Gå til innhold

hvor mye vann i en vanntank?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvor mye vann bør en vanntank i et vannkjølingssystem kunne inneholde?

Vel, flere har vannkjølingssytem uten tank og det fungerer kjempeflott det, men da trenger du fill/bleed ventiler. En liten tank er grei å ha. Det synes hvertfall jeg og de fleste andre :)

Så hvor mye må denne inneholde?

Som du sikkert vet så vil det ta lengre tid å få en stor gryte full med vann til å koke enn til å få en liten gryte med vann til å koke. Akkurat det samme gjelder med vannkjøling til PCer. Har du en stor tank vil det ta lengre tid før vannet blir varmet opp, men det vil også ta tilsvarende lengre tid før vannet blir nedkjølt igjen. Dette gjør at du vil få mer stabile temperaturer med en stor tank.

Dette forutsetter at tanken ikke gir fra seg varme til omgivelsene og det er derfor en forenkling av situasjonen.

En stor tank vil ha større kontaktflate med lufta rundt og siden vanntemperaturen alltid vil være høyere enn lufttemperaturen vil varme bli overført fra tanken til lufta rundt. Smarte sjeler skjønner at det er akkurat det samme som skjer i radiatorer :) Av denne årsaken, nemlig at tanken også er med på å kjøle ned vannet vil en større tank kunne redusere CPU temperaturen. Hvor mye vil avhenge av forskjellige faktorer, og spesielt hva tanken er laget av. En tank i kobber vil naturligvis kjøle vannet bedre enn en tank i plexi.

Sier jeg nå at du skal skaffe deg en så stor vanntank som mulig? Nei, skaff deg en så stor radiator som mulig. Radiatorer (selv uten vifte) kjøler vesentlig bedre enn vanntanker uansett.

3dl til 1liter vil jeg personlig mene er en ok mengde mhp stabile temperaturer, plass tanken tar og påfylling av systemet.

Lenke til kommentar

I kassa mi er tanken så stor at jeg kan drenere hele systemet.

Når all lufta er ute ligger vannet litt i overkant av pumpa.

Sikkert dårlig utnyttelse av plassen med tanke på at tanken er halvfull mesteparten av tiden.

Men det er ganske praktisk om jeg skal transportere kassa da jeg kan tømme systemet og oppbevare vann/tank/pumpe et annet sted.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Mange gode og fornuftige svar her!

Men Anders tar vel i bunn og grunn tak i essensen, ved å fremheve at det er radiatoren som gjør jobben!

For det er nok fortsatt mange som vil tro at en stor tank er kjølemessig fordelaktig, men den er nå altså ikke det. Ei heller om tanken lages i materialer som leder varmen godt, man kan ikke på noen måte regne med en temperaturreduksjon på drøssevis av grader! For i realiteten blir den knapt nok målbar, spesielt ikke om tanken befinner seg inne i kabinettet..... Noe de fleste av praktiske årsaker, vil velge.

Gjør man derimot som fyren på Zerofane, og graver ned bortimot 200(?) liter vann i hagen, så kan man absolutt snakke! Men er vel en lite relevant løsning, for de aller fleste.

Jeg våger meg på en liten konklusjon, og et summarium:

- En tank er strengt tatt ikke nødvendig, ettersom den "aldri" vil bidra til å senke temperaturen.

- En tank kan allikevel være fordelaktig, men da først og fremst av disse årsaker:

- Lettere å lufte systemet.

- Lettere å tømme systemet, ved at man kontrollért suger vannet ut av tanken til systemet er tomt. Under forutsetning av at tanken er plassert som laveste punkt i systemet, og at den er "riktig" konstruert.

- Tanken behøver ikke romme mer enn 1 til 2 dl som et utgangspunkt, med en ekstern pumpe.

- Pumpa kan integreres i tanken, som allikevel ikke behøver å være særlig større enn at pumpa akkurat får plass. Dermed kan man spare plass i et trangt kabinett.

- Man har en viss reserve tilgjengelig med en tank, i fall vannet av en eller annen årsak gradvis skulle fordampe. Dette skjer faktisk av og til, men årsaken er ikke alltid enkel å finne.

Sjøl vil jeg nok foretrekke en liten tank i systemet, da dette "all over" vil være den enkleste (og kanskje beste?) løsningen.

Da håper jeg !Alex! har fått de svarene han håpet på? :)

Lenke til kommentar
Mange gode og fornuftige svar her!

Men Anders tar vel i bunn og grunn tak i essensen, ved å fremheve at det er radiatoren som gjør jobben!

For det er nok fortsatt mange som vil tro at en stor tank er kjølemessig fordelaktig, men den er nå altså ikke det. Ei heller om tanken lages i materialer som leder varmen godt, man kan ikke på noen måte regne med en temperaturreduksjon på drøssevis av grader! For i realiteten blir den knapt nok målbar, spesielt ikke om tanken befinner seg inne i kabinettet..... Noe de fleste av praktiske årsaker, vil velge.

Gjør man derimot som fyren på Zerofane, og graver ned bortimot 200(?) liter vann i hagen, så kan man absolutt snakke! Men er vel en lite relevant løsning, for de aller fleste.

Jeg våger meg på en liten konklusjon, og et summarium:

- En tank er strengt tatt ikke nødvendig, ettersom den "aldri" vil bidra til å senke temperaturen.

- En tank kan allikevel være fordelaktig, men da først og fremst av disse årsaker:

- Lettere å lufte systemet.

- Lettere å tømme systemet, ved at man kontrollért suger vannet ut av tanken til systemet er tomt. Under forutsetning av at tanken er plassert som laveste punkt i systemet, og at den er "riktig" konstruert.

- Tanken behøver ikke romme mer enn 1 til 2 dl som et utgangspunkt, med en ekstern pumpe.

- Pumpa kan integreres i tanken, som allikevel ikke behøver å være særlig større enn at pumpa akkurat får plass. Dermed kan man spare plass i et trangt kabinett.

- Man har en viss reserve tilgjengelig med en tank, i fall vannet av en eller annen årsak gradvis skulle fordampe. Dette skjer faktisk av og til, men årsaken er ikke alltid enkel å finne.

Sjøl vil jeg nok foretrekke en liten tank i systemet, da dette "all over" vil være den enkleste (og kanskje beste?) løsningen.

Da håper jeg !Alex! har fått de svarene han håpet på? :)

Kan nesten si meg enig her.. men jeg merker forskjell fra en 0,5liter vanntank og 2liter... (1-2grader kaldere vann) Det kommer helt ann på hvor vannet strømmer inn i vanntanken og hvor pumpen suger det ut. Det er her mange gjør feil.

(Jobber nå med å få til en Ekstern Xaser III vannkjøling, skal legge ut bilder når jeg er ferdig)

Lenke til kommentar
(Jobber nå med å få til en Ekstern Xaser III vannkjøling, skal legge ut bilder når jeg er ferdig)

det er bra! lurer på hvordan jeg skal få plass selv

har fylt opp alt untatt 2stk cdrom brønner

Netconnection selger en vann tank man kan montere i en cdrom brønn.

Heter NC Bay eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Kan nesten si meg enig her.. men jeg merker forskjell fra en 0,5liter vanntank og 2liter... (1-2grader kaldere vann) Det kommer helt ann på hvor vannet strømmer inn i vanntanken og hvor pumpen suger det ut. Det er her mange gjør feil.

Og hvordan er en "riktig" konstruert vanntank, konstruert? lurer siden jeg skal bygge en selv nå snart..

Lenke til kommentar

Og hvordan er en "riktig" konstruert vanntank, konstruert? lurer siden jeg skal bygge en selv nå snart..

Haha, det var vel litt tåkete sagt av meg kanskje? :roll:

Men årsaken til "riktig" i gåseøyne, har først og fremst sammenheng med måten man returnerer vannet til tanken.

En vesentlig ting her, er at returvannet / returnippelen plasseres lavt i tanken, godt under vannivået i denne.

Med dette oppnår du følgende: Returvannet vil ikke piske luft inn i vannet, noe som ellers kan skje om det "slippes" ned fra toppen.

Håper du skjønner hva jeg mener?

Om du ønsker, så kan jeg gjerne sende deg et par bilder av hva jeg mener.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Med dette oppnår du følgende: Returvannet vil ikke piske luft inn i vannet, noe som ellers kan skje om det "slippes" ned fra toppen.

Håper du skjønner hva jeg mener?

Om du ønsker, så kan jeg gjerne sende deg et par bilder av hva jeg mener.

Bare send bilder du.. men hadde tenkt å ha hele pumpa under vann, der dette skadelig? ska bruke Hydor selz L20 2..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...