Mikkel_Ellingsen Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg og en kompis tenkte å ta Jegerprøven gjennom sportsbutikken XXL (Hvis ikke noen her kan fortelle oss om et mer gunstig sted å gjøre det;) ) Kurset koster 2300,- (læreboka kjøpes ved siden av), og varer i en ukes tid, med kurs alle kvelder! Det jeg egentlig lurer på, er hvor høyt man skal gå prismessig med tanke på kjøp av hagle!? Jeg spiller allerede golf, og har en del andre "dyre" hobbyer, så hadde håpet at noen kunne komme med et forslag til en rimelig, men pålitelig og god hagle... Er det problematisk å evt kjøpe brukt- våpen av privatpersoner? All hjelp verdsettes, så skrik ut=) Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 [...]Det jeg egentlig lurer på, er hvor høyt man skal gå prismessig med tanke på kjøp av hagle!? [...] Er det problematisk å evt kjøpe brukt- våpen av privatpersoner? [...] Pris på hagle kommer an på en hel masse, du kan ha masse morro og få vært med på alle typer haglejakt i kongleriket med en Baikal enkeltsudds hagle, de koster ca 1400 ny og 8-900 brukt. Den har ingen andre fordeler enn at den virker og er billig. Det er det absolutt billigste du kan slippe unna med. For den "gjennomsnittlige jeger" vil en dobbeltløper til 5-6000 eller pumpehagle til 4-5000 være ett mye bedre valg. Hvilke våpen som passer til hva slags jakt får du mer innsikt i iløpet av jegerprøven. Tar du noen runder på skytebanen og spør litt får du sikkert lov til å prøve litt forskjellig også. Som med alt annet så lønner det seg ofte å prøve å få låne i starten (om amn har den muligheten), også kjøpe selv når man har funnet litt mer ut av hva man egentlig vil ha. Å kjøpe våpen av privatpersoner blir som å kjøpe en hvilken som helst annen vare, bare att man må passe på at papirene er i orden i tillegg. En enklere løsning er å kjøpe brukt hos en børsemaker/våpenbutikk, da er allt mye enklere om du skulle ha noe å klage på, og selger har rutinen inne når det gjelder våpenskjemaer til/fra politiet så det blir mindre krøll der. (er ikke vanskelig å ordne privat heller, men det er allrid enklere når du har ett firma å forholde deg til, og ikke bare ett navn og ett telefonnummer) Lenke til kommentar
Mikkel_Ellingsen Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Ser for meg at det hovedsaklig blir rypejakt på oss.. Hva anbefales da, dobbelløpet hagle, eller pumpehagle? Eller er det kun snakk om smak og behag? Lenke til kommentar
junkhouse Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Ser for meg at det hovedsaklig blir rypejakt på oss.. Hva anbefales da, dobbelløpet hagle, eller pumpehagle? Eller er det kun snakk om smak og behag? Jeg ville ikke vurdert pumpehagle til det bruket, se etter en o/u i 12/76 med enkel avtrekker og løse choker. Eneste området der jeg ville tatt i en pumpe (syns det er harry og ser med skepsis på folk med pumpe ) er på post etter rev, gås osv. Litt alvor i kommentaren min, mange kjøper pumpe fordi det er "tøft" på en litt hollywood aktig måte, til sitt bruk går det til nød an men på rypejakt...nei fy Hvis du er ute etter billig hagle er nok Baikal blandt det bedre, ellers får en mye bra for 7-10 tusen, styr unna tyrker haglene... Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Ser for meg at det hovedsaklig blir rypejakt på oss.. Hva anbefales da, dobbelløpet hagle, eller pumpehagle? Eller er det kun snakk om smak og behag? Det er egentlig kun smak og behag. Noen synes at pumpehagler blir for tunge til å bære rundt på på fjellet, men jeg har aldri merket så mye til de 2-300gram ekstra en pumpe veier. Fordelene pumpehagle er at de er fryktelig solide, de er billige og med litt trening skyter du 2 skudd vel så fort som en halvautomat eller en dobbeltløper. Skytemessig er det heller liten forskjell mellom de forskjellige typer hagler, og smak og behag har minst like mye å si som alle mulig vinkler og mål som mange maser om. Det som er sikkert er at de aller, aller fleste skyter best med den hagla de bruker mest. Angående at pumpehagle er "harry", og at du kommer til å utvikle en ustoppelig trang til bankran og terroristvirksomhet av å holde en pumpehagle i hendene. Ja, det er like seriøst som at hvis du kjøper en dobbeltløper kommer du til å bli homo og utvikle en nadlatende holdning ovenfor alle du møter på din vei. Liker du pene og forseggjorte våpen -> kjøp (dyr) dobbeltløper Liker du solide, billige og funksjonelle våpen -> kjøp pumpe Lenke til kommentar
Fotgrafen Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg tror Over/under hagle eller s/s hagle passer til rype jakt. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Selv har jeg en Hawk 103D. Enkel avtrekker, O/U 12/76, automatisk sikring. Er fornøyd med den. Var heller ikke så dyr (tror jeg ga ca 6000). Lenke til kommentar
Mikkel_Ellingsen Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Nå begynner det å hjelpe godt her:) takktakk Meeeeeen: - En av dere sier "løse choker". Hva er choken på en hagle, og og hva vil det si om den er løs eller stram? Hadde også vært innmarii fint om noen kunne legge ut linker, eller navnet på eventuelle butikker hvor de har kjøpt (eller kjenner noen som har kjøpt) våpen de har vært veldig fornøyde med, som dere tror er passende til meg som nybegynner=) Endret 11. januar 2009 av Mikkel_Ellingsen Lenke til kommentar
junkhouse Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Nå begynner det å hjelpe godt her:) takktakk Meeeeeen: - En av dere sier "løse choker". Hva er choken på en hagle, og og hva vil det si om den er løs eller stram? Hadde også vært innmarii fint om noen kunne legge ut linker, eller navnet på eventuelle butikker hvor de har kjøpt (eller kjenner noen som har kjøpt) våpen de har vært veldig fornøyde med, som dere tror er passende til meg som nybegynner=) Løse choker betyr at du kan skift choke, dvs trangboring etter hva du skal bruke den til. Faste choker betyr at du bare har de 2 alternativ hagla ble levert med, hvis det er en dobbelløpet hagle. Kan være greit å ha muligheten til å skifte choker hvis en trenger mer spredning på bane eller høstjakt på rype eller rugde da holdene normalt er kortere enn på vinteren, samme hvis en skal jakte rev eller gås..da er det ønskelig med trangere haglsverm.. Ser igrunn ikke et eneste bruksområde på jakt for pumpehagle der en halvauto eller o/u ikke vil være bedre egnet, sier heller ikke at en blir terrorist/bankraner av å eie en.. Derimot kunne jeg pga pris og funsjon gjerne brukt en pumpe på sjøfugljakt, hvis jeg var på utkikk etter en "truck gun" det ikke var så nøye med. Det første du bør gjøre er å finne ut hvor mye du vil legge i en hagle og så gjerne få prøvd noen på bane og se hva som passer deg, vil anta det blir en mulighet under jegerkurset. Den beste hagla for en person er ikke nødvendigvis bra for en annen. Det arrangeres skytekurs på mange baner og som regel av meget kompetente personer, der er det også mulig å få prøvd forskjellige børser. Lenke til kommentar
Mikkel_Ellingsen Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Er en dag på skytebane i løpet av kurset, så håper å få prøvd litt forskjellig da:) Hvordan er folkets preferanser i forhold til om en dobbelløpet hagle skal være S/S eller O/U? Har dette egentlig noen særlig effekt på skytingen? Ser for meg at jeg kommer til å gå for en dobbeltløper O/U, da jeg rett og slett syns dette ser penere ut (med mindre noen har alvorlige invendiger) Per nå ser jeg på disse to som gode kandidater: - Zabala XL90 Magnum 12/76 http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69461 -Baikal IZH 27 EM-M-1C 3xMC 12/76 http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69503 Begge to har disse utskiftbare chokene som alle snakker om, men kun på baikalen står det at den har automatisk sikring EDIT: ser forresten at begge to har enkel avtrekker.. Hvordan fungerer det når du har 2 løp? og er dette å foretrekke i forhold til to avtrekkere? Hva mener folket om disse to? evt. noen andre konkrete forslag... Takk for all hjelp sålangt=) Flott med et seriøst underforum, hvor man faktisk kan få hjelp av kompetente mennesker! Endret 11. januar 2009 av Mikkel_Ellingsen Lenke til kommentar
Arne Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Alt det du spør om i siste post er hips om happ og personlige foretrekkelser! Selv foretrekker jeg utskiftbare choker, enkel avtrekker og over/under. Personlig føler jeg meg mer konfortabel med det. Men det er sikkert mange som er uenige. Men poenget er at det ikke er noe fasitsvar. Jeg vil anbefale deg å prøve selv, så kan du gjøre deg opp din egen mening, da dette er forskjellig fra skytter til skytter! Lenke til kommentar
junkhouse Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Er en dag på skytebane i løpet av kurset, så håper å få prøvd litt forskjellig da:) Hvordan er folkets preferanser i forhold til om en dobbelløpet hagle skal være S/S eller O/U? Har dette egentlig noen særlig effekt på skytingen? Ser for meg at jeg kommer til å gå for en dobbeltløper O/U, da jeg rett og slett syns dette ser penere ut (med mindre noen har alvorlige invendiger) Per nå ser jeg på disse to som gode kandidater: - Zabala XL90 Magnum 12/76 http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69461 -Baikal IZH 27 EM-M-1C 3xMC 12/76 http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69503 Begge to har disse utskiftbare chokene som alle snakker om, men kun på baikalen står det at den har automatisk sikring EDIT: ser forresten at begge to har enkel avtrekker.. Hvordan fungerer det når du har 2 løp? og er dette å foretrekke i forhold til to avtrekkere? Hva mener folket om disse to? evt. noen andre konkrete forslag... Takk for all hjelp sålangt=) Flott med et seriøst underforum, hvor man faktisk kan få hjelp av kompetente mennesker! Smaken er som baken men personlig foretrekker jeg 1 avtrekker med løpsvelger på sikringen, andre liker 2 avtrekk.. Av disse 2 hadde jeg valgt Baikalen av denne enkle grunn at det er en velprøvd modell som virker samme f.., har ingen erfaringer med Zabala men i den prisklassen hadde jeg nok gått for Baikal ja. Lenke til kommentar
douchebag Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Har ikke mye peiling på hagle tho faren min kjøpte ei hagle til meg i konfgave... Står i hans navn selvfølgelig. fikk litt lang kolbe, kolben har utrolig mye og si men man blir vant med den og vokser i hagla og kjenner den. Annbefaler andre og gjøre det likt hvis man enda er litt liten Prøvd divere hos jakt og fiske også. o/u føles bedre hvis man har små hender Ejektor (staves sikkert feil men ) blir jeg aldri vant med, fått hylsene i trynet mange ganger håper det hjalp noen da Edit: en avtrekker er digg, på f.eks to fugl slipper man å bytte plass på fingeren. Endret 2. februar 2009 av Douchbag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå