et vanlig 18-55 f/3,5-5,6 kitobjektiv slippe igjennom litt for lite lys til å få korte nok lukkertider i alt annet enn godt solskinn.

Lenke til kommentar
hei!

jeg har tenkt å kjøpe meg et speilreflekskamera, men hvordan skal jeg velge?

jeg skal ta bilder av scootercross så jeg trenger et kamera som tar bildet når scooteren er oppe i lufta og ikke når den har landet. ellers har jeg ikke noe budsjett , men ikke noe mer en 5k.

Hilsen Henrik

Her er det vel mer fotografen det kommer an på, om du klarer å sikte skikkelig på ting so flyr :)

Nikon D80 eller Canon 450D er sikkert noe du kan nyte godt av, begge de to har god autofous og rask nok seriebildefunksjon.

Lenke til kommentar

Du trenger et kamera med rask autofokus og gode resultater på høyere iso. Samtidig trenger du skarp og lyssterk optikk. kanskje canon 450D eller 50D er noe for deg?

Har du et romslig budsjett og ønsker et robust kamera som er både støv - og vanntett bør du se nærmere på Olympus E-3 med følgende to obektiver: ZD 12-60mm og ZD 50-20mm. Vanskelig å slå dette på action under røffe forhold...

Lenke til kommentar

50-20mm f/-3.14, regner jeg med at det er snakk om. Den forholder seg blant annet til inverterte fysikklover, men ikke alltid. Med et svartfilter er den bra for å ta bilder av antimaterie.

Men det er en topphemmelighet som min Arbeidsgiver med stor A ikke tillater at jeg snakker om, derfor må jeg late som det jeg nettopp sa var tull og at jeg tror at dags mente 50-200mm.

EDIT: forøvrig kom denne dags med gode råd.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Eh, 50-20?

Beklager så mye. Lørdagskveld, matlaging og rødvin.

Ser at noe manglet her gitt.

Selvfølgelig er det ZD 50-200mm vi snakker om. Med eller uten SWD, objektivet er uansett knall med F: 2,8-3,5...

I praksis topp resultat fra største blender!

Lenke til kommentar

Det du trenger er et brukt eller nytt Canon 30D! Raskt og godt å holde. Med litt flaks får du råd til et 18-55mm IS også. (Viktig at du får det med IS!)Tviler på at noen av dagens "nybegynnerkameraer" kan måle seg med dette når det kommer til sportsfoto.

Endret av Padesia
Lenke til kommentar
Det du trenger er et brukt eller nytt Canon 30D! Raskt og godt å holde. Med litt flaks får du råd til et 18-55mm IS også. (Viktig at du får det med IS!)

Dette er vel absolutt ikke det trådstarter ser etter. Han vil vel ikke stå kjempenær flygende skutere, mens han bruker et lyssvakt objektiv og får elendige bilder fordi IS ikke funker spesielt bra når han vil ha skarpe bilder av de nevnte flygende skuterne.

Lenke til kommentar

Dette er vel absolutt ikke det trådstarter ser etter. Han vil vel ikke stå kjempenær flygende skutere, mens han bruker et lyssvakt objektiv og får elendige bilder fordi IS ikke funker spesielt bra når han vil ha skarpe bilder av de nevnte flygende skuterne.

Du har et poeng der, men huset er hvertfall egnet!

Lenke til kommentar
kan noen si noe om dette kameraet er bra ? http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...Z8AAAEOA.I03xiL

Kameraet i seg selv skal være svært bra i følge mang en test. Personlig synes jeg søkervinduet til Alpha-100 var meget bra for denne prisklassen, så jeg tror nok ikke Alpha-200 står noe til bake. Huset har også et helt OK grep, og objektivutvalget for Sony er ganske OK. Har du penger lager Zeiss noen helt fantastiske linser for Sony DSLR hus...

Om Sony er best for action tviler jeg på. AF er nok litt for treig, så et dobbelt kit fra Canon basert på enten 450D eller 40D tror jeg nok du vil bli mer fornøyd med hvis respons er viktig, og det vil jeg nok tro det er dersom snøskutere er en hobby for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...